Motor problem på Mariner 60hk bigfoot 2 takt -96 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor problem på Mariner 60hk bigfoot 2 takt -96

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motor problem på Mariner 60hk bigfoot 2 takt -96

Vid senaste turen gick motorn i ca 5 min och sen började den missa lite så jag drog ner gasen, då började den gå på 2 cyl och sen stannade den, fick igång den en gång till på 2 cyl efter det död.
    Gången innan den här turen när vi skulle hemmåt kunde man ana att motorn "missade" ibland, vart som ett litet ryck i båten. Efter den turen bytte jag bränsle anslutningen till motorn och pumpblåsa.

Igår började jag felsöka, kollade komp och det var ok, gnista ok, soppa fram till pump samt före och efter filter ok, provade pumpen den verkar också ok men jag vet inte om det ska vara "högt" tryck? det är ju ingen insprutare, tömde förgasarna en i taget och flödade lite med pumpblåsan.

När jag duschade in bensin i förgasarna hoppade den igång och det lät som den gick ok fast bara tills den soppan tog slut ca 1-2 sek.
    Fick sedan igång den på 2 cyl igen utan att ha duschat förgasarna men den varvade upp snabbt och stannade typ som när man får soppatorsk på en motorsåg eller gräsklippare typ.

Jag slutade där och nu undrar jag om det är någon som har något tips på nästa åtgärd,. Har inga bra erfarenheter av att börja riva i förgasare man förstör ofta mer än man gör nytta, men om det är förgasarna då får man väl prova.

Alla ideer är välkomna.

/Johan

Jag hade börjat med att plocka bort flottörhusen på förgasarna och rengjort dem ordentligt, oavsett om man har en massa soppafilter efter vägen så samlas det alltid en massa "klägg" där. Soppa som blir stående över vintern, vatten samt beläggningar i aluminiumet och annat skit.
    Sen så får man kontrollera munstycken och andra kanaler i resten av förgasarna så att det inte täppts igen någonstans, var som standard att göra det en gång per år tidigare.

Men var noga med att "räkna varv" på alla inställningsskruvar så att du får dem i rätt läge igen, är extra viktigt när du har flera förgasare för annars kommer cylindrarna att gå olika vilket gör att du tappar effekt eller rentav riskerar att skada någon cylinder om den får för lite oljeblandning.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hur såg tändstiften ut? Rena, sotiga eller brända. Kan vara något med tändningen ändå.
      Hade det varit en 80-talare så hade jag sagt att du har en trasig tändspole.

Kommentera

Ursprungligen postat av Natehunter Visa inlägg
        Hur såg tändstiften ut? Rena, sotiga eller brända. Kan vara något med tändningen ändå.
        Hade det varit en 80-talare så hade jag sagt att du har en trasig tändspole.
        Sant, fullt möjligt att det är något med tändspole och/eller tändstift. Ibland får man gnista bara på tomgång eller låga varv och sen ingenting på höga varv.

Men sitter det 3 tändspolar på den modellen så borde den starta och gå på 2 burkar, om än skruttigt, även när du provar starta den som vanligt utan direktinjicerad bensin. Har varit med om just detta på bland annat en hyrbåt i Norge och det gick då att köra båten in till hamnen på 2 burkar men det var ju med nöd och näppe som båten gick framåt.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Fel på tändspole kan resultera i lite olika symptom beroende på vilken cylinders spole som har gått sönder.

Ps. om det skulle visa sig vara en spole som har gått se till att droppa några droppar olja direkt i dess cylindern om det går(annars risk för att cylindern skär)när du håller på att /starta/få igång den.
          Senast ändrad av Natehunter; 2011-05-10, 14:25.

Kommentera

Tändstiften såg fina ut, och när jag kollade gnistan så var den riktigt bra.

Så borde den inte hoppa igång på tomgång i allafall?

Har i alla fall plockat bort förgasarna och tar med dom till jobbet imorgon för en ordentlig rengörning.

Kan tillägga att förgasarna inte är rengjorda under de 6 åren jag haft båten.

Kommer ni på något mer är det bara att spåna jag kollar tråden under kvällen.

Tack för tipsen och jag återkommer när dom är på plats igen och förhoppningsvis problemet löst.
            Senast ändrad av woffe70; 2011-05-10, 16:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Tror inte att det är skit i förgasarna eftersom den plötsligt inte går alls ,borde gå pissigt
              du har ju kört med den tidigare i år
              prova att sätt soppaslangen direkt till soppapumpen ,kan vara fel på hona eller hane

Var inte ledsen
              Bara att komma hit så kan du få byta ekipaget mot en Crescent med valfri motor (2 att välja mellan)
              Är övertygad om att den hoppar igång så fort du vänder ryggen till....
              Ring innan du kommer !
              Kan väl inte vara fel på honan, den fick jag ju av en varvs ägare

Kommentera

En möjlig felkälla kan vara "Triggern". Det är en liten komponent som sitter monterad under svänghjulet. Den känner av svänghjulets position och ser till att gnistan kommer vid rätt tidpunkt. Är den trasig så kan man få fin gnista, men på fel ställe och då går inte motorn som den ska, ibland inte alls.......................
                Bränlepumps/slang-problem kan du nog utesluta, har du pumpat upp bensin med blåsan så flottörhusen är fyllda så kan den säkert gå en minut på tomgång innan bensinen tar slut, en förgasarrengöring kan dock vara bra.
                /Fredrik
                Senast ändrad av Dyppe; 2011-05-11, 11:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dyppe Visa inlägg
                  En möjlig felkälla kan vara "Triggern". Det är en liten komponent som sitter monterad under svänghjulet.
                  /Fredrik
                  Den sitter väl lättåtkomlig för ett ev byte också antar jag

Nu är i allafall förgasarna rena och en liten bit gummi flög ur den översta förgasaren när vi blåste ur med tryckluft. Lite oklart vart den kom ifrån, det var det enda synliga annars såg dom fina ut invändigt.

Kommentera

Det brukar krävas en ordentlig avdragare för att få loss svänghjulet från vevaxeln, i övrigt är det ett enkelt ingrepp.
                    /Fredrik

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv