Hej igen.
Då mitt startbatteri till båten har pajat så fick jag en anledning till att prova dem här nya LiPOFe3-batterierna jag kjöpte i vintras. Det var 8 celler som jag skaffade från Australien och av fabrikat BMI. Cellerna är på 10Ah och 3,3V och jag paralellkoplade 2 celler och fyra paralellkoplade enheter i serie. Blev ett batteri på 13,2V och 20Ah och med en vikt på 3 kg.
Det skulle bli intressant att undersöka startögonblicket med dem här cellerna:
Jag kopplade till det 3 kg tunga BMI-batteriet på det gamla startbatteriets kontakter med vanliga krokodilklämmer modell lite halvstora via 10mm2 kabel som var bultat till BMI cellerna.
Först tiltade jag ner motorn i vattnet. Gick som tusan (gamla startbatteriet hade inte ens klarat att driva tiltmotorn)
Hur skulle själva starten gå, hmmmm? Vred runt startnyckeln och kikade på multimetern------fasen, hann inte ens läsa av några data, Hondan (115hk) vrålade igång utan minsta blinkning. Otroligt med det 20Ah-batteriet.
Ok det här var inget problem så då ser det ut som att dem håller vad dem lovar i det här fallet.
Skall oxå göra en test på min gamla 850:a på 144 hk. Tror inte det blir stor skillnad mellan den och Hondamotorn. Måste bara skaffa lite kraftigare kabel än den 10mm2 jag använde i det här tillfället. Batteriet är ju kapabelt till 500A i startögonblicket
Lite bilder:
Fulladdad enkel-BMI cell

Fulladdat BMI batteri

Storlek på det 3 kg tunga batteriet

BMI batteriet tillkopplat Hondamotorn (massor med kablar, phu!)
Då mitt startbatteri till båten har pajat så fick jag en anledning till att prova dem här nya LiPOFe3-batterierna jag kjöpte i vintras. Det var 8 celler som jag skaffade från Australien och av fabrikat BMI. Cellerna är på 10Ah och 3,3V och jag paralellkoplade 2 celler och fyra paralellkoplade enheter i serie. Blev ett batteri på 13,2V och 20Ah och med en vikt på 3 kg.
Det skulle bli intressant att undersöka startögonblicket med dem här cellerna:
Jag kopplade till det 3 kg tunga BMI-batteriet på det gamla startbatteriets kontakter med vanliga krokodilklämmer modell lite halvstora via 10mm2 kabel som var bultat till BMI cellerna.
Först tiltade jag ner motorn i vattnet. Gick som tusan (gamla startbatteriet hade inte ens klarat att driva tiltmotorn)
Hur skulle själva starten gå, hmmmm? Vred runt startnyckeln och kikade på multimetern------fasen, hann inte ens läsa av några data, Hondan (115hk) vrålade igång utan minsta blinkning. Otroligt med det 20Ah-batteriet.
Ok det här var inget problem så då ser det ut som att dem håller vad dem lovar i det här fallet.
Skall oxå göra en test på min gamla 850:a på 144 hk. Tror inte det blir stor skillnad mellan den och Hondamotorn. Måste bara skaffa lite kraftigare kabel än den 10mm2 jag använde i det här tillfället. Batteriet är ju kapabelt till 500A i startögonblicket

Lite bilder:
Fulladdad enkel-BMI cell

Fulladdat BMI batteri

Storlek på det 3 kg tunga batteriet

BMI batteriet tillkopplat Hondamotorn (massor med kablar, phu!)


Får la köra med blyet det här året med antar jag, sen se över igen!
Kommentera