Elmotor som extra motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor som extra motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor som extra motor?

Hej!

Tänkte köpa en elmotor att använda i sjöar. Funderar även på att använda den som backup-motor då jag är ute på kustfiske, dvs om min huvudmotor av någon anledning lägger av.

Elmotorn kommer då inte att sitta i mitten bak på båten utan lite mer på sidan. Kan man köra någorlunda så, eller måste jag ta byta plats på motorerna? Inte så lätt att lösa med lite sjögång...

Vad tror ni E-thrust 55lb (har inte råd med en MinnKota? Båten väger cirka 200 kg utan packning. Med två pers, motor och utrustning blir det väll cirka 450 kg totalt. Borde väll inte vara några problem?

//Mikael

Det går bra att köra båten med motorn vid sidan av huvudmotorn. De andra frågorna låter jag någon som kan mer om svara på

Kommentera

Tackar, det var den viktigaste frågan!

Har läst på lite om E-thrusten och den verkar komma 2:a i de flesta testen, efter MinnKota då. Då e-thrusten kostar ungefär hälften av MinnKotan blir det nog en sådan.

Egentligen skulle jag vilja ha en mindre är 55lb men det är väll bara dumt? Blir väll betydligt längre drifttid på en större om jag inte förstått det hela fel.

Kommentera

Jag kör med en water snake 54lb och den fungerar utmärkt till min HR båt med en vikt på ca 600-650kg inkl 1 person + utrustning. Har den som du tänk även som en backup ifall min vanliga motor skulle strejka när jag är ute, sen använder jag den vid fisket också vilket den inte är dum till. Min water snake kostade bara 2350:- på olssons så det känns ganska prisvärt.

Kommentera

kör med frammonterad Watersnake 54 på min buster och den pinnar iväg i en 2-3 knop med 2 pers och hund. Har saltwater varianten, skitnöjd efetr en halv säsong... ruskigt prisvärda också

Kommentera

Jag tror att om du kör i saltvatten så ska du ha en speciell modell för dem vanliga trivs inte så bra i det, är inte säker men kolla upp det för säkerhetsskull iaf! :P

Kommentera

Kollade med sportfiskegiganten i Malmö. Då sålde MinnKota, E-thrust och Watersnake. De sa att det inte spelade så stor roll med salt- eller sötvatten här i Skåne. När det står att dessa ej får användas i saltvatten är det riktigt salt vatten, typ Florida, mellan amerika osv som menas. Sköljer man bara av dem efter fisketuren skulle det inte vara några problem.

Tyckte E-thrusten såg mer robust ut än Watersnaken. Svårt att bestämma mig mellan dessa båda. Någon som har testat båda som kan jämföra?

Kommentera

Finns inget bättre slipper allt krångel.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Har kört Motorguide innan jag bytte till Watersnake, har inte testat E-thrust men har inget ont att säga om Watersnake ännu. Det är som sagt lite prisskillnad på minikota och watersnake, e-thrust så för min del så är valet självklart.

Kommentera

Aldrig sett innan...men det verkar ju riktigt bra!

Någon som har testat dem? Är för mycket pengar just nu men längre fram kan det definitivt vara ett alternativ. Finns de att köpa i sverige?

Grymt!

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                    http://www.minnkotamotors.com/produc...reshwater.aspx
                    Finns inget bättre slipper allt krångel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv