Oljan luktar bensin på min Honda 50 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljan luktar bensin på min Honda 50

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Inget vidare att ha en massa bensin i oljan. Oljans smörjegenskaper bryts ner och slitaget på motorn (framför allt lager) ökar markant.
    Topplockspackningen kan man nog utesluta.
    Jag vet inte hur bränslepumpens placering på motorn ser ut. Antar att den sitter på utsidan av blocket och inte har någon direkt kontakt med oljan inne i motorn. Självklart kan det var värt att kolla upp det.

Har sett liknande problem på främst tävlingsbilar. Då har orsaken varit att motorn får för mycket bensin via insprutning/förgasare. Ofta kan det vara en choke som har hängt sig eller något annat som gör att det pumpats in för mycket bensin. En spridare som läcker kan ge samma effekt. Kolvringarna är aldrig 100% täta (fysikalisk omöjlighet) vilket gör att oförbränd bensin dels åker ut via avgasporten men en del trycks ner i motorn.
    Mitt tips är att kolla på förgasarsidan och se om du kan hitta något fel där och hålla koll på oljan så att du inte kör med dålig olja.

Hur brukar du köra? Mycket tomgångskörning typ trolling, jämn hög fart eller mycket "lek".

Lycka till med motorn =)

Kommentera

Det blir mycket krypkörning och många korta förflyttningar när man jagar gädda i grunda vikar. Högt tilltad motor också. Har rivit bränslepumpen och den sitter på/i ett hål som går in i blocket. Dessvärre så ser det inte ut att vara något fel på membranet. Man tycker att en flödande förgasare skulle påverka gången betydligt mer än jag märkt. Även trasiga kolvringar eller hål i kolv borde märkas rätt tydligt tycker jag. Båten pinnar ju på i 26-27 knop med en Propulse-propeller vilken inte är helt optimal. Funkar bättre med originalskruv.

Kommentera

Kompet var jämnt men lågt enligt den billiga kompmätare jag fick tag i på Biltema. Vore väl konstigt om alla tre kolvarna och/eller kolvringrana skulle pajat samtidigt!?! Kan man montera i sär förgasarna utan att byta packningar?

Kommentera

om du har lågt komp på alla tre burkarna, är det väl inte orimligt med dåliga kolvringar. ringarna på en motor som körts flitigt sedan -95 är nog ganska slitna...
          http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

jovisst! Men den har ju gått rätt lite senaste åren och det här problemet dök upp nu! Jag vill att det är ett billigt och snabbfixat fel! Jag vill fiiska inte meka och slänga ut pengar på annat än fiskegrejer!

Kommentera

Nackdelen att trolla med fyrtaktare under lång tid. Blir just utspädning av oljan med bensin. Är ett känt fenomen bland laxtrollare.
              Att du har lågt komp, vad menar du med det. Det viktigaste är om det skiljer typ, 15 psi mellan nån cylinder.
              Eller än värre att ingen cylinder är den andra likt. Det du ska göra är att byta olja. Och sen se om motorn helt enkelt svara på gasen.
              Och har krut att dra iväg ekipaget ordentligt.
              Är kompet typ, 8,8,8 betyder det inte så mycket. Men ligger det på runt 5 är det nog ganska så illa.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det låg på typ 6,6 på alla cylindrar. Men Honda har ju så "små" gängor till stiften. Svårt att få gummitutan att täta, skulle nog tro att med en "riktig" komptestare så är det nog något högre. Är tipset att byta olja och filer och göra en test tur och ha god koll på oljenivån?

Kommentera

Du kan skvätta in lite motorolja i varje cylinder (hjälper att täta) o se om du får någon större skillnad i kompvärdet mot innan, går motorn som den ska förövrigt så hade jag byttat olja och filter och kört vidare, ha bara noga koll på oljan under en tid så den inte blir utspädd.
                  Vad för typ av motorolja har du använt när du servat den?

Kommentera

Minns inte vilken olja det var men jag köpte den dyrt hos en seriös båthandlare. Jag tror jag följer ditt råd och byter olja o filter och kör på! Ska ta ett snack med en duktig båtmek som jag känner. Men jag måste säga att Fiskesnack slår ut det mesta. Inte bara slår, det är frågan om utklassning! Jag startade trådar på andra ställen också men här var det ju folk som verkligen engagerade sig! Jag lovar att hjälpa till så mycket jag kan i andra ämnen och att berätta hur mitt problem löser sig eller, gud förbjude, rullar vidare! Tacka alla!

Kommentera

Skaffa en kompmätare med rätt gänga. Annars får du ju ingen koll alls. Gör som vi har sagt. Går motorn sen bra.
                      Är problemet ur världen. Ingen båtmotor går bra i längden på trollingfart. Lika illa om du kör bil korta sträckor.
                      Och ännu värre aldrig blåser ut den med högre farter.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 821 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv