Ursprungligen postat av axe
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Buster L + Yamaha F50 varvtal/fart/propeller
Collapse
X
-
Jag har sålt dessa båtar sedan 12 år tillbaks med just yamaha motorer, så jag kollade bara av det med en av våra montörer på verkstan.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av axe Visa inläggUrsäkta om jag lät alltför misstroende. va bara nyfiken. Låter verkligen beprövat så det indikerar vad frågeställaren ska utgå ifrån..
Kommentera
-
det låter som för låg fart och maxvarv. Med 2 pers bör den kunna varva 5500-6000 varv. Farten beror på men 24-28knop verkar rimligt. Iallafall om jag jämför med ett likadant ekipage från 1999.
Det som jag hade problem med som påverkade maxvarv/kraft/fart:
skitig båt. Snäckor och sjögras bromsar hårt
felmonterad kamrem. Efter kamremsbyte satt den 2 hack fel och tappade all kraft och varvade inte ut.
Fel propeller. Har du bytt propeller? Kanske är det för kraftig stigning eller för stor diameter?
Hissning på motorn. Har för mig att de flesta Buster L med Yamagha F50 monteras med c:a 20mm hissning. Det kan du läsa i Yamahas/Busters "Körfakta".
Du använder väl trim&tilt efter planing och trimmar upp motorn så du lyfter fören ur vattnet för att minska motstånd och öka fart? Dum fråga kanske med sett flera som kör med motorn max nedfälld. Då gräver båten ned sig, varvar inte ut och drar massa soppa
/R
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RichardR Visa inläggfelmonterad kamrem. Efter kamremsbyte satt den 2 hack fel och tappade all kraft och varvade inte ut.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RichardR Visa inläggStämmer bra. Hade den suttit mera fel så hade motorn pajjat. Det var Yamahacenter gjorde kamremsbytet.... Borde vara en sån grejj man tripperkollar innan man lämnar ut motorn till kund igen
Jag förstår inte ens hur de kunde sätta remmen fel, det brukar ju vara väldigt tydliga markeringar på hur allt skall vara vridet när en ny rem monteras. Men de kanske hade bråttom till kafferasten?Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RichardR Visa inläggdet låter som för låg fart och maxvarv. Med 2 pers bör den kunna varva 5500-6000 varv. Farten beror på men 24-28knop verkar rimligt. Iallafall om jag jämför med ett likadant ekipage från 1999.
Det som jag hade problem med som påverkade maxvarv/kraft/fart:
skitig båt. Snäckor och sjögras bromsar hårt
felmonterad kamrem. Efter kamremsbyte satt den 2 hack fel och tappade all kraft och varvade inte ut.
Fel propeller. Har du bytt propeller? Kanske är det för kraftig stigning eller för stor diameter?
Hissning på motorn. Har för mig att de flesta Buster L med Yamagha F50 monteras med c:a 20mm hissning. Det kan du läsa i Yamahas/Busters "Körfakta".
Du använder väl trim&tilt efter planing och trimmar upp motorn så du lyfter fören ur vattnet för att minska motstånd och öka fart? Dum fråga kanske med sett flera som kör med motorn max nedfälld. Då gräver båten ned sig, varvar inte ut och drar massa soppa
/R
Snäckor och diverse julgranar är inget problem. Båten ligger ofta på trailer.
Och ja, självklart används trimtilten
Kollade proppen idag och på den står det: 11x13-G. Stämmer hyfast va?
Ska plocka upp båten så fort jag får tid för att kolla monteringen och även ta med någon kunnig för att kolla gasvajern.
Kommentera
-
Måste lyfta denna tråd..
Har en Buster L -01 med yamaha 50hk från samma år. I alla tester och dylikt gör båten ca 28knop. Vår gör ca 21-22.. och vi kommer knappast upp i maxvarvtalet som är nånstans runt 5800.
Det vi alla behöver för att hjälpa dig är mer grundfakta.
är det en fyrtakt ?
Har den suttit på denna båt sen nytt?
renoveringar och åtgärder som gjorts på senare tid?
Vet du om den har haft annan fart och varv tidigare?
Om och när detta problem uppstog ?
Vem har monterat motorn? har du haft bort reglage o vajrar från motorn?
Och Du kanske inte förstog mitt lilla skämt i början, har du tagit bort julgranen. Med andra ord har du en ren botten ?Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 815 visningar
0 gillar
|