Torqeedo Elmotor 6hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torqeedo Elmotor 6hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Torqeedo Elmotor 6hk

    Funderar en del på en 2000w Torqeedo elmotor rorkult styrd, någon som provat den? Skall vara likvärdig en 6hk motor kan det stämma? Watski saluför dem.

  • #2
    Jag kikade på en sådan för något år sedan, men det föll på att den drar så groteska mängder ström.

    Du kommer att behöva ha med dig båtens vikt i batterier nästan om du skall tuffa runt lite under en dag. Här snackar vi inga fritidsbatterier på 75 Ah.

    Denna motor var tänkt som en enkel reservmotor till segelbåtar och andra lite större båtar, minns jag inte fel så var väl riggen vikbar på den så att man kan stuva undan den enkelt. Segelbåtar/större motorbåtar brukar ha en del batterier tillhands, därför är det inget problem med lite förflyttningar under några minuter eller som nödmotor.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

    Läs min fiskeblogg:

    http://blogg.fjallfoto.se

    Kommentera


    • #3
      2kW och om den går på 12V blir det ca 167A. Ett 75-80Ah batteri töms då på mindre en en halvtimme, i verkligheten, kanske på 20 min p.g.a. att du kan inte köra blybatterier ner till noll.

      ca 35mm2 kabel måste till för att inte få för stora förluster i kablarna.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

      Kommentera


      • #4
        Vill minnas att den finns i 24V variant och då blir det bättre, sen har den väl numera en optimizer så att det drar så lite som möjligt, kollade på den på senaste mässan och den är på rätt väg men för dyr i förhållande till prestanda.

        Batterimässigt bör man ha minst 2X115Ah gärna mera för att köra den som enda motor och då blir det tungt så laddning på plats är ett bra alternativ, om båten ligger ute så kan solceller som laddar medans båten ligger oanvänd kan hjälpa, annars landströmsladdning!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 901 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
        6 svar
        5 526 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg karlers
        av karlers
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 312 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 406 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 887 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Arbetar...
        X