Tohatsu 9,8 två-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu 9,8 två-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tohatsu 9,8 hk tvåt-akt

Hej,
    Tohatsu 9,8 hk bygger på deras 8 hk. det är därför den är så lätt.
    Enligt Båtnytts test 2005 nr 3 då man testade både 2- och 4-taktare så är 2-taktarna snabbare, har bättre acceleration och är mer lättstartade. Nackdelen är egentligen bara större bränsleförbrukning. När det gäller Tohatsu så var den tillsammans med Johnson mycket bullrigare än övriga testade (95 mot 89 dB), men det gällde egentligen 9,9 hk så någon siffra för 9,8 fanns inte. Jag skulle definitivt köpa en 2-taktare, men kolla upp om den bullrar mer än andra fabrikat. 95 dB är nästan outhärdligt. Rätt pris tror jag är 17 tkr för en ny motor.
    Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mayflower Visa inlägg
      Hej,
      Tohatsu 9,8 hk bygger på deras 8 hk. det är därför den är så lätt.
      Enligt Båtnytts test 2005 nr 3 då man testade både 2- och 4-taktare så är 2-taktarna snabbare, har bättre acceleration och är mer lättstartade. Nackdelen är egentligen bara större bränsleförbrukning. När det gäller Tohatsu så var den tillsammans med Johnson mycket bullrigare än övriga testade (95 mot 89 dB), men det gällde egentligen 9,9 hk så någon siffra för 9,8 fanns inte. Jag skulle definitivt köpa en 2-taktare, men kolla upp om den bullrar mer än andra fabrikat. 95 dB är nästan outhärdligt. Rätt pris tror jag är 17 tkr för en ny motor.
      Lycka till!
      Hej Mayflower,

Tack för tipsen! Nu köpte jag motorn förra våren och måste säga att jag är helnöjd. Perfekt kombination av låg vikt och fart. Passar perfekt till min lilla gummibåt. Jag förflyttar mig som ett skållat troll när det behövs, det funkar utmärkt att trolla och den är smidig att hantera.
      Jag tar båten på taket och motorn i skuffen varje gång jag ska ut och fiska, så vikten känns perfekt.
      Ljudnivån känns helt ok. Jag klagar inte i allafall. Med Alkylatsoppa och biologisk 2Taktsolja så luktar den inte speciellt mycket. Jag upplever den som mycket bränslesnål. Men allt är ju relativt.

Så om någon annan har samma behov. En motor med lite krut i som ska bäras fram och tillbaka kan jag bara rekommendera Tohatsu 9,8 hk 2-takt.

Nu i vår tänker jag komplettera båtparken med en liten plastbåt lämlig för motorn. Nån gammal och billig båt då jag har en sjö där jag tänkt lägga den endast fast kedjad i ett träd. Då blir återigen motorn perfekt, då det ska transporteras fram och tillbaka. Då minskas ju risken för ovälkommet besök.

/Robertn

Kommentera

apropå tohatsu, jag var inne hos en handlare o prata lite i förra veckan, han hade en brochyr där det stod att tohatsu 9,9 4t var utsedd till bästa motorn i den storleken, förbrukning,ljudnivå,fart etc... han skulle ha 18900 för en långrigg, tycker ja lät hyffsat med tanke på att den tydligen är bättre än både yamaha o honda o dom andra men kostar typ 7 tusen mindre... skulle absolut kunna köpa tohatsu om jag var i valet o kvalet! 2t känns ju dock lite dumt o köpa med tanke på att så många sjöar förbjuder just 2 taktare... men säkert grym motor!

Kommentera

Köpte en Tohatsu -08, 4-takt, 30 hk i höstas som jag inte har använt. Har monterat den, men isen ligger tjock där båten ska gå. Ska bli kul att testa den till våren. Känns schevt att ha köpt den i oktober och fortfarande inte startat den...
          Senast ändrad av Nils Jonas; 2009-03-21, 12:58. Anledning: .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
          31 svar
          22 821 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv
          av nivv