Inget vidare att ha en massa bensin i oljan. Oljans smörjegenskaper bryts ner och slitaget på motorn (framför allt lager) ökar markant.
Topplockspackningen kan man nog utesluta.
Jag vet inte hur bränslepumpens placering på motorn ser ut. Antar att den sitter på utsidan av blocket och inte har någon direkt kontakt med oljan inne i motorn. Självklart kan det var värt att kolla upp det.
Har sett liknande problem på främst tävlingsbilar. Då har orsaken varit att motorn får för mycket bensin via insprutning/förgasare. Ofta kan det vara en choke som har hängt sig eller något annat som gör att det pumpats in för mycket bensin. En spridare som läcker kan ge samma effekt. Kolvringarna är aldrig 100% täta (fysikalisk omöjlighet) vilket gör att oförbränd bensin dels åker ut via avgasporten men en del trycks ner i motorn.
Mitt tips är att kolla på förgasarsidan och se om du kan hitta något fel där och hålla koll på oljan så att du inte kör med dålig olja.
Hur brukar du köra? Mycket tomgångskörning typ trolling, jämn hög fart eller mycket "lek".
Lycka till med motorn =)
Topplockspackningen kan man nog utesluta.
Jag vet inte hur bränslepumpens placering på motorn ser ut. Antar att den sitter på utsidan av blocket och inte har någon direkt kontakt med oljan inne i motorn. Självklart kan det var värt att kolla upp det.
Har sett liknande problem på främst tävlingsbilar. Då har orsaken varit att motorn får för mycket bensin via insprutning/förgasare. Ofta kan det vara en choke som har hängt sig eller något annat som gör att det pumpats in för mycket bensin. En spridare som läcker kan ge samma effekt. Kolvringarna är aldrig 100% täta (fysikalisk omöjlighet) vilket gör att oförbränd bensin dels åker ut via avgasporten men en del trycks ner i motorn.
Mitt tips är att kolla på förgasarsidan och se om du kan hitta något fel där och hålla koll på oljan så att du inte kör med dålig olja.
Hur brukar du köra? Mycket tomgångskörning typ trolling, jämn hög fart eller mycket "lek".
Lycka till med motorn =)
Kommentera