japp.lyckades få motorn överhettad,körde rätt hårt med ring bakom+rätt många i båten!summern började ljuda+att motorn gick ner på 3000rpm,vet att den gör det som säkerhet,skvallerstråle bra,stängde av motorn,lät den svalna ca 30 min,sen var det bara att köra igen ,inga problem ,motorn gick köra som vanligt,nu till problemet:åkte ut igår ,satte i båten startade motorn,summern börja skrika direkt + att templampan lyser ,motorn är iskall,går inte att varva öv er 3000rpm,är det ngn som vet om det ligger kvar typ ngn felkod i systemet att den varit överhettad innan,är det ngt som måste återställas??det är en suzuki df 60-02:A mvh Håkan
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
överhettad suz df60
Collapse
X
-
Jag fick nått liknande problem nu med min gamla Suzuki DT40, en tvåtakt från -87.
Den är nyservad i våras med nya stift, olja och impeller byte. Den gick som den skulle första turen men på den andra kom det inget kylvatten. Ok jag körde iväg på tomgångsfart och trollade en stund, sen kom summerljudet och jag upptäckte kylfelet. (vet inte om det var fel redan från bryggan?)
Släckte motorn och kollade igenom, sen fungerade det igen med lite gaspådrag. Kanske var det så att den nya impellern behöver lite tid att forma sig och komma igång? hehe
Det felet har inte inträffat igen och nu kollar jag kylarvattnet hela tiden för att vara säker.
Nu i veckan uppstod ett annat fel.
summerljudet som varnar för något låter...oftast är det väldigt tyst men ibland är det starkare än en viskning. Har hört summern när motorn blev överhettad och när oljan var nästan slut..då skrek summern. Motorn går precis som den ska.
Olja finns i den separata oljetanken och kylningen fungerar. Det kommer vatten och motorn är inte varm.
Hoppas det är någon som har lite hjälp till mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Vassmannen Visa inläggJag fick nått liknande problem nu med min gamla Suzuki DT40, en tvåtakt från -87.
Den är nyservad i våras med nya stift, olja och impeller byte. Den gick som den skulle första turen men på den andra kom det inget kylvatten. Ok jag körde iväg på tomgångsfart och trollade en stund, sen kom summerljudet och jag upptäckte kylfelet. (vet inte om det var fel redan från bryggan?)
Släckte motorn och kollade igenom, sen fungerade det igen med lite gaspådrag. Kanske var det så att den nya impellern behöver lite tid att forma sig och komma igång? hehe
Det felet har inte inträffat igen och nu kollar jag kylarvattnet hela tiden för att vara säker.
Nu i veckan uppstod ett annat fel.
summerljudet som varnar för något låter...oftast är det väldigt tyst men ibland är det starkare än en viskning. Har hört summern när motorn blev överhettad och när oljan var nästan slut..då skrek summern. Motorn går precis som den ska.
Olja finns i den separata oljetanken och kylningen fungerar. Det kommer vatten och motorn är inte varm.
Hoppas det är någon som har lite hjälp till mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inläggHar ingen forklaring på problemet ditt, men det er ingen god ide å stenge av en motor som er overopphetad, kjør på tomgang for å kjøle den ned i stedet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 831 visningar
0 gillar
|