Mercury EFI 50 alt. 60 hk eller Suzuki DF60 ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury EFI 50 alt. 60 hk eller Suzuki DF60 ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury EFI 50 alt. 60 hk eller Suzuki DF60 ??

Hej !

Finns det någon som skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter ang dessa motorer ? ( nyare modeller, se bild )

Fördelar ? Nackdelar ? Kvalité ? Positivt ? Negativt ?

eller rekommenderar ni någon annan fabrikör i denna motor storlek å i så fall varför ? Inte bara för att tex "jag kör bara yamaha, bara för att det är bäst" utan även lite fakta varför.

Jättetacksam för svar då jag överväger att skaffa mig en 4 taktare i denna klassen.
    Den skall sitta på en Crescent Primo.

Click image for larger version

Name:	3300380538.jpg
Views:	1
Size:	13,1 KB
ID:	1807305 Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	7,2 KB
ID:	1807306

Jag hade en Mercury F50EFI från 2010 på min förra båt. Kör nu en 50Hk Honda och det är stor skillnad. Hondan är tystare, både på tomgång och full gas. Hondan väger 98kg och Mercuryn 113kg. Powertrimmen tjuter på Mercuryn, Hondan betydligt tystare. Hondan drar mindre soppa, inte mycket men den är snålare. Jag kan inte uttala mig om Suzuki men det skall vara riktigt bra motorer det också!!!

Kommentera

Provkört både Mercury F50 2010 och Suzuki DF50. Blev en Suzuki tycker den gick tystare och bättre samt att det känns som att de var bättre klös i den. Sen går inte reglagen att jämföra har haft Mercury i 6 år innan och deras reglage gillar jag inte. Mem det är min åsikt.

Kommentera

Finns ett väldigt bra test av 60-hästare i Båtnytt 13/2009. Val av motor beror nog lite på vad man ska ha den till.

90% av gångtimmarna på min 50hk 4T är trolling så då blev en fyrcylindrig modell nödvändig (lägre varv på tomgång).

Återstod bara att välja mellan Yamaha och Mercury i 50hk-klassen. Mercury var 15 000 kr billigare och har dessutom 5års garanti

förutsatt att man lämnar in den på service. Valet blev då enkelt!

Kommentera

Ta även en titt på Evinrude E-TEC !

Fördelar:
          5 års garanti, 3 år/300 timmar mellan service jämfört med varje år/100 timmar på de flesta 4-takt.
          Lite billigare än 4-takt (?), väger lite (även om 4-taktarna skärpt till sig på den fronten)

Nackdelar:
          Lite högre ljud på tomgång, 2-takts olja måste fyllas på, endast 2 cylindrar (upp till 60hk)

Bensinförbrukningen är likvärdig med 4-takt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
          31 svar
          22 821 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv