Problem+Service av en Suzuki DT15c -92 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem+Service av en Suzuki DT15c -92

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem+Service av en Suzuki DT15c -92

Tjena! Har kört med vår 15hk i ett år nu och den har fungerat utmärkt. Alltid lättstartad och gick perfekt.

Dock nu senast när vi var ute med den så gick den väldigt konstigt på tomgången. Först gick den som den skulle, sen lät den helt konstigt, nästan som att den gick på en cylinder eller något. Sen gick den konstigt i ca 10 sekunder, sen hoppade den igår igen och gick bra.. sen gick det några minuter och så gick den konstigt igen. Kanske att den bara gick på en cylinder, för det var väldigt klen när den gick konstigt.

Så vi kollade igenom motorn sen när vi kom hem och såg att på avgashuset hade dom som haft motorn innan bytt ut en skruv där. Så vi skruvade ner avgashuset och hittade en väldans massa röd packningspasta där. Vad som hade hänt där har jag ingen aning om. Men en packnings där hade nog pajat där.

Tändstiften var även helt kolsvarta. Vet inte om det har något att tillföra om varför den gick konstigt och vad felet kan vara.

Så nu när vi även har plockat ner hela motorn tänkte vi även göra en rejäl service på den. Så jag undrar även vad man ska byta ut för filter och liknande saker för att serva denna motorn?

Nå, finns det någon där ute som är kunnig om just dessa motorer och har en aning om varför den gick så konstigt? Den startade alltid på första draget.

Bör tilllägga att det är separat oljetillförsel på den motorn.

Jag hade en -91á av samma motor och den gick dåligt på tomgång ibland, men då plockade jag isär förgasaren och rengjorde och det gjorde susen. Jag satte även dit ett nytt "stort" soppafilter under kåpan, alltså ett vanligt Biltema för 15 spänn eller vad det nu kostar och då blev problemen betydligt ovanligare.

Sen så pajjade tyvärr impellern för mig och fick motorn att nästan nypa och det sabbade cyllarna så att den fick dålig komp året efter och motorn såldes som skrot.

Var alltså noga med att byta impellern, min funkade på låga varv och alltså så såg jag kylvatten spruta ut i hamnen och sen körde jag vilket jag inte skulle ha gjort.

Om det är så att stiften blir helt svarta så kan det väl ha något att göra med att motorn får för mycket olja och då kanske det är "oil injection" köret som börjar bli slut. Enligt vad jag hört så kan de bli utslitna och börja ge både för mycket och för lite olja. Då är det nog bäst att koppla ur den helt och börja blanda i tanken istället.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

har precis skaffat en likadan motor, en -91a , och tidigare ägare hade inte mkt mer än bytt stift på den.
      funderar på hur man byter impeller på den, för det antar jag behöver göras nu.
      och hur får man ut oljan ur växelhuset? finns 2 pluggar på högra sidan av växelhuset, men båda sitter i samma nivå och den ena står det "oil" på.
      men vart sitter avtappningspluggen?

Kommentera

Ursprungligen postat av heimdal Visa inlägg
        har precis skaffat en likadan motor, en -91a , och tidigare ägare hade inte mkt mer än bytt stift på den.
        och hur får man ut oljan ur växelhuset? finns 2 pluggar på högra sidan av växelhuset, men båda sitter i samma nivå och den ena står det "oil" på.
        På samma sida, ca 2dm längre ner vid skeddan.

Kommentera

Impellern är hyffsat lätt att byta, bättre att göra det en gång för mycket än för lite.....

Riggen skall delas i höjd med kavitationsplattan, alltså plattan ovanför proppen.

På framsidan av riggen är det en liten glipa där du kan se en mässingfärgad lång mutter, det är den som håller ihop växelföraren i växelhuset med växelföraren till växelhandtaget.

Det som är väldigt viktigt med denna "mutter" är att den är dubbelgängad, alltså halva muttern är gängad åt det ena hållet och halva åt det andra hållet. Detta för att kunna dels sammanfoga de 2 växelförarna och dels för att kunna justera avståndet så att motorn verkligen ligger i friläge när växelföraren gör det.
          Tyvärr så var det på min motor så att den förra personen som bytt impeller hade gängat denna mutter fel, alltså vänt den upp och ner, och då fått gängen att nypa fast på den ena växelföraren. Under mitt bänglande med att få lös denna så lossnade något från växelföraren nere i växelhuset så jag fick lämna in det för översyn hos en riktig mekaniker.

Hoppas att detta hjälper dig.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
            Impellern är hyffsat lätt att byta, bättre att göra det en gång för mycket än för lite.....

Riggen skall delas i höjd med kavitationsplattan, alltså plattan ovanför proppen.

På framsidan av riggen är det en liten glipa där du kan se en mässingfärgad lång mutter, det är den som håller ihop växelföraren i växelhuset med växelföraren till växelhandtaget.

Det som är väldigt viktigt med denna "mutter" är att den är dubbelgängad, alltså halva muttern är gängad åt det ena hållet och halva åt det andra hållet. Detta för att kunna dels sammanfoga de 2 växelförarna och dels för att kunna justera avståndet så att motorn verkligen ligger i friläge när växelföraren gör det.
            Tyvärr så var det på min motor så att den förra personen som bytt impeller hade gängat denna mutter fel, alltså vänt den upp och ner, och då fått gängen att nypa fast på den ena växelföraren. Under mitt bänglande med att få lös denna så lossnade något från växelföraren nere i växelhuset så jag fick lämna in det för översyn hos en riktig mekaniker.

Hoppas att detta hjälper dig.
            tack för svaren. för att få loss den långa muttern till växelföraren, så är det bara att skruva som på en vanlig mutter? så att växelförarna pressas isär? och sedan lossa växelhuset, byta impeller, sätta tillbaka huset och skruva ihop växelförarna?
            kan man tappa ur oljan ur växelhuset när det är demonterat? elelr bör det göras innan?

några fler fallgropar man kan ramla i? har inte mekat marinmotorer förut så jag försöker lära av andras misstag

Kommentera

tack för svaren. för att få loss den långa muttern till växelföraren, så är det bara att skruva som på en vanlig mutter? så att växelförarna pressas isär? och sedan lossa växelhuset, byta impeller, sätta tillbaka huset och skruva ihop växelförarna?
              kan man tappa ur oljan ur växelhuset när det är demonterat? elelr bör det göras innan?

några fler fallgropar man kan ramla i? har inte mekat marinmotorer förut så jag försöker lära av andras misstag
              Oljan kan du tappa ut när du vill, även om du skruvar isär riggen för att byta impeller så öppnas inte "oljebehållaren" i växelhuset.

Stämmer att du ska skruva på muttern så att växelförarna pressas isär. Sen när det ska ihop igen så är det viktigt att du justerar in friläget ordentligt. Propellern måste snurra helt fritt innan det är bra.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                Oljan kan du tappa ut när du vill, även om du skruvar isär riggen för att byta impeller så öppnas inte "oljebehållaren" i växelhuset.

Stämmer att du ska skruva på muttern så att växelförarna pressas isär. Sen när det ska ihop igen så är det viktigt att du justerar in friläget ordentligt. Propellern måste snurra helt fritt innan det är bra.
                okej, tack för svaren.
                får ge mig på detta i helgen

Kommentera

bytte impeller idag, tog väl en timme ungefär. och det var tur att jag inte väntade till i höst med det, för en av "flänsarna" på impellern var trasig, och en kanal precis under vattenpumpen var igensatt.

gick väldigt smidigt tack vare tipsen jag fått.

Kommentera

Tjena igen! Har bytt oljefilter och bensinfilter+ tändstiften. Bytte även dom packningarna i motorn som var dåliga. Men efter jag hade isär motorn så sprutar det ut massa vatten ur riggen på motorn. Antar att det inte ska göra det. Måste vart någon slang i riggen som kommit fel eller något. Konstiga är att den sprutade ut vatten ur "skvallerhålet", dock blev det vattnet väldigt varmt fort när vi körde motorn på tomgång i en tunna. Så jag antar att det inte kyler ordentligt. Ska plocka ner den imorgon igen och se var som är fel.

Dock så undrar jag vad det är för skruv som som sitter över kaviations plattan som det står "oil" på ? Menar inte luftskruven till växelhusoljan, utan det sitter en till skruv där.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 829 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv