EL Motor frontmoterad vs aktermonterad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EL Motor frontmoterad vs aktermonterad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EL Motor frontmoterad vs aktermonterad?

Har en Minkota 30lb som sitter aktermonterad på min Linder 445max. Tidigare satt den på min linder 400. Men när jag bytte upp mig behöll jag elmotorn men tyvärr är riggen på den motor precis på gränsen till för kort. Har jag en tung person i fören så vispar motorn i vattenytan.

Sen tycker jag att batteriet som jag använder dras ut alleles för fort, använder man motorn så blir det en gång tid på kanske 20-30 minuter på högsta fart. Använder mig av en e-tec laddare till det batteriet.

När drifttiden blir så kort har det blivit att motorn mest har legat och skrotat i källaren vilket är synd då den var helt ny 2008-08 men som sagt har det fått väldigt lite gångtid på sig.

Visst hade jag kunnat använda motorn om jag bara hade hat tillräcklig med kräm i batteri så att det håller för kortare förflyttningar inne i vikarna unde gäddfisket. Men som det ser ut nu är det knappt lönt.

Har funderat lite på en större elmotor kanske frontmonterad och undrar lite om fördelarna med en fronmonterad. Vilka typer av batteri och laddare använder ni er av för att få en bra gångtid på era elmotorer.
    www.rixman.se
    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
    http://www.miekofishing.se

Jag körde med en minnkota 36 akter, som har lite längre rigg och den kunde jag köra ca 1 timme 45 min på full effekt med ett Varta 75ah , laddade det med en 7ah laddare från OK !

En fördel är om man kör där det är väldigt grunt , stockar,sten är det lättare att justera djupet rätt speciellt om man är själv i båten och man vill även hålla koll på ekolodet som oftast sitter där man kör

Men skulle jag använda elmotorn till flötestrolling på större, djupare vatten så skulle jag ha i fören då den styrs bättre då.
    Min elmotor fick jobba mest till och från grunda partier där det var risk för sand , gräs, sten mm som kan skada vanliga motorn tex om man trailar ner på ett långgrunt ställe , då var den ovärderlig.
    Senast ändrad av pasi75; 2010-01-06, 11:42.

Kommentera

Gör ett fäste bak för elmotorn och kör med bensinmotor vid förflyttningar. El-motorn är precis som du säger inte så användbar om man kör "fullfart". Däremot räcker batterit väldigt mkt längre på läge 1-3.

Funderar själv att skaffa frontmotor, men vet inte om min Crescent 465 är för hög i fronten för detta?

Kommentera

Har nästan bara kört frontmonterat och bara till spinnfiske så jag kan inte säga vad som är bäst men de gånger man kört utan elmotor det senaste året har man känt sig lite handikappad. Har varit mest med 55lbs på en 4,5m båt och batteri runt 100ah som räcker till mer än en heldag. Enda gången det inte har räckt till fiskade vi 3 pers i 5m båt när det blåste 10 m/s.

På en uttern 4500 finns det runt 20 cm marginal för att riggen skall räcka ned så det borde inte vara något problem på en 465a om du inte står ensam bak och det går lite sjö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
          Har en Minkota 30lb som sitter aktermonterad på min Linder 445max. Tidigare satt den på min linder 400. Men när jag bytte upp mig behöll jag elmotorn men tyvärr är riggen på den motor precis på gränsen till för kort. Har jag en tung person i fören så vispar motorn i vattenytan.

Sen tycker jag att batteriet som jag använder dras ut alleles för fort, använder man motorn så blir det en gång tid på kanske 20-30 minuter på högsta fart. Använder mig av en e-tec laddare till det batteriet.

När drifttiden blir så kort har det blivit att motorn mest har legat och skrotat i källaren vilket är synd då den var helt ny 2008-08 men som sagt har det fått väldigt lite gångtid på sig.

Visst hade jag kunnat använda motorn om jag bara hade hat tillräcklig med kräm i batteri så att det håller för kortare förflyttningar inne i vikarna unde gäddfisket. Men som det ser ut nu är det knappt lönt.

Har funderat lite på en större elmotor kanske frontmonterad och undrar lite om fördelarna med en fronmonterad. Vilka typer av batteri och laddare använder ni er av för att få en bra gångtid på era elmotorer.
          Hej Patrik Rixman;
          Det finns massor av olika bil- och marinbatterier. Några skulle jag aldrig använda i båten även om jag fick bra betalt. Andra är riktigt bra och håller många drifttimmar under upp till tio års tid.

Som "drivmedel" till MINN KOTA fiskemotorerna och även andra fabrikat av elektriska fiskemotorer rekommenderar jag TUDOR NAUTICA 12 volts marinbatterier på 80 Ah (amperetimmar). Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är konstruerat för att tåla många djupurladdningar under 6-7 års tid. Ett vanligt startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitet och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt till att driva en elektrisk båtmotor.

Med en batteriladdare som laddar 8-10 amper vid 12 volts spänning laddar du upp ett 80 Ah marinbatteri under natten efter en hel dags fiske ute på sjön med din båt.

Den motorn du äger Minn Kota Endura 30 har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller två marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller för kunna trolla efter gädda, gös eller öring extra långa trollingpass. Med två marinbatterier kan du köra dubbelt så länge, dvs mellan 5,3 och 20 timmar på en laddning.

Givetvis måste du underhållsladda ditt marinbatteri även vintertid varje eller varannan månad. Ett bil- eller marinbatteri som får stå urladdat under en längre tid blir i det närmaste totalt omöjligt att få ur några drifttimmar att köra en elmotor med.

Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
          Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-06, 14:03.

Kommentera

Rixman, jag har haft både fram och bak, gillar den i fram bäst i alla lägen utom när jag vill göra fullt back, då måste de frontmonterade jobba sig runt 180 grader, medan de bakmonterade har backläge.

Frontmonterade svänger och korrigerar bäst i de flesta lägen. Bakmonterad är väl lite bättre om du ska in asgrunt och härja. Fast, min har pallat en hel del skit och mindre påstötnignar

Ju lättare båten är i fören och mindre köl den har blir de jobbiga att köra framåt med i snedsjö, blåst osv. Fören lixom sticker åt sidan hela tiden.

Så, jag tycker frammonterad är så kanon helt enkelt, saknar bara backläge på dem som bakmonterade har. Sen kan du spara den 30 i båten oxå, det hade jag på min gamla båt
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Med andra ord så laddar jag inte upp mitt batteri full med en laddare som ger 3,6amper. Utan måste skaffa en starkare laddare.

Just nu kör jag ett global fritidsbatteri på 75amper.
              Hade ett nautica marinbatteri men det välte någon omkull så det är kört det batteriet
              Får se vad det blir helst av allt skulle man ju vilja testa hur båten reagerar och uppför sig medd olika motorer. Jag menar att en elmotor är inte gratis.

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Patrik Rixman;
              Det finns massor av olika bil- och marinbatterier. Några skulle jag aldrig använda i båten även om jag fick bra betalt. Andra är riktigt bra och håller många drifttimmar under upp till tio års tid.

Som "drivmedel" till MINN KOTA fiskemotorerna och även andra fabrikat av elektriska fiskemotorer rekommenderar jag TUDOR NAUTICA 12 volts marinbatterier på 80 Ah (amperetimmar). Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är konstruerat för att tåla många djupurladdningar under 6-7 års tid. Ett vanligt startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitet och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt till att driva en elektrisk båtmotor.

Med en batteriladdare som laddar 8-10 amper vid 12 volts spänning laddar du upp ett 80 Ah marinbatteri under natten efter en hel dags fiske ute på sjön med din båt.

Den motorn du äger Minn Kota Endura 30 har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller två marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller för kunna trolla efter gädda, gös eller öring extra långa trollingpass. Med två marinbatterier kan du köra dubbelt så länge, dvs mellan 5,3 och 20 timmar på en laddning.

Givetvis måste du underhållsladda ditt marinbatteri även vintertid varje eller varannan månad. Ett bil- eller marinbatteri som får stå urladdat under en längre tid blir i det närmaste totalt omöjligt att få ur några drifttimmar att köra en elmotor med.

Welcome to the Silent World....a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
              www.rixman.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
                Gör ett fäste bak för elmotorn och kör med bensinmotor vid förflyttningar. El-motorn är precis som du säger inte så användbar om man kör "fullfart". Däremot räcker batterit väldigt mkt längre på läge 1-3.

Funderar själv att skaffa frontmotor, men vet inte om min Crescent 465 är för hög i fronten för detta?
                Kör bara vid förflyttningar inne i vikar oftast inte längrä än 50-75m åt gången annars kör jag hondan
                www.rixman.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Rixman Visa inlägg
                  Kör bara vid förflyttningar inne i vikar oftast inte längrä än 50-75m åt gången annars kör jag hondan
                  Hej igen Patrik Rixman;
                  Fördelen med en fotmanövrerad Minn Kota elektrisk fiskemotor i båtens för är att du har båda händerna helt fria för fiske. Nackdelen är att den fotmanövrerade elmotorn är tyngre och klumpigare att transportera mellan bil och båt, om du inte har trailer och båten hemma i garaget. Här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_35.htm ser du en av mina första "fiskemaskiner" från år 1973 med en Minn Kota fotmanövrerad elmotor i fören och en gammal 2-taktare som transportmotor på akterspegeln. Klicka gärna på en av mina bilder och du får den uppförstorad och kan bläddra bland alla bilderna fram och tillbaka (med < och>) för att se om du hittar något som kan förbättra ditt eget fiske.
                  Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!
                  Old Firehand
                  (Leif Engström)
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-06, 19:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                  31 svar
                  23 641 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nivv
                  av nivv