Luftkyld Yamaha 5hk går bara på högt varv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Luftkyld Yamaha 5hk går bara på högt varv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Luftkyld Yamaha 5hk går bara på högt varv

Jag har en luftkyld Yamaha 5hk från 1977. Startar lätt och varvar bra men går inte under halv gas, då stannar den direkt
    Nu har jag plockat av förgasaren två gånger och gjort den grundligt ren, monterat ihop och sista gången använde jag packningsklister. Men resultatet är samma: Motorn startar på första rycket, går som en raket ända tills jag minskar gasen, då tvärstannar den, ibland kan jag hålla den igång en stund på halv gas om jag lirkar med choken. Tomgångsblandningen reagerar den inte på. Gnistan är bra. Några sidor på nätet om denna modell kan jag inte hitta. Kör på 2%

Några tips?

Vet att min grabb nämnt nåt generalfel på just din typ av motor. Kommer inte på evakt vad det var. Men var ett standardfel.
    Ring Marinshopen och snacka med nån av grabbarna där. Dom vet vad det är för nåt.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jag har en likadan motor som dig, bortsett från att min heter Mariner. Det var samma fel innan den lade av helt och vägrade att starta. När jag sedan ledsnade och rev isär den visade det sig att topplockspackningen var helt kass och att kompressionen läckte ut. Har tillverkat en ny packning i 0,5mm mässingsplåt, tror den kommer hålla bättre än original.
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
        Vet att min grabb nämnt nåt generalfel på just din typ av motor. Kommer inte på evakt vad det var. Men var ett standardfel.
        Ring Marinshopen och snacka med nån av grabbarna där. Dom vet vad det är för nåt.
        Tack för tipsen.
        Jag frågade Marinshopen och Yamahacenter i Helsingborg men ingen visste något om något "standardfel" på dessa motorer.
        Jag köpte en liknande motor men som har inbyggd tank, tyvärr var det inte riktigt samma delar. Denna motor heter B2. Finns det någon som har en startapparat till denna modell liggande så är jag intresserad, då kanske jag kan använda denna motor istället.

Kommentera

JanH, det var skumt. Min grabb jobbar ju där. Ska höra med honom när han kommer över i kväll.

Kommentera

Snackade med grabben. Det gällde läckage vid bränslekoppen. Var nåt dåligt material där från början. Som idag finns ett nytt kit som håller tätt. Gäller både 3,5 och 5 hk Yamaha luftkylda.

Kommentera

Hej
              Bränslekoppen, menar han flottörhuset eller locket till filtret. (Denna modell har separat tank)
              jag kollade på Marinshopen, där fanns en tätning till filterlocket nr:102-24522-01 kan det vara den som är boven?
              Senast ändrad av JanH; 2010-10-16, 10:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              22 835 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv