överhettad suz df60 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

överhettad suz df60

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• överhettad suz df60

japp.lyckades få motorn överhettad,körde rätt hårt med ring bakom+rätt många i båten!summern började ljuda+att motorn gick ner på 3000rpm,vet att den gör det som säkerhet,skvallerstråle bra,stängde av motorn,lät den svalna ca 30 min,sen var det bara att köra igen ,inga problem ,motorn gick köra som vanligt,nu till problemet:åkte ut igår ,satte i båten startade motorn,summern börja skrika direkt + att templampan lyser ,motorn är iskall,går inte att varva öv er 3000rpm,är det ngn som vet om det ligger kvar typ ngn felkod i systemet att den varit överhettad innan,är det ngt som måste återställas??det är en suzuki df 60-02:A mvh Håkan

Jag hade en Johnson motor som betedde sig ungefär på samma sätt. Det visade sig att överhettningsgivaren hade gått sönder.

Kommentera

ingen annan som råkat ut för detta problem på suzuki?? som vet ngt?

Kommentera

Om basshunters motor var en johnsson fyrtakt så är det ju en förklädd suzuki.

Kommentera

Har en kille på jobbet som haft problem med sin båtmotor med, o tog isär den o det visade sig att det låg gamla packningsrester i kylkanalerna. Funka en stund sen starta summern gång på gång.
          Jodå, såå att fisket går bra.....

Kommentera

hej byt termostat-men kolla om motorn måste service nollas.mvh stefan

Kommentera

Jag fick nått liknande problem nu med min gamla Suzuki DT40, en tvåtakt från -87.
              Den är nyservad i våras med nya stift, olja och impeller byte. Den gick som den skulle första turen men på den andra kom det inget kylvatten. Ok jag körde iväg på tomgångsfart och trollade en stund, sen kom summerljudet och jag upptäckte kylfelet. (vet inte om det var fel redan från bryggan?)
              Släckte motorn och kollade igenom, sen fungerade det igen med lite gaspådrag. Kanske var det så att den nya impellern behöver lite tid att forma sig och komma igång? hehe
              Det felet har inte inträffat igen och nu kollar jag kylarvattnet hela tiden för att vara säker.

Nu i veckan uppstod ett annat fel.
              summerljudet som varnar för något låter...oftast är det väldigt tyst men ibland är det starkare än en viskning. Har hört summern när motorn blev överhettad och när oljan var nästan slut..då skrek summern. Motorn går precis som den ska.
              Olja finns i den separata oljetanken och kylningen fungerar. Det kommer vatten och motorn är inte varm.
              Hoppas det är någon som har lite hjälp till mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vassmannen Visa inlägg
                Jag fick nått liknande problem nu med min gamla Suzuki DT40, en tvåtakt från -87.
                Den är nyservad i våras med nya stift, olja och impeller byte. Den gick som den skulle första turen men på den andra kom det inget kylvatten. Ok jag körde iväg på tomgångsfart och trollade en stund, sen kom summerljudet och jag upptäckte kylfelet. (vet inte om det var fel redan från bryggan?)
                Släckte motorn och kollade igenom, sen fungerade det igen med lite gaspådrag. Kanske var det så att den nya impellern behöver lite tid att forma sig och komma igång? hehe
                Det felet har inte inträffat igen och nu kollar jag kylarvattnet hela tiden för att vara säker.

Nu i veckan uppstod ett annat fel.
                summerljudet som varnar för något låter...oftast är det väldigt tyst men ibland är det starkare än en viskning. Har hört summern när motorn blev överhettad och när oljan var nästan slut..då skrek summern. Motorn går precis som den ska.
                Olja finns i den separata oljetanken och kylningen fungerar. Det kommer vatten och motorn är inte varm.
                Hoppas det är någon som har lite hjälp till mig.
                Det går nog flera kablar till den som kommer från reglaget(summern) om du öppnar motorkåpan. När den låter prova att dra ut en efter en så hör du när det tystnar. Då vet du var problemet finns i motorn, Obs akta dig för roterande motordelar om du är tvungen att ha motorn igång för att summern skall ljuda, Tystnar den inte alls när du slitit ut alla kablar har du nog jordfel eller krypström i reglagen.

Kommentera

Har ingen forklaring på problemet ditt, men det er ingen god ide å stenge av en motor som er overopphetad, kjør på tomgang for å kjøle den ned i stedet.

Kommentera

Ursprungligen postat av TeamScuirus Visa inlägg
                    Har ingen forklaring på problemet ditt, men det er ingen god ide å stenge av en motor som er overopphetad, kjør på tomgang for å kjøle den ned i stedet.
                    glömde skriva det,körde faktiskt på tomgång ett bra tag innan jag stängde av! har inte kollat motorn mer,skall nog ringa till KGK i dag,dom brukar vara behjälpliga över telefon!!ingen annan duktig båtmek här som hjälpa mig??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv