Tog upp mitt problem i en tråd rätt längesen men har fortfarande problem med att min motor (en Yamaha 60hk från ca 92-93) inte lyckas ladda upp mitt batteri. Har istället två batteri inkopplade nu så man kan lätt koppla över till en fräscht om det ena skulle dö då man är ute på havet.
Hur som helst börjar jag att bli rätt trött på att var och var annan månad behöva ta med det ena batteriet hem och sätta det på laddning. Då det ena batteriet dessutom är helt nytt för i år, och är av samma märke jag haft till min bil i fler år.
Har just nu båten på land för att fixa lite inför hummerfisket och kollade idag upp att den laddar 13.3V på tomgång, och lika mycket även om jag höjer varven rejält. Kollade och jämförde med min bil, vilken laddningen var 14.45V på. Är det ett för lågt värde för att göra det möjligt ladda upp batteriet i båten? Kan tillägga att så som jag använder båten är det inte så många uppstart på motorn då jag väl är ute på sjön, utan jag kör med den, med mina mått, långa stunder.
Tyvärr är jag ungefär lika bra på el som jag är på att baka bullar, men jag kan se att några spolar under svänghjulet har sin bästa tid bakom sig eftersom de har söndrig isolering, samt trådar på spolen som är av. Nu vet jag inte alls om dessa har något med laddningen att göra dock. Alla tips välkomnas.
Kolla på bilderna nedan:
Den sämsta spolen
Näst sämtsta
Den tredje och sista som ser bra ut:
Någon mer komponent som kan vara kass?
Hur som helst börjar jag att bli rätt trött på att var och var annan månad behöva ta med det ena batteriet hem och sätta det på laddning. Då det ena batteriet dessutom är helt nytt för i år, och är av samma märke jag haft till min bil i fler år.
Har just nu båten på land för att fixa lite inför hummerfisket och kollade idag upp att den laddar 13.3V på tomgång, och lika mycket även om jag höjer varven rejält. Kollade och jämförde med min bil, vilken laddningen var 14.45V på. Är det ett för lågt värde för att göra det möjligt ladda upp batteriet i båten? Kan tillägga att så som jag använder båten är det inte så många uppstart på motorn då jag väl är ute på sjön, utan jag kör med den, med mina mått, långa stunder.
Tyvärr är jag ungefär lika bra på el som jag är på att baka bullar, men jag kan se att några spolar under svänghjulet har sin bästa tid bakom sig eftersom de har söndrig isolering, samt trådar på spolen som är av. Nu vet jag inte alls om dessa har något med laddningen att göra dock. Alla tips välkomnas.
Kolla på bilderna nedan:
Den sämsta spolen
Näst sämtsta
Den tredje och sista som ser bra ut:
Någon mer komponent som kan vara kass?
Kommentera