Motorn över eller under vattnet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn över eller under vattnet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorn över eller under vattnet?

Min fråga är som följer:

Har båten vid min båtplats och ser att vissa har motorn upptiltad från vattnet och vissa har motorn nere i vattnet efter att de har lagt till sina platser. Min fråga. Vad är bäst för motorn? Eller spelar det någon roll?

Har min första riktiga båt och motor därav frågan. Någon som har koll på detta?

Har det möjligtvis att göra med man inte vill ha alger och skit runt motorn som gör den "grön"?

Vet att rubriken vart lite galen men ni fattar nog vad jag mena

Kommentera

Det handlar kanske en del om beväxningen.
      Vet inte vart du har båten, det är olika grad på detta i olika delar av sverige.
      Men hänger drevet i vattnet börjar det växa bös på den.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Beväxningen är ett sekundärt problem. Korrision är ett större bekymmer. Antingen ska hela motorn upp ur vattnet, eller så ska den vara så långt ner att zinkanoden (offeranoden) befinner sig i vattnet. Sämsta alternativet är när motorn är uppfälld, men ändå ligger så djupt att växelhuset eller byglarna ligger i bara litegrann. Då angriper korrisionen själva motordelarna i stället för anoden.

Kommentera

Så om jag fattar det rätt så är det bättre att tilta upp motorn så att den inte är i kontakt med vattnet pga korrosionen. Beväxningen är inget mer än estetiskt.

Kommentera

Vet inte vilken del av landet du har din båt men så länge det är risk för att motorn kan utsättas för frost ska den tveklöst vara i vattnet!....vattnet håller motorn frostfri även om det bara är ett par grader i vattnet.

Är det inte risk för frost så fäller jag upp motorn för att den inte ska bli påväxt av massa alger och liknande.

Ska tillägga att jag har båtarna i sötvatten så jag har inga större korrosionsproblem.

Kommentera

Denna fråga kommer du nog få lika många svar som säger att "motorn måste absolut vara upptiltad" som att "motorn måste absolut vara nerfälld i vattnet"

Jag kör min nerfälld, håller impellern fuktig i alla fall... nackdelen är väl att det växer skit på motorn samt om båten skulle slita sig så tar motorn extra stryk.

Kommentera

Japp förstår att denna kan bli en långbänk. Har läst lite på olika forum och det verkar vara två sidor. Är med på att vid frost måste den ju naturligtvis vara nera för att det inte ska frysa.

Tack för svaren alla. Ligger vid sötvatten så då ska det nog inte vara något större problem med korrosion men vi får se hur man gör. Får höra med "sjöbjörnarna" i hemmahamnen.

Har förstått att detta ämne kan ge heta diskussioner

Kommentera

Det jag tänker på är ifall det är lite grunt så att motorn kan ligga å skava alternativt slå mot någon sten om det blåser!

Kommentera

Läste i manualen att Yamaha rekomenderade att den ska vara uptiltad när man inte använder motorn på ett tag. Stod även att man undviker risken för rost. Så det får bli upptiltat.

Får göra som tillverkaren rekomenderar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv