Mercury 4 hk 2-takt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 4 hk 2-takt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 4 hk 2-takt!

Är på jakt efter en liten motor i storlek 4-5 hk och vill helst ha en 2-takt, är mercuryn något att ha eller ska man rikta in sig på något annat märke? Hade tänkt mig att köpa en ny motor.

\dillinja
    Pike Vobiscum

Det är säkert inget fel på Mercuryn. Men varför vill du ha tvåtakt? Det känns lite omodernt.

Kommentera

Ursprungligen postat av dillinja Visa inlägg
      Är på jakt efter en liten motor i storlek 4-5 hk och vill helst ha en 2-takt, är mercuryn något att ha eller ska man rikta in sig på något annat märke? Hade tänkt mig att köpa en ny motor.

\dillinja
      Ja låna en 4,5 hk Mercury för nåt år sen iof 20 år gammal . Gick ungefär 6 liter bensin per fisketur plus att den inte gick å köra på tomgång , men det går nog å ställa in. Nu har ja en 5 hk Suzuki 4 takt vikten är ungefär den samma men det brukar gå 2 liter i stället. Fast små fyrtakatre låter högt på högvarv men det kan man leva med,

Köpa 2 taktare lite mijöansvar kan man ha tycker ja.

/Fredrik

Kommentera

å andra sidan är det ju meckigt med en fyrtaktare. massa service och oljebyten för en liten båt snurra känns inte helt roligt. 2 takt bara tanka o köra. beror på hur lat man är. tankegången ääsch det är ju bara en båtmotor funkar inte med 4 taktare, oljan måste bytas ändå. men det kanske bara är jag som är bekväm.

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
          å andra sidan är det ju meckigt med en fyrtaktare. massa service och oljebyten för en liten båt snurra känns inte helt roligt. 2 takt bara tanka o köra. beror på hur lat man är. tankegången ääsch det är ju bara en båtmotor funkar inte med 4 taktare, oljan måste bytas ändå. men det kanske bara är jag som är bekväm.
          Samtidigt slipper man ju hålla på och blanda olja. Att byta en liter motorolja en gång om året är inte så bökigt. Själv kör jag med en 4 hk Yamaha fyrtakt. Jag tycker den varit riktigt bra.

Kommentera

en viss prisskillnad är det väl också...skulle gärna byta upp mig till en fyrtakt men min tvåtakts 3,5 hk mercury funkar bra än och drar ganska lite soppa så det känns lite onödigt.
            men hade jag ingen från början så skulle jag nog blicka på en fyrtakt även om de är dyrare i inköp...
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Samtidigt slipper man ju hålla på och blanda olja. Att byta en liter motorolja en gång om året är inte så bökigt. Själv kör jag med en 4 hk Yamaha fyrtakt. Jag tycker den varit riktigt bra.
              är det kamrem även på dom små det borde det vara eller? nej det är ju inte så jätte jobbigt kanske. jag har separat oljeblandning på min så det är bara att fylla på. fast det är ju en lite större motor.

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
                är det kamrem även på dom små det borde det vara eller? nej det är ju inte så jätte jobbigt kanske. jag har separat oljeblandning på min så det är bara att fylla på. fast det är ju en lite större motor.
                Det vet jag faktiskt inte? Har inte sett nån åtminstone. Men de små är ju encylindriga så då kanske det inte går åt nån kamrem?

Kommentera

Tack för era svar. Anledningen till att jag vill ha en 2-taktare var främst vikten då jag tar med motorn hem efter varje tur men också priset. Trodde att moderna 2-taktare inte var så dåliga för miljön i synnerhet om man kör den på akrylatbensin men jag kanske har fel. Tar gärna emot tips på handlare som har bra priser på motorer.
                  Pike Vobiscum

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  22 812 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv