jula viking 5,1 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jula viking 5,1

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jula viking 5,1

Hej har precis köpt en jula viking och undrar om nån vet vad för motor som passar bäst till den båten lång/kort rigg märke
    mvh Andy red

Jula 510 är det max motorstyrka på 25hk och det verkar sitta 20-25hk på dom flesta jag sett, kan tänka mig att det är kort rigg men jag är inte säker så du får till och mäta på båten.
    Har annars erfarenhet av jula 465 då mina föräldrar har en. 465 har kort rigg och max 15hk. Julabåtarna är halvplanande och ligger ganska lågt i vattnet vilket gör att det skvätter över en del vatten i lite hårdare sjö vid körning. 465an är iaf bra att fiska ur då den är jäkligt stadig även vid lite sjögång.

Kommentera

jula viking

Men tro du det funkar med en 30/35 hk på eller blir det för bra
      Tack för svar mvh andreas

Kommentera

Har en Jula 430. Är kort rigg på den. Ska säljas nu framöver. Går hyfsat i sjön. Stadig och bra för fiske.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Klistrar in mitt svar från den andra tråden även här.

Jag har själv en sån båt, går stampigt i sjön och gräver ned sig i motsjö. Dessa problem tror jag man skulle kunna avhjälpa med en el-trim vilket jag inte har. På min sitter en 40-hästars 2-takt och då gör den ca 25 knop. På blå skylten står max 28 hp men det är för lite. Motorn ska ha lång rigg och hissas ca 5 cm med en distans. Min båt har styrpulpet. Det är en ganska tung båt med ett mycket lättplanande skrov, den har en tendens att vilja ligga väldigt platt på vattnet i planingsfart, i sommar ska jag testa att ställa om riggvinkeln för att få upp fören lite. Extremt stabil att fiska från och eftersom den är tung driver den väldigt långsamt. Kölen som den har gör också att den är mycket kursstabil.
          Viktigaste när du väljer motor: El-trim så att du kan experimentera med riggvinkeln.

Kommentera

Det är en Jula Viking 51 jag har, inte en 510 om det är nån skillnad vet jag inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
            31 svar
            23 653 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nivv
            av nivv