Ett tips är att köpa packboxar, o-ringar och ev lager hos en försäljare som säljer tätningar och lager till maskiner och industri istället för en marin handlare. Tätningarna till mitt drev skulle gå på ca 1200 på marinshopen. De kostade 220 hos den lokala tätnings handlaren.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp, växelhus.Evinrude 35hk -87
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inläggOm tätningarna är monterade enligt verkstadshandboken så är de limade med packningsklister. Jag rev hela drevet på min 75 hk Johnson. Men det gick knappt att slå ut dom ändå. Satt som berget. Om du måste demontera huset så får du lossa de 4 bultarna i längst in i drevet, tillverka en avdragare enligt handboken och troligen får du värma en del innan det släpper. Alla bultar är i tum storlek så se till att du har rätt verktyg innan du börjar.[FONT="Comic Sans MS"]A bad day of fishing is better than a good day at work![/FONT]
Kommentera
-
Tror du att de går att dra ur tätningen på det viset alltså? Vore ju väldigt bra isåfall. Borde man chansa att göra hål o försöka dra ur dom, eller vad vore smartast tror du?
Ang. din fråga vill jag inte uttala mig mer. när man mekar själv så nyttjar man alla uppfinningars moder och alla mekaniska tjuvknep som att trycka ut grejjer mm. Men detta är saker som jag inte vill råda folk över nätet att göra. Lätt att göra fel för det krävs att man vet exakt vad det är för konstruktion man har att göra med.
Det Fiskarn säger tyder ju på att det inte är så skitenkelt. det brukar sitta som fan i gamla grejjor av nån jä... anledning. Bra tipps med köpställe.
Men du bor ju i Östh...åk ner till båtmekarna i hamnen och fråga dom om nya tätningar. och hur du kan få ur dom gamla? Passa på å fråga om dom har avdragare för det ändamålet att få ur lagerhuset.
När man mekar brukar man anamma synsättet "point of no return" med det menar man att hur mycket å långt kan jag gå och fortfarande ha möjlighet att vända å skruva ihop skiten igen. Börjar du bryta i tätningarna mm så har du passerat P.O.N.R. och därmed tvingat dig att dra ur lager/tätninghållaren ur växelhuset för att byta dessa.
Du kan ju kolla hur illa det är med tätningarna:
Ingen vetenskaplig skolboksmetod men jag skulle göra såhär. Töm växelhu. på olja. Fyll på 1 till 2 dl diesel, Vänd motorn så att drivaxeln pekar rakt ner mot golvet. Ställ en kopp under axeländen, låt stå så ser du hur mycket diesel som läckt ut över natten. Diesel är mycket mera genomträngande än olja så är det tätt då är det inga fel på tätningen tror jag.
När du tog upp motorn i höstas vare mycket vatten i olja då ?Senast ändrad av Exxet; 2011-03-07, 10:04.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av axe Visa inläggDå är det ingen fara med grejjorna. Nästa fråga blir ju om du MÅSTE byta tätningar, men det avgör du själv.
Ang. din fråga vill jag inte uttala mig mer. när man mekar själv så nyttjar man alla uppfinningars moder och alla mekaniska tjuvknep som att trycka ut grejjer mm. Men detta är saker som jag inte vill råda folk över nätet att göra. Lätt att göra fel för det krävs att man vet exakt vad det är för konstruktion man har att göra med.
Det Fiskarn säger tyder ju på att det inte är så skitenkelt. det brukar sitta som fan i gamla grejjor av nån jä... anledning. Bra tipps med köpställe.
Men du bor ju i Östh...åk ner till båtmekarna i hamnen och fråga dom om nya tätningar. och hur du kan få ur dom gamla? Passa på å fråga om dom har avdragare för det ändamålet att få ur lagerhuset.
När man mekar brukar man anamma synsättet "point of no return" med det menar man att hur mycket å långt kan jag gå och fortfarande ha möjlighet att vända å skruva ihop skiten igen. Börjar du bryta i tätningarna mm så har du passerat P.O.N.R. och därmed tvingat dig att dra ur lager/tätninghållaren ur växelhuset för att byta dessa.
Du kan ju kolla hur illa det är med tätningarna:
Ingen vetenskaplig skolboksmetod men jag skulle göra såhär. Töm växelhu. på olja. Fyll på 1 till 2 dl diesel, Vänd motorn så att drivaxeln pekar rakt ner mot golvet. Ställ en kopp under axeländen, låt stå så ser du hur mycket diesel som läckt ut över natten. Diesel är mycket mera genomträngande än olja så är det tätt då är det inga fel på tätningen tror jag.
När du tog upp motorn i höstas vare mycket vatten i olja då ?
Yes Yes, får bli en tripp ner till Matton Marin och prata med mekanikerna där om priser på packning och angående avdragare. Låter som en bra idé att testa det där med diesel. Ska testa det imorgon kväll eftersom jag e ledig på onsdag.
Nja, jo de va väl rätt skapligt med vatten, tyckte de såg blaskigt ut iallafall. Men jag återkommer med resultat och lite bilder så får vi se hur mkt det läcker ut!
/ Adam[FONT="Comic Sans MS"]A bad day of fishing is better than a good day at work![/FONT]
Kommentera
-
Visst kan man fylla i mer, jag bara drog till me nått vet inte riktigt hur denna motor ser ut där inne. Helt rätt Fiskarn, tänkte inte på det att Adam vridit på huset, är det snustorrt kan O-ringen vara skadad. Men är det inte avgasutsläpp genom proppen på den ? är det inte nån kanal eller dyl, som måste va uppåt för avgaserna om du vridit runt huset ? Vet du Fiskarn ?
Du borde ha en smal kopp runt axeln så det som läcker den vägen hamnar i koppen och om det läcker genom O-ringen så droppar det utanför koppen, man kan lägga papper eller en plåt. Använd din fantasi tror du förstår poängen. Dieseln sköljer bara rent huset från spånor å annat elände, du kan skölja ur ordentligt lite mer sen om allt ser ok ut. Låt det torka ut ett tag innan du fyller olja sen.
NJA ? du låter lite tveksam om de va vatten i oljan. vattenblandad olja vet du väl hur den ser ut. eller vare rent vatten ? Vatten å oljan separerat om de stått ett tag. då kommer rent vatten först genom hålet.
Efter att ja läst dina inlägg Fiskarn så inser jag att de kan bli riktigt besvärligt att få ur delarna. Läcker det ytterst lite så skulle jag i alla fall låta det va å köra ett år till och kraftsamla till nästa vinter. du kan ju även ta upp mitt i sommarn å byta olja så får du kvitto på hur mycket det läckt. Men sånt måste bedömas Av dig Adam.Senast ändrad av Exxet; 2011-03-07, 19:27.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Jo avgasutsläpp genom propp. Men det går att vrida huset hur som. Det är fritt ändå. Dock är det ett litet jack i yttre ringen på huset som jag vände neråt för att släppa ut vattnet därifrån vid upptagning.
Har man verktyg, tid och tålamod så går det att riva den. Men det är inget jag rekomenderar att man ger sig på om man inte är van att meka. Jag hade inget annat val än att riva min då oljan låg på backen istället för i drevet morgonen efter ett göspass. Och
pengar till en ny hade jag inte då. Knappast nu heller student som man är.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av axe Visa inläggVisst kan man fylla i mer, jag bara drog till me nått vet inte riktigt hur denna motor ser ut där inne. Helt rätt Fiskarn, tänkte inte på det att Adam vridit på huset, är det snustorrt kan O-ringen vara skadad. Men är det inte avgasutsläpp genom proppen på den ? är det inte nån kanal eller dyl, som måste va uppåt för avgaserna om du vridit runt huset ? Vet du Fiskarn ?
Du borde ha en smal kopp runt axeln så det som läcker den vägen hamnar i koppen och om det läcker genom O-ringen så droppar det utanför koppen, man kan lägga papper eller en plåt. Använd din fantasi tror du förstår poängen. Dieseln sköljer bara rent huset från spånor å annat elände, du kan skölja ur ordentligt lite mer sen om allt ser ok ut. Låt det torka ut ett tag innan du fyller olja sen.
NJA ? du låter lite tveksam om de va vatten i oljan. vattenblandad olja vet du väl hur den ser ut. eller vare rent vatten ? Vatten å oljan separerat om de stått ett tag. då kommer rent vatten först genom hålet.
Efter att ja läst dina inlägg Fiskarn så inser jag att de kan bli riktigt besvärligt att få ur delarna. Läcker det ytterst lite så skulle jag i alla fall låta det va å köra ett år till och kraftsamla till nästa vinter. du kan ju även ta upp mitt i sommarn å byta olja så får du kvitto på hur mycket det läckt. Men sånt måste bedömas Av dig Adam.
Och jo, det kom vatten först, men det var ju inte så att de va 50% vatten blandat.
Och som Fiskarn skriver att rivning kanske inte är nån idé för min del. Eftersom jag inte är van att mecka med just båtsnurror. Men som sagt ska testa det där med dieseln och sen avgöra om det är bättre o låta det vara och kanske byta olja oftare istället.
/ Adam[FONT="Comic Sans MS"]A bad day of fishing is better than a good day at work![/FONT]
Kommentera
-
Hallå! Var ett tag sen jag skrev här nu, men tänkte informera om att jag fått ut hela trådrullen nu, och packningar är beställt ifrån Dione i Uppsala, som är specialister på Kullager/Tätningar etc.
Det var inte särskilt komplicerat, skrapade rent i kanten runt trådrullen, sprutade på med 5-56 o lät det tränga sig ner. Sedan tillverkade min styvfar en avdragare av två plattjärn och två st skruvar som vi gängade ner i trådrullen, ( fanns enkom gjort för orginal avdragaren ). Trådrullen följde fint med ut, va inte några större konstigheter. Kan ju gått lätt att få ur den delvis för att Båten aldrig legat i vatten, utan upptagen på båtkärra efter varje fisketur. Så nu är det bara invänta packningar och O-ringar, sedan pressa på plats igen!
/ Adam[FONT="Comic Sans MS"]A bad day of fishing is better than a good day at work![/FONT]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 817 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av nivv
2025-05-21, 18:35
|
||
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 968 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av paulo, 2024-05-06, 14:34
|
11 svar
950 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Mudwater
2024-06-10, 02:29
|
||
Startad av Ahkka, 2024-05-08, 07:13
|
5 svar
603 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Muts
2024-06-10, 20:49
|
||
Startad av Wallepalle1, 2024-06-25, 09:24
|
7 svar
608 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Wallepalle1
2024-07-29, 05:51
|
Kommentera