Hur säkert är elektronisk startspärr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur säkert är elektronisk startspärr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur säkert är elektronisk startspärr?

Köpte en 90 hp Evinrude E-tec i höstas och är helnöjd med detta bränslesnåla kraftpaket. Den var utrustad med startspärr av märket Defa. Allt fungerar bra och jag har varit invaggad i en kanske falsk trygghet att motorn inte alls är attraktiv för tjuvarna p g a spärren.

Hur ligger det till? Kan jag sova tryggt med startspärr och bultlås? Båten är en något suggig men praktisk Crecent Bamse med förstärkt akterspegel, så den är jag inte speciellt orolig för.
    Kan ni något om startspärrar så skriv här , tack!

/Freddie

Köpte ny Honda 150 för ett år sen och glad i hågen köpte jag Trackguard och Defa startspärr för att göra det så svårt för tjyven som möjligt. Dessutom får man ju lite rabatt på försäkringspremien.
    Vill jag göra det lätt för mig kan jag bara säga att startspärren är skräp men det verkar ju lite onyanserat...spärren har strulat till och från sen i höstas och vid ett tillfälle fick jag ringa SSRS för bärgning. Vid det tillfället visste jag inte att det var startspärren som strulade men jag hade båten på verstan i veckan som gick och där konstaterade dom att hela systemet var paj.
    Det jobbiga var att det fungerade då och då men det är ju nästan bara värre.
    Nu är startspärren iaf utbytt mot en helt ny enhet (fortfarande Defa dock) och jag hoppas det går bättre denna gång.

Kanske fick jag ett måndagsex och jag hoppas du inte får samma problem som jag har haft.

Jag vet inte exakt hur dessa spärrar fungerar. Vissa (sk "experter") har förklarat för mig att startspärrarna bara inger falsk säkerhet därför att vill tjuven verkligen har motorn tillämpas lite reversed engineering och spärren tas helt enkelt bort. Andra (även de "experter") säger att det inte alls är så lätt att demontera spärren...

/Thomas

Kommentera

Tjena!
      Det finns en intressant tråd på maringuiden.se som handlar om Nautilock och hur lätt det visst är som icke fackman att sätta den ur spel (tog visst 5 minuter). Huruvida sanningshalten stämmer har jag ingen aning om, själva förklaringen "HUR" raderades rätt snabbt.... F.ö kan väl kanske startspärren få tjuvarna att ta bryggrannens båt istället men helt lugn kan man aldrig vara. Aktiveras ditt Defa automatiskt när du stängt av motorn?, mitt nautilock gör det å det är lite irriterande när man flyttar mellan fiskeplatser, skulle vilja kunna slå av automatiken när man är ute å firrar.
      Senast ändrad av marbleman; 2008-02-09, 15:52.

Kommentera

Startspärrar är överskattade men Du får rabbattt på premien och det är det enda som är possitivt med dem

Har haft Nautilock själv och bekanta som haft Defa och dem strular ofta samt i kritiska lägen när man tex driftfiskar och är nära land och ska starta snabbt så går det inte och man sitter uppe på stranden, har hänt mig flera gånger så jag har lovat mig att aldrig skaffa startspärr igen!!

Det är eftermonterad utrustning som det tar ca 15-20 min att ta bort och återställa motorn i org skick och tjuvarna har egna mekar som har vanan inne av att göra det och fixar det förmodligen ännu fortare, så ha ingen tilltro till startspärren.

Det är mera effektivt med märkning modell Securmark med ID mikrochiop eller en dold GPS sändare som aktiveras och talar om var motorn är när den blir stulen.

Dessa lärdommar dragna efter flera år i nära samarbete med Polisen under Samverkansaktiviteter i stölddrabbade områden.

Kommentera

Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
          Tjena!
          Det finns en intressant tråd på maringuiden.se som handlar om Nautilock och hur lätt det visst är som icke fackman att sätta den ur spel (tog visst 5 minuter). Huruvida sanningshalten stämmer har jag ingen aning om, själva förklaringen "HUR" raderades rätt snabbt.... F.ö kan väl kanske startspärren få tjuvarna att ta bryggrannens båt istället men helt lugn kan man aldrig vara. Aktiveras ditt Defa automatiskt när du stängt av motorn?, mitt nautilock gör det å det är lite irriterande när man flyttar mellan fiskeplatser, skulle vilja kunna slå av automatiken när man är ute å firrar.
          Tjena,
          Det handlar absolut om att göra det så svårt som möjligt och varje ytterligare svårighet går det troligare att skurkarna inte väljer just din båt.
          Sen är det ju alltid en avvägning mellan vad det kostar och vilken nytta man tror det gör.
          Defas startspärr aktiveras automatiskt när man slår av tändningen och avvaktiveras i 15 sek (tror jag det är) när man trycker på en knapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Startspärrar är överskattade men Du får rabbattt på premien och det är det enda som är possitivt med dem

Har haft Nautilock själv och bekanta som haft Defa och dem strular ofta samt i kritiska lägen när man tex driftfiskar och är nära land och ska starta snabbt så går det inte och man sitter uppe på stranden, har hänt mig flera gånger så jag har lovat mig att aldrig skaffa startspärr igen!!

Det är eftermonterad utrustning som det tar ca 15-20 min att ta bort och återställa motorn i org skick och tjuvarna har egna mekar som har vanan inne av att göra det och fixar det förmodligen ännu fortare, så ha ingen tilltro till startspärren.

Det är mera effektivt med märkning modell Securmark med ID mikrochiop eller en dold GPS sändare som aktiveras och talar om var motorn är när den blir stulen.

Dessa lärdommar dragna efter flera år i nära samarbete med Polisen under Samverkansaktiviteter i stölddrabbade områden.

Håller med dig i allt du skriver, Rospigg.
            Jag kommer heller aldrig lägga pengar på startspärr nästa gång det blir aktuellt. Risken att det strular väger tyngre än rabatten hos försäkringsbolaget. Å precis som du säger finns det andra stöldskydd (passiva) som är mer "driftsäkra".
            Om tjyvarna väl tagit sig förbi startspärren finns det ingen chans att spåra dom. Bättre då med ett spårsystem som gör att man kan hitta en stulen motor som förmodligen redan är på väg (österut...?) när man upptäcker stölden.

/Thomas

Kommentera

Allt är en fråga om att göra en annan båt mer stöldbegärlig än den egna. Det är sällan några "knarkare" som stjäl båtmotorer utan det är en organiserad verksamhet utförd av mindre nogräknade fackmän.

En av mina kompisar fick inbrott i sin nya 47fots seglbåt, ett svindyrt bygge som innehöll allt. Det som stals var tjuvlarmet med alla sina finesser. Inget annat.

Men till ämnet: Det är inte så svårt att få ett rejält låsöra fastsvetsat på motorns rigg, och när man kommit hem hänger man dit ett lås och en grov kätting som sitter i båten. Sen låser man fast båten i bryggan. Som spårhund kan man montera in en GPS-tracker. Enda bekymret med GPS-trackern är att den tappar signal inomhus, och det räcker med en enkel plåthangar.
              www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                Allt är en fråga om att göra en annan båt mer stöldbegärlig än den egna. Det är sällan några "knarkare" som stjäl båtmotorer utan det är en organiserad verksamhet utförd av mindre nogräknade fackmän.

En av mina kompisar fick inbrott i sin nya 47fots seglbåt, ett svindyrt bygge som innehöll allt. Det som stals var tjuvlarmet med alla sina finesser. Inget annat.

Men till ämnet: Det är inte så svårt att få ett rejält låsöra fastsvetsat på motorns rigg, och när man kommit hem hänger man dit ett lås och en grov kätting som sitter i båten. Sen låser man fast båten i bryggan. Som spårhund kan man montera in en GPS-tracker. Enda bekymret med GPS-trackern är att den tappar signal inomhus, och det räcker med en enkel plåthangar.

Alla typer av kättingar och kedjor hindrar endast "småbusar" från att ta med sig båt eller motor men håller med dig om att allt handlar om att göra det så besvärligt att stjäla som möjligt. Dock går det aldrig att komma från att om tjyven verkligen vill ha det du äger, så tar han det...

/T.

Kommentera

Vad gäller kedja till riggen på motorn kan man exv kapa till en strypsnara som passar precis runt av en klass 3-4 kedja sätt sen låset genom bägge ändar samt en länk från en kedja till fast föremål då behöver du ej svetsa och dona som sagt såna grejor stoppar bara tillfällighets tjuven men som sagt allt för att försvåra sådant som sänker värdet rejält för nästa ägare/hälare är det bästa tror jag som sprutade ID flingor, trist att det ska behöva vara så här
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av marbleman Visa inlägg
                    Tjena!
                    Hade Nautilock på min förra motor och för att kringgå problemet
                    lät jag tändningen vara på hela dagen när jag fiskade, då slog aldrig startspärren till....

Kan det orsaka andra problem om man låter tändningen vara på länge ?

På en bil är det ju inte lämpligt att ha "läge II" alltför länge......har jag hört

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv