Buster L + Yamaha F50 varvtal/fart/propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster L + Yamaha F50 varvtal/fart/propeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
    Vad har du fått siffran ifrån ? kommer kanske från samma utprov som proppen, men det låter vettigt 0-25 är vanligt men jagar man fart kan 10-20 mm till funka. annars finns ingen exakt när det gäller höjden, personligt vad man vill ha för response (båtens beteende ändras en del med motorhöjden) och skiljer en del beroende på bottnens konstruktion vad den tål. Många tycker inte att det gör nått om den släpper lite vid fullgassvängar. Men det skiljer enormt mellan alu o stålpropp så det spelar också in, stålproppen har ett helt annat grepp i vattnet, vilket även kan påverka stigningen jämfört me alu.

visst har du rätt, , 28 eller 30 vafan, , men 21-22 är nått galet
    Jag har sålt dessa båtar sedan 12 år tillbaks med just yamaha motorer, så jag kollade bara av det med en av våra montörer på verkstan.

Kommentera

Jag har sålt dessa båtar sedan 12 år tillbaks med just yamaha motorer, så jag kollade bara av det med en av våra montörer på verkstan.
      Ursäkta om jag lät alltför misstroende. va bara nyfiken. Låter verkligen beprövat så det indikerar vad frågeställaren ska utgå ifrån.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
        Ursäkta om jag lät alltför misstroende. va bara nyfiken. Låter verkligen beprövat så det indikerar vad frågeställaren ska utgå ifrån.
        Ingen fara .

Kommentera

Jag har en Yamaha F50 2010 på en Linder Arkip. Den gör 31 knop enligt gpsen på fullt pådrag. 5400 rpm. Men det är sällan jag kör på det.
          Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

det låter som för låg fart och maxvarv. Med 2 pers bör den kunna varva 5500-6000 varv. Farten beror på men 24-28knop verkar rimligt. Iallafall om jag jämför med ett likadant ekipage från 1999.
            Det som jag hade problem med som påverkade maxvarv/kraft/fart:
            skitig båt. Snäckor och sjögras bromsar hårt
            felmonterad kamrem. Efter kamremsbyte satt den 2 hack fel och tappade all kraft och varvade inte ut.
            Fel propeller. Har du bytt propeller? Kanske är det för kraftig stigning eller för stor diameter?
            Hissning på motorn. Har för mig att de flesta Buster L med Yamagha F50 monteras med c:a 20mm hissning. Det kan du läsa i Yamahas/Busters "Körfakta".
            Du använder väl trim&tilt efter planing och trimmar upp motorn så du lyfter fören ur vattnet för att minska motstånd och öka fart? Dum fråga kanske med sett flera som kör med motorn max nedfälld. Då gräver båten ned sig, varvar inte ut och drar massa soppa

/R

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
              felmonterad kamrem. Efter kamremsbyte satt den 2 hack fel och tappade all kraft och varvade inte ut.
              Detta verkade ju "livsfarligt". Jag vet inte hur det är med båtmotorer men på vissa bilmotorer kan ju hela toppen gå åt fanders om kamremmen flyger av eller råkar kugga om. En på jobbet spräckte motorblocket helt på sin Audi TDI när remmen flög av på E4án. Det blev tvärstopp kan man säga.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Stämmer bra. Hade den suttit mera fel så hade motorn pajjat. Det var Yamahacenter gjorde kamremsbytet.... Borde vara en sån grejj man tripperkollar innan man lämnar ut motorn till kund igen

Kommentera

Stämmer bra. Hade den suttit mera fel så hade motorn pajjat. Det var Yamahacenter gjorde kamremsbytet.... Borde vara en sån grejj man tripperkollar innan man lämnar ut motorn till kund igen
                  Ok, då täcks det ju iaf av företagets "garanti". Har de klantat sig så får de ju iaf fixa skiten efteråt. Min jobbarkompis hade också tur, han hade lämnat in bilen för kamrembyte på en auktoriserad verkstad 500 mil tidigare så remmen var ny. Men det var mest troligt något tillverkningsfel på remmen så de stod för motorbytet. Annars hade man ju blivit lite gråtfärdig...

Jag förstår inte ens hur de kunde sätta remmen fel, det brukar ju vara väldigt tydliga markeringar på hur allt skall vara vridet när en ny rem monteras. Men de kanske hade bråttom till kafferasten?
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

det låter som för låg fart och maxvarv. Med 2 pers bör den kunna varva 5500-6000 varv. Farten beror på men 24-28knop verkar rimligt. Iallafall om jag jämför med ett likadant ekipage från 1999.
                    Det som jag hade problem med som påverkade maxvarv/kraft/fart:
                    skitig båt. Snäckor och sjögras bromsar hårt
                    Fel propeller. Har du bytt propeller? Kanske är det för kraftig stigning eller för stor diameter?
                    Hissning på motorn. Har för mig att de flesta Buster L med Yamagha F50 monteras med c:a 20mm hissning. Det kan du läsa i Yamahas/Busters "Körfakta".
                    Du använder väl trim&tilt efter planing och trimmar upp motorn så du lyfter fören ur vattnet för att minska motstånd och öka fart? Dum fråga kanske med sett flera som kör med motorn max nedfälld. Då gräver båten ned sig, varvar inte ut och drar massa soppa

/R
                    Lät lite läskigt det där med kamremmen!!
                    Snäckor och diverse julgranar är inget problem. Båten ligger ofta på trailer.
                    Och ja, självklart används trimtilten

Kollade proppen idag och på den står det: 11x13-G. Stämmer hyfast va?
                    Ska plocka upp båten så fort jag får tid för att kolla monteringen och även ta med någon kunnig för att kolla gasvajern.

Kommentera

Måste lyfta denna tråd..
                      Har en Buster L -01 med yamaha 50hk från samma år. I alla tester och dylikt gör båten ca 28knop. Vår gör ca 21-22.. och vi kommer knappast upp i maxvarvtalet som är nånstans runt 5800.
                      Det börjar bli mycket gissningar, även om det är sakligt å riktigt så blir det långa omvägar.

Det vi alla behöver för att hjälpa dig är mer grundfakta.

är det en fyrtakt ?
                      Har den suttit på denna båt sen nytt?
                      renoveringar och åtgärder som gjorts på senare tid?
                      Vet du om den har haft annan fart och varv tidigare?
                      Om och när detta problem uppstog ?
                      Vem har monterat motorn? har du haft bort reglage o vajrar från motorn?

Och Du kanske inte förstog mitt lilla skämt i början, har du tagit bort julgranen. Med andra ord har du en ren botten ?
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv