Rykande motor vid start!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rykande motor vid start!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rykande motor vid start!?

    Hallåj!

    Undrar lite vad det kan vara med min båtmotor.
    Det är en Honda 75 4-takt -97:a.
    Det är så att den ryker i ca 10 sekunder när man startar den.
    Inte vid "kallstart" när man tar båten och åker ut, utan det brukar ryka när man har haft motorn avslagen några timmar (3-4).

    Har kollat oljan den är okej (nivå och kvalitet).
    Vatten kommer ur skvalleröret.

    Har inte kollat tändstiften (Glömde tändstiftsnyckeln hemma idag).

    Kan det vara så att motorn surar ner sig eller är jag bakom flötet??

    Tacksam för svar!
    [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

  • #2
    Är det ingen som vet varför!?
    [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
      Hallåj!

      Undrar lite vad det kan vara med min båtmotor.
      Det är en Honda 75 4-takt -97:a.
      Det är så att den ryker i ca 10 sekunder när man startar den.
      Inte vid "kallstart" när man tar båten och åker ut, utan det brukar ryka när man har haft motorn avslagen några timmar (3-4).

      Har kollat oljan den är okej (nivå och kvalitet).
      Vatten kommer ur skvalleröret.

      Har inte kollat tändstiften (Glömde tändstiftsnyckeln hemma idag).

      Kan det vara så att motorn surar ner sig eller är jag bakom flötet??

      Tacksam för svar!
      Om motorn surar ner sig borde det märkas vid starten. Motorn blir trögstartad.
      Vilken färg har röken?
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Kan det vara någon automatchoke funktion som ligger på som ska vara vid kallstart men inte när den bara legat några timmar men ändå slår till och ger för mycket soppa vid start så att motorn ryker, vet inte hur Honda har med choke men kan vara värt att kolla.

        Kommentera


        • #5
          Har haft en Honda 50 hk 4 taktare i 10 år nu såld till en kompis och den går fortfarande som ett urverk. Min rök ibland också framför allt när man startade i riktigt kallt väder ( minus grader ) inget att säga om. Jag rekommenderar dig att byta tändstift och bränslefilter om du inte gjort det och kolla vilken kvalite´på olja du använder. Bästa sort rekommenderas, du ser vilken i instruktionsboken. Sen är det frågan hur mycket det ryker är det inte speciellt mycket så tror jag att du kan fiska vidare. Kvarstår det mycket rök efter filter/stift byte lämna in motorn för en genpmgång. Kan ju vara en kolvring som läcker men inte troligt. Utan att veta så mycket om din situation så är det nog bara att köra ....... kamremmen skall väl bytas på motorn om den är tio år gammal.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            Om motorn surar ner sig borde det märkas vid starten. Motorn blir trögstartad.
            Vilken färg har röken?
            Ser ut som "vanlig" avgasrök.
            Varken vit eller blå.
            Är inte direkt trögstartad.
            [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
              Har haft en Honda 50 hk 4 taktare i 10 år nu såld till en kompis och den går fortfarande som ett urverk. Min rök ibland också framför allt när man startade i riktigt kallt väder ( minus grader ) inget att säga om. Jag rekommenderar dig att byta tändstift och bränslefilter om du inte gjort det och kolla vilken kvalite´på olja du använder. Bästa sort rekommenderas, du ser vilken i instruktionsboken. Sen är det frågan hur mycket det ryker är det inte speciellt mycket så tror jag att du kan fiska vidare. Kvarstår det mycket rök efter filter/stift byte lämna in motorn för en genpmgång. Kan ju vara en kolvring som läcker men inte troligt. Utan att veta så mycket om din situation så är det nog bara att köra ....... kamremmen skall väl bytas på motorn om den är tio år gammal.
              Okej, ska kolla tändstiften (nästan nya) och bränslefiltret kommer jag att byta ut.
              Oljan ser fin ut och kör med qviksilver med samma specifikationer som det skall vara enligt instruktionsboken
              Den ryker ganska mycket men inte mer än ca 10 sekunder.
              Kamremmen har jag kollat upp för ett par månader sedan och var som ny lika så rullen och fjäder (troligt vis bytt innan jag köpte den).

              Så var det en sak till
              Har fått tempvarning, i ca 5 sekunder.
              Vatten kommer konstant ur skvalleröret och inga slangar är det läck på..
              Vet att om det varnas för temp på typ Suzuki är det service..!?
              Någon som vet hur det ligger till??
              [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Alt 1 : choken krabbar lite för dig.. (troligast)

                Alt 2 : risiga ventiltätningar


                ÄR röken svart, så är det bensin, dvs choken som bråkar.. Har röken en liten blå ton, så är det förbrännd olja , och förmodligen risiga ventiltätningar. Om kolvringarana hadde varit slitna så skulle den har rykt vid kraftigt gaspådrag.

                //Abel
                http://blogg.aftonbladet.se/27714/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Abelsson Visa inlägg
                  Alt 1 : choken krabbar lite för dig.. (troligast)

                  Alt 2 : risiga ventiltätningar


                  ÄR röken svart, så är det bensin, dvs choken som bråkar.. Har röken en liten blå ton, så är det förbrännd olja , och förmodligen risiga ventiltätningar. Om kolvringarana hadde varit slitna så skulle den har rykt vid kraftigt gaspådrag.

                  //Abel
                  Tycker att röken ser ut som det ser ut när man startar en kall bil, mer åt det vit/gråa hållet.
                  Varken blå eller svart, det är det som jag tycker är lite konstigt.
                  Samtidigt som att det bara ryker ibland och när det ryker så är det endast en kort stund..

                  Kan vara som rospigg och du säger att det kan vara nått knas med choken..

                  Ska skruva lite motor så fort det blir bättre väder (det öser ner!)

                  [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lärlingen Visa inlägg
                    Tycker att röken ser ut som det ser ut när man startar en kall bil, mer åt det vit/gråa hållet.
                    Varken blå eller svart, det är det som jag tycker är lite konstigt.
                    Samtidigt som att det bara ryker ibland och när det ryker så är det endast en kort stund..

                    Kan vara som rospigg och du säger att det kan vara nått knas med choken..

                    Ska skruva lite motor så fort det blir bättre väder (det öser ner!)


                    Eftersom du skriver att det bara är ibland som det ryker, så kan vi även utesluta slitna ventiltätningar.. Förmodligen behöver choken en liten översyn.

                    Snacka med nån Honda mek om hur choken fungerar på deras motorer.. Finns måånga lösningar...
                    Jag misstänker att du har en tempgivare som knasar.. Kan ev bara vara lite oxid/smuts..


                    Den vitgråa röken från en kallstartad bil är kondens i avgassystemet som förångas..

                    BTW.. Vårat förtält på husvagnen skulle fungerar som en fiskdamm. Så det regnar även rejält i blekinge kan jag lova...

                    //Abel
                    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X