Buster + Elmotor + Montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster + Elmotor + Montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
    Jag funderar ochså på frontmoterad Minn Kota på Buster M, är det bäst att montera vid sidan eller skall den helst sitta mitt fram? Vilken modell..55 Powerdrive eller Maxxum? Kan man köpa till CoPilot till Maxxum, eller är det bara till Powerdriven man kan det. Jag skulle vilja börja med enbart fotpedal men helst ha möjlighet att köpa till CoPilot. Var köper man billigast i Sverige, är det Outdoorexperten som gäller?
    Best montering er å ha motoren så næra center som mulig. Står i manualen når du kjøper motoren

    Michael
    'dawg, mans best friend!

    Kommentera


    • #22
      Absolut det stämmer bra... men jag vill inte ha en rigg som sticker rakt in i båten. Jag monterade elmotorn åt kompisen för några veckor sedan på en plastbåt och vi tog en ungefär montering så som jag gjorde på min buster och det funkar kanooon.
      mcdz.net - Fishing
      www.mcdz.net

      Kommentera


      • #23
        Väcker liv i en gammal tråd, har precis fått ett motorfäste tillverkat enligt ritningen på http://www.mcdz.net/motorfaste-buster-l-minnkota/ i rostfritt, blev lite fundersam på galvaniska strömmar och kombinationen alu+rostfritt, behöver man ha nån isolering, typ plast distans mellan motorfäste och båten?

        Kommentera


        • #24
          Japp, det bör du ha, det är inte bra för aluminiumet att ha direkt kontakt med en ädlare metall. Du bör ha någon form av packning emellan. Infästningen, skruvar/bultar bör också isoleras från aluminiumet så gott du kan......
          Senast ändrad av sparetime; 2014-03-21, 22:37.

          Kommentera


          • #25
            Nu måste jag också väcka liv i den här tråden.
            Först och främst måste jag säga att era installationer är föredömliga.
            Själv har jag en Buster RS från 94 och jag har funderingar på att köpa en i-Pilot och montera i fören.
            Jag kan dock inte påminna mig att det är någon större lutning på fören på min båt.

            Fråga:
            Hur viktigt är det att bottenplatta och således motor hamnar absolut vågrätt?

            Jag tänkte göra det enkelt för mig och använda mig av tryckimpregnerat trä som jag målar.
            Känns som ett material som är relativt enkelt att jobba med då jag inte har tillgång till någon verkstad.

            Fråga:
            Tror ni det fungerar med tryckimpregnerat trä att skruva fast i båten?
            Det borde väl hålla några år i alla fall.
            Trä leder inte stöm värst bra vad jag vet, så krypstömmar borde inte bli något problem (som vid rostfritt).

            Kommentera


            • #26
              Jag har monterat en terrova på en buster rs. Borrade 4 hål för motorn och reglade upp undertill med aluprofiler. Satte även en aluskiva under motorn då plåten där fram är rätt tunn och fjädrar lätt upp och ned vid belastning. Inga extra "stödben" där fram har behövts. Den sticker fram en del över lutningen men motorn sitter bra. På min buster från 87 ligger motorn helt vågrätt. Tryckimpregnerat tillsammans med alu har jag hört att man ska undvika.
              www.kamikazefishing.blogspot.com

              Kommentera


              • #27
                Click image for larger version

Name:	20140203_131604.jpg
Views:	2
Size:	476,1 KB
ID:	1773422
                Taskig bild med ungefär så här blev det.
                www.kamikazefishing.blogspot.com

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
                  Nu måste jag också väcka liv i den här tråden.
                  Först och främst måste jag säga att era installationer är föredömliga.
                  Själv har jag en Buster RS från 94 och jag har funderingar på att köpa en i-Pilot och montera i fören.
                  Jag kan dock inte påminna mig att det är någon större lutning på fören på min båt.

                  Fråga:
                  Hur viktigt är det att bottenplatta och således motor hamnar absolut vågrätt?

                  Jag tänkte göra det enkelt för mig och använda mig av tryckimpregnerat trä som jag målar.
                  Känns som ett material som är relativt enkelt att jobba med då jag inte har tillgång till någon verkstad.

                  Fråga:
                  Tror ni det fungerar med tryckimpregnerat trä att skruva fast i båten?
                  Det borde väl hålla några år i alla fall.
                  Trä leder inte stöm värst bra vad jag vet, så krypstömmar borde inte bli något problem (som vid rostfritt).
                  Först så skulle jag kolla hur tryckt virke funkar ihop med aluminium. Annars finns lärk att använda. Jag har det själv på min båt och brukar använda trä för att testa och hitta bra montering etc. Men det satt så bra att det fått sitta kvar sen i höstas. Vid nåt tillfälle kommer jag nog göra i ordning det. Men har en träbit som går från bulthålen på en knap och fran till nosöglan där den är fast också. På det sättet så slipper jag helt skruvhål.

                  Gillar inte så mycket vanlig aluplåtar som många använder så tänkte att göra nån tunnare trä ihop med polyeten plast. Gillar också att material kan fjädra lite då det får ta mycket stötar oc vibrationer.

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag gjorde en mall i trä, sen fick en lokal firma vattenskära ut en platta 15mm saltvattenbeständig aluminium.

                    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalkHD1399580447.726983.jpg
Views:	1
Size:	696,3 KB
ID:	1773441

                    På undersidan sitter en ubalk i aluminium som fördelar lasten från bultarna. Jag borrade hålen där jag ville ha dom, utan att fundera på att "återanvända hål".
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera


                    • #30
                      Om någon är på jakt efter ett fäste som passar till (nyare) Buster M och förmodligen L mfl. så har jag ett fäste till salu till bättre behövande, bifogar ett par bilder:

                      Click image for larger version

Name:	fäste1.jpg
Views:	1
Size:	109,0 KB
ID:	1777522
                      Click image for larger version

Name:	fäste2.jpg
Views:	1
Size:	121,1 KB
ID:	1777523
                      Click image for larger version

Name:	fäste3.jpg
Views:	1
Size:	106,8 KB
ID:	1777524
                      Feces piscis!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 526 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X