Yamaha kylning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha kylning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha kylning

Denna gamla motor följde med båten och bränslesystemet var slut. Eftersom jag redan hade en motor så fick den ligga ett antal år, men nu har jag fixat alla slangar och filter.

Vid testkörningen ser jag inget kylvatten komma ut någonstans. Instruktionsboken är borta men den innehöll ingen sprängskiss och jag har inte hittat någon på nätet (än). Kan motorn vara fläktkyld??? Jag har en svag misstanke att det kan vara så då jag ser kylflänsar på cylindern.

Visst kan jag riva isär den och undersöka, men jag frågar här först.
    Bifogade filer

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

luftkyld

Kommentera

Lånar tråden lite...... Sjösatte båten i helgen. Motorn (en 40 hästars Yamaha -97) startade direkt (elstart). När jag körde till bryggan såg jag inte ngt kylvatten spruta ut, endast lite droppar. Motorn gick perfekt den lilla stäckan till bryggan. Då jag köpte båten förra sommaren kommer jag inte ihåg om det kom en "kylvattenstråle". Anledning till oro? Hur ska man felsöka? Planerar sticka ut i helgen för lite HÖ-fiske och det vore lite trist med motorpaj på fjärden.

Kommentera

Ja verkligen dags o börja oroa sig .Kolla upp det där omg, annars är din yamaha ras inom en snar framtid!

Kommentera

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
          Lånar tråden lite...... Sjösatte båten i helgen. Motorn (en 40 hästars Yamaha -97) startade direkt (elstart). När jag körde till bryggan såg jag inte ngt kylvatten spruta ut, endast lite droppar. Motorn gick perfekt den lilla stäckan till bryggan. Då jag köpte båten förra sommaren kommer jag inte ihåg om det kom en "kylvattenstråle". Anledning till oro? Hur ska man felsöka? Planerar sticka ut i helgen för lite HÖ-fiske och det vore lite trist med motorpaj på fjärden.
          Hej Doctor Tool; Skriv upp tillverknngsnumret på motorn och åk till Yamahacenter och köp ny impeller, bränslefilter, växelhusolja och nya stift. För att byta impeller måste du demontera växelhuset. Kör inte motorn innan du bytt impeller. Peta med en ståltråd i skvallerstrålshålet för att se om det är igentäppt....men kör inte motorn om impellern är slut.
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Stort tack för snabba och bra svar.

//Doctool

Kommentera

Rensade skvallerstrålshålet med ett gem idag som så klokt föreslogs. Perfekt stråle direkt! Motorn gick som en klocka. Dessvärre bommade vi HÖ idag men hade en fantastisk fm på sjön.

Stort tack igen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
              10 svar
              4 993 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg heinrich79