Motorn vägrar ladda upp mitt batteri. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn vägrar ladda upp mitt batteri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorn vägrar ladda upp mitt batteri.

    Tog upp mitt problem i en tråd rätt längesen men har fortfarande problem med att min motor (en Yamaha 60hk från ca 92-93) inte lyckas ladda upp mitt batteri. Har istället två batteri inkopplade nu så man kan lätt koppla över till en fräscht om det ena skulle dö då man är ute på havet.

    Hur som helst börjar jag att bli rätt trött på att var och var annan månad behöva ta med det ena batteriet hem och sätta det på laddning. Då det ena batteriet dessutom är helt nytt för i år, och är av samma märke jag haft till min bil i fler år.

    Har just nu båten på land för att fixa lite inför hummerfisket och kollade idag upp att den laddar 13.3V på tomgång, och lika mycket även om jag höjer varven rejält. Kollade och jämförde med min bil, vilken laddningen var 14.45V på. Är det ett för lågt värde för att göra det möjligt ladda upp batteriet i båten? Kan tillägga att så som jag använder båten är det inte så många uppstart på motorn då jag väl är ute på sjön, utan jag kör med den, med mina mått, långa stunder.

    Tyvärr är jag ungefär lika bra på el som jag är på att baka bullar, men jag kan se att några spolar under svänghjulet har sin bästa tid bakom sig eftersom de har söndrig isolering, samt trådar på spolen som är av. Nu vet jag inte alls om dessa har något med laddningen att göra dock. Alla tips välkomnas.

    Kolla på bilderna nedan:


    Den sämsta spolen



    Näst sämtsta


    Den tredje och sista som ser bra ut:


    Någon mer komponent som kan vara kass?

  • #2
    Hej Mikael

    Det där ser inte bra ut.
    Att ladda ett bil/båtbatteri med bara 13,3 V går inte. Det måste vara minst 14,2-14,5V annars blir inte batteriet fulladdat. !3,3 volt är ca 1/10 laddning.

    Annars så har jag inte så stor koll på just Yamaha men jag kan i alla fall se vad som är kaputt på dina beskrivande bilder.

    Jag kan se att en spole är bränd. Det måste du göra något åt. Du får plocka av svänghjulet och byta den spolen, eller fler om dem oxå är brända. (kolla samtidigt upp att det inte sitter stålspån och rost på magneterna. Skiten/spån etc, tas bort m.h.a. klibbig tape.

    Antagligen har du (eller tidigare ägare) kört med en kortslutning, mest troligt i likriktaren som oxå måste bytas för att vara säker (en likriktarbrygga som omvandlar växelströmmen från alternatorn til likström). En eller flera dioder kan ha gått. Tur att inte motorn slagit eld.

    Sen har du oxå ett laddningsrelä och det måste oxå testas för att kolla funktionen. Den skall ladda batteriet med mer än 14V, men inte över 14,5V och det kan du kolla upp då spolen/spolarna och likriktaren är utbytta).

    Du kan söka på forummet om det är någon som vet var du får tag på delar till ett rimligt pris.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret där! Det var ju värre än jag trodde. Tur att inget värre hänt om det nu hade kunnat gå så illa som du beskriver. Båten har ju inte laddat under de ca 3 år jag ägt den så förhoppningsvis är det inget jag har orsakat. Allt jag gjort är att ha kopplat in ett ekolod/gps som är säkrad.

      Men nu har jag ju lite att börja plocka med där!

      Förresten, kan något hända med spolarna där om jag kör och huvudströmbrytaren är av? D.v.s. att det genereras spänning som inte kan komma fram till batteriet? Vet att huvudströmbrytaren slagits av någon enstaka gång då man gått lite för fort i tuff sjö. GPS:en slocknar men motorn går ju ändå. Har ju stannat motorn så fort jag sett det och slagit på brytaren igen.
      Senast ändrad av Fartlek; 2008-08-24, 17:34.

      Kommentera


      • #4
        Det är svårt för mig att uttala mig om. Modernare motorer med egen generator och elektronik kan ta skada, det vet jag. Men du säger att den alltid har varit så och då utgår jag från att den var så då du köpte motorn (kanske därför förra ägaren sålde motorn?).

        Tror den enkla elektroniken i den motorn inte tar skada av det för det är en mycket enkel laddningselektronik men säker är jag absolut inte.

        Tror det är två belysnings/laddningsspolar i din 60hk motor. Då är dem seriekopplade och då har dem antagligen brunnit båda två. Då du byter ut dem så kommer den nya som ett par antar jag för ledningar och kontakter etc är ju allra redan monterat på dem. Såg på nätet at dem kostar ca 50-60 USD för dem. Vad de kostar här har jag ingen aning om. Ladd/likriktarboxen kostar nått liknande ca.

        Laddn.elektroniken sitter på sidan av motorn, en liten box med 4 ledningar och fem kontakter men jag är inte säker på det (vet inte modellen, kollade bara på 60hk.........ett eller annat.

        När du fått ordning på grejerna så bör du kanske flytta på huvudbrytaren så den bara slår av tillkopplade förbrukare externt från motorn, men inte mellan batteri och motor.

        Du får ta och se på det här. Kan du inte mecka själv så bör du checka om du har någon i din bekantskapskrets, allternativt helt enkelt lämna in den till en välrenomerad verkstad.

        Om du meckar själv: kolla så att inte oxå tändningsspolen och dess givare har bränt. Men troligtvis inte eftersom motorn fortfarande går. Men ledningar/kablage etc kan ha smält av värmen och då kan det vara bra att fixera dem med några straps så det inte blir överslag eller kortis.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

        Kommentera


        • #5
          Inte mycket att tillägga till det uttömande svaret som Flodström gett, han slog huvudet på spiken som vanligt

          Du har haft tur att motorn inte tagit skada när huvudbrytaren bryts under gång, det är inte bra för motorn och framförallt inte de lite nyare med mera elektronik därför ska motorn aldrig kopplas via huvudbrytaren utan gå direkt på batteriet med separata kablar.

          Har Du inte goda kunskaper som mek skulle jag rekomendera att Du lämnar in snurran för att få det gjort även om det kostar en slant men då vet Du att det blir ordentligt gjort och var inte dumsnål utan byt alla delar som är skadade eller där risk föreligger, det värsta Du kan råka ut för är motorhaveri ute på sjön och då kommer Du att ångra Dig!!

          Dubbla batterier som Du har tycker jag Du ska fortsätta ha ombord men med separation så att ett enbart sköter motorstart och det andra enbart driver förbrukare, på så vis riskerar Du aldrig att bli utan startström, men båda batterierna laddas av motorn när Du kör.

          Sök här på FS så hittar Du trådar som beskriver hur man kopplar till det eller låt meken göra det när Du ända har skutan inlämnad!!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Inte mycket att tillägga till det uttömande svaret som Flodström gett, han slog huvudet på spiken som vanligt
            Hehehe, tackar Bosse. Men jag är absolut ingen "expert" bara så ni vet men jag har varit med ett tag och till slut så lär man sig någe i alla fall, ....hmmm .........inbillar jag mig?

            Mikael, skall du mecka själv så måste du vara försiktig med svänghjulet/startkransen och magneterna. Tror du behöver en avdragare för det jobbet. Svänghjul med magneter sitter på splines/eller ett splines/spår för att inte tändläget skall bli fel då hjulet monteras tillbaka på plats.

            På nätet finns hur många Yamaha out board "service manuals" som hällst. behöver du en så googla på det (sök då på 1992). Manual kostar mellan 20-40 USD inkluderat frakt ca.

            PS, fin bleka på din avatar, vad vägde den? 6-7 kg? DS.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #7
              Inga roliga bilder ser ut som du behöver besöka herr mekanikern eller reservdels avdelningen lycka till
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                Hörde med lokala handlaren här idag och han gav mig ett toppenpris på strax under 2000:- för spolarna via japanimport! Valde istället att köra på egen-import för 65 dollar. Blir lite frakt också men tror på under halva priset.

                Plockade loss svänghjulet idag, gick så fint så med en avdragare vi fixade ihop. Var tre M8-hål rätt nära centrumet på svänghulet, och dessa satte vi i spänn via en platta mot muttern på centrumaxeln. Spolarna såg ju inte nybrända ut precis..

                Nu är det bara den där likriktaren jag är osäker på för det satt ju en säkring innan den, och den var hel. Kan man mäta om det eländet till riktare är sönder? Hade en "starkströmspolare" här idag, men han var osäker på om en sådan gick att mäta då det inte är spänning på den. Får väl slå till på en sådan också annars. Sedan blir det till att få ordning på att ha brytaren på "rätt" sätt. Skumt att de väljer att att använda detta sättet från början om det är skadligt.


                Blekan var ca 4kg vill jag minnas, det är bilden som luras lite. Men har bara varit med och fått upp en som är större här på norra västkusten.

                Mvh Mikael

                Kommentera


                • #9
                  Hej Mikael. Bra gjort att plocka av svänghjulet.

                  Att mäta en likriktare kan göras med en analog ohm-mätare men man kan oxå koppla in den till en växelströmskälla på 10-20V och sen mäta på utgången. Då skall ett likströmsinstrument visa ungefär detsamma antal volt in som ut fast likström ut förståss. Om man sen kopplar likriktaren till ett belastningsmotstånd på mellan 10-15 ohm (och på 10-20Watt) på DC-utgången och mäter likströmsspänningen skall den inte gå ner nått nämvärt, högst 2 volt under in-spänningen.

                  Om man dessutom kopplar in ett oscilloscop så kan man oxå se om den likriktar sjysst. D.v.s. att den helvågs-likriktar växelströmmen (under förutsättning att det är en likriktarbrygga med fyra likriktardioder).
                  Fungerar inte likriktare som den bör enl. ovan d.v.s. att likriktaren inte lämnar sjysst ström ut då är det bara att byta.

                  Glöm inte att montera laddningsrelät (om det inte är inbyggt i likriktarmodulen?)
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej och tack för ditt svar Flodström! Lustigt att du svarade idag eftersom jag monterat ihop mina delar ikväll och gjort en liten provstart.

                    Otroligt nog får jag laddning nu, men för mycket verkar det som. Mäter jag på batteriet ligger den på strax på runt 14.8v jag har motorn på tomgång. Ger jag gas hoppar den strax över 15v. Sätter jag på mina lanternor ligger det stadigt på 14.3v. Jag har inte bytt något annat än spolarna ännu för att bara testa. Antar jag får köpa fler delar(nytt laddningsrelä då?) till idiotpris för att jag skall få lägre laddning.

                    Bara att betala och se glad ut!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 398 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X