Minn Kota 50 / köra energisnålt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota 50 / köra energisnålt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn Kota 50 / köra energisnålt

Har en Minn kota 50 i kombination med en Pioneer (röd livräddningsbåt) som jag é super nöjd med.
    Hur får jag ut bäst effekt av motorn?
    Ska propellen ligga ytligt eller djupt i vattnet?

Har testat båda & verkar inte göra någon skillnad i fart.. men elkonsumtionen är det jag är mest intresserad av. Är ingen höjdare att bära 2 st bilbatterier + motor & fiske utrustning 1 km varje gång man ska fiska.

Det måste ju finnas någon typ av mätare som visar hur mycket kraft det finns kvar i batterierna.
    Tips!?

Med en så kraftig elmotor på en så lätt båt så lär Du bara behöva köra på effektläge 1 & 2 max 3 så då drar den inte mycket, men vad jag ,märkt på min är att den kavierar lätt om proppen ligger för nära ytan och då tappar den dragkraft, men den ska inte ligga djupare än nödvändigt för att undvika detta för då bromsar den istället pga mera material i vattnet.

Har Du ett batteri på 75-90 Ah och kör på låga effektlägen så räcker det länge så Du ska vara ute långa pass om Du ska göra av med två batterier!

Du vinner ytterst lite i fartökning med att pressa den på höga effektlägen men däremot drar den massor med ström, på min 30.a halveras drifttiden från läge 3 till 5 medans fartökningen är marginell så det är något att tänka på!

Hoppas Old Firehand får korn på denna tråd snart för han kan allt om elmotorer och dess förbrukning och hur man kör dem bäst.

Det finns "bränslemätare" för batterier och det är Amperemätare som visar hur mycket det är kvar i batteriet sen kan man kolla det med en enkel voltmätare med men jag har tyvärr glömt vilka volttal som motsvararr hur många procent av batteriets kapacitet men hopperligen har någon annan koll på det tex OF.

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
      Har en Minn kota 50 i kombination med en Pioneer (röd livräddningsbåt) som jag é super nöjd med.
      Hur får jag ut bäst effekt av motorn?
      Ska propellen ligga ytligt eller djupt i vattnet?

Har testat båda & verkar inte göra någon skillnad i fart.. men elkonsumtionen är det jag är mest intresserad av. Är ingen höjdare att bära 2 st bilbatterier + motor & fiske utrustning 1 km varje gång man ska fiska.

Det måste ju finnas någon typ av mätare som visar hur mycket kraft det finns kvar i batterierna.
      Tips!?
      Hej Micke "Baliqwerty" Pilheden; Bäst utnyttjar du den elektriska båtmotorn om propellern inte ligger djupare ner i vattnet än att den precis slutat sörpla luft eller kavitera bakom akterspegeln. Sänker du ner motorn djupare ökar vattenmotståndet och du förlorar lite i fart för varje extra cm du sänker ner motorn. Samtidigt ökar också risken att köra sönder propellern mot stenar och stockar.

Din MINN KOTA Endura 50 elektriska fiskemotor har 5 fartlägen framåt och 3 bakåt. Motorn utvecklar vid läge 1 - 5 en statisk dragkraft på 5,7 kp, 7,9 kp, 11,3 kp, 14,8 kp och 22,7 kilopond och förbrukar då 10 A, 14 A, 20 A, 26A och 40 Amper vid 12 volts spänning.

Vill du veta hur länge du kan köra din MINN KOTA Endura 50 på en batteriladdning dividerar du batteriets kapacitet (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive fartläge.. Har du ett fulladdat TUDOR Nautica på 80Ah dividerar du 80 med10 = 8 eller 8 timmars gångtid på fartläge 1, osv.och vid fartläge 5 dividerar du 80 med 40 = 2 och får 2 timmars gångtid vid full fart.

På 1980-talet hade MINN KOTA 5 lysdioder uppe på den vita överkåpan som alla lyste rött när batteriet var fulladdat och de slocknade en efter en när spänningen i batteriet sjönk. Den påtagbara nackdelen med detta var att ett fulladdat marinbatteri höll cirka 13,8 volts spänning och höll nästan samma höga spänning till cirka 75 % av kapaciteten var urdragen. Det betydde att alla lysdioderna lyste ända tills 70 - 75 % av kapacitansen var urdragen och sedan slocknade de en efter en och då i snabb följd.

Vanliga bilbatterier är inte avsedda för upprepade djupurladdningar. Köp i stället ett eller två TUDOR Nautica på 80Ah. Parallellkopplar du två TUDOR Nautica á 80 Ah har du 160 Ah tillgängligt eller som "full tank". De har enligt mina egna erfarenheter en livslängd på 7 - 8 år om du underhållsladdar batterierna varannnan månad under vintern och förvarar batterierna fulladdade på en spånplatta eller plywoodskiva i garaget och inte låter dem stå direkt på betonggolvet.
      Go for the Big Ones & Merry X-mas!
      Old Firehand

Kommentera

Ok, nu har jag 2 st Varta marin 75 amp, alltså 150 amp.
        Så om jag räknat rätt så borde jag kunna köra ca 7 & en halv timme på 3ans läge. Betydligt längre tid än jag trodde. (skit bra!)
        Då ska jag bara höja upp motorn lite & köra.
        Har någon gång hört att de nya "smart" laddarna ökar livslängden på batteriet om man jämför med de klassiska men vet inte om det stämmer.

Jätte tack för de bra svaren!

Kommentera

Så om jag räknat rätt så borde jag kunna köra ca 7 & en halv timme på 3ans läge. Betydligt längre tid än jag trodde. (skit bra!)
          Har någon gång hört att de nya "smart" laddarna ökar livslängden på batteriet om man jämför med de klassiska men vet inte om det stämmer.

Hej igen Micke; Jag vet inte mer än att det finns VARTA marinbatterier. Är de finska? Hur som helst, kom ihåg att även dessa måste underhållsladdas vintertid och när de inte används under en månad. För att undvika självsulfatering och få bästa möjliga livslängd på dina batterier bör du ha dem stående på en plywoodskiva eller spånplatta och inte direkt på cementgolvet. Du har absolut valt rätt märke på din elektriska båtmotor. MINN KOTA började serietillverka värdens första elektriska fiskemotorer redan år 1932 på gränsen mellan MINN-esota och North Da-KOTA. Idag finns det cirka 20 fabriker världen över som försöker kopiera MINN KOTA med mer eller mindre lyckade resultat och det dyker upp några nya plagiat från Kina varje år....
          Welcome to the silent world.....a world of Electric Fishing Motors!
          Old Firehand

Kommentera

Skaffa en Ctek laddare (min 7Ah varianten) med laddprogram och pulsladdningsfunktion, de ger maximal livslängd på Dina batterier, under vintern när de inte används så kopplar Du på laddaren och låter den stå på så underhållsladdar den batterierna automatiskt för det är viktigt precis som OF säger.

Med rätt skötsel och en bra laddare så håller Dina baterier 7-8 år om Du slarvar med detta så kan de ta slut på 2-3 år och med tanke på priset för såna batterier så är det värt omsorgen istället för att köpa nya!!

Kommentera

Det här är väll en fråga mer till OF än till någon annan: Har inte Minn Kota någon steglös effektreglering, någon typ PWM-reglering så man kan ställa in rätt fart/strömförbrukning etc efter rådande förhållanden? Låter lite gammaldags med 5-läges effektreglering!!?? Se på El-cykeln / Skotern / MC´n /Bilen, dem har steglös effektreglering. Kan inte vara nån större sak för Minn Kota att implementera en bra och effektiv steglös effektreglering?

Det hadde oxå kunnat spara lite mer på batteriet tror jag, hmmm?
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Det här är väll en fråga mer till OF än till någon annan: Har inte Minn Kota någon steglös effektreglering, någon typ PWM-reglering så man kan ställa in rätt fart/strömförbrukning etc efter rådande förhållanden? Låter lite gammaldags med 5-läges effektreglering!!?? Se på El-cykeln / Skotern / MC´n /Bilen, dem har steglös effektreglering. Kan inte vara nån större sak för Minn Kota att implementera en bra och effektiv steglös effektreglering?

Det hadde oxå kunnat spara lite mer på batteriet tror jag, hmmm?
                Funnits en tag på dom dyrare modellerna, tillsammans med troligtvis annorlunda teknik förbrukar dom avsevärt mindre ström.
                sigpic

Kommentera

Ok då har dem det alla redan, hmmm.

Klart det blir den mest effektiva lösningen för att spara på energi. Kanske en ide att kolla vad för grejor man använder innom El- Scoter och MC-teknologin: steglös fartreglering. Måste vara en sorts elektroniklåda med PWM (Pulse Width Modulation) -teknologi som oxå lika väl skulle kunna användas till båt-elmotorer?

Ställ motorns effektläge på max. Koppla till en fartregulator (från en Scoter, MC eller liknande) och du har steglöst den mest effektiva regleringen....
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ok, de var mycket att tänka på...
                    • Proppelern nära ytan
                    • Steglös reglage
                    • En sådan där "smart" laddare
                    • Någon typ av amp mätare

De skulle jag kunna fixa, de é ju bara prylar.

Vad där emot är ett problem är proppelern (motorn) nära ytan..
                    Min Minn kota 50 är den lååånga modellen så om jag höjer upp den såpass mycket blir det en ganska obekväm körställning.
                    Finns det kortare rigg att köpa & byta ut med?
                    Eller går det helt enkelt att korta av riggen?
                    När jag ändå håller på: Tips på ETT schysst batteri på 120-150 amp skulle vara fint. Finns det så stora Marin batterier?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv