Elmotor som extra motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor som extra motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Hej!

Tänkte köpa en elmotor att använda i sjöar. Funderar även på att använda den som backup-motor då jag är ute på kustfiske, dvs om min huvudmotor av någon anledning lägger av.

Elmotorn kommer då inte att sitta i mitten bak på båten utan lite mer på sidan. Kan man köra någorlunda så, eller måste jag ta byta plats på motorerna? Inte så lätt att lösa med lite sjögång...

Vad tror ni E-thrust 55lb (har inte råd med en MinnKota? Båten väger cirka 200 kg utan packning. Med två pers, motor och utrustning blir det väll cirka 450 kg totalt. Borde väll inte vara några problem?

//Mikael
    Hej Mikael Björk; Det fungerar utmärkt att ha den elektriska fiskemotorn bredvid bensinmotorn på akterspegeln, Tänk bara på att elmotorn måste vara så långt ut på babords sida av akterspegeln att propellern från elmotorn inte kan slå i propellern eller riggen på den vanliga bensinutombordarn.

Troligtvis får du tillverka ett litet, extra akterspegelsfäste av marin- eller byggplywood att skruva fast elmotorn på. Om du klickar på någon av mina bilder i "Bildgalleriet och nya gädfisketips" kan du bläddra dig fram till och se och eventuellt kopiera någon av mina egna lösningar från förr av "Side-By-Side"-montage med elmotor bredvid den vanliga utombordarn.

Är det vindstilla eller lätt vind kan du låsa styrningen på elmotorn med friktionsskruven och styra båten med ratten om du har styrpulpet. Har du ingen ratt bör du i strömsparande syfte tilta upp bensinmotorn när du kör med elmotorn.

Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
    31 svar
    23 535 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg nivv
    av nivv