Något problem med växlarna! (Johnson 40hk VDO) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Något problem med växlarna! (Johnson 40hk VDO)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Något problem med växlarna! (Johnson 40hk VDO)

Tjena!

Köpte en Johnson 40hk VDO motor av en kompis då han inte längre orkade hålla på med den. Felet då var att den inte kylde. Plockade då isär för att se ganska fort att han inte träffat kopparröret i impellen.

Men nu när jag fick ihop allt och kylningen åter funka så skulle jag sjösätta båten idag för att testa nya motorn, Började med att backen inte gick att få i och när man körde framåt så lixom slog det i hela motorn lite då och då precis som den missa nån kugg.

Testade att sjustera vajern som går från gashandtaget, fick då backen att funka men då slog det mycket oftare i motorn när man körde framåt.

Ska väll tilläggas att motorn funkade innan jag plockade isär den för problemet med kylningen!

Så vad tror ni? Kan jag ha monterat något fel när jag satte ihop det igen? Har igentligen ingen erfarenhet av båtmotorer, bara skruvat bil!

Mvh

Du har satt växelförarn i fel läge när du montera, se till att regalaget är i neutral och växelförarn i slutdrevet är likaså när du monterar så funkar det bättre.

Kommentera

Du råkade inte vrida runt växelväljarstången som går ner i växelhuset när du plockade isär den. Så den är för lång eller kort nu. Om du misstänker att detta är problemet kan du lossa växelväljarstången uppe vid motorn. Sen kan du se om du kan hitta stången nedanför upphängningen och vrida den ett varv med en liten polygrip, sätta dit växelväljarstången igen och jämför om det blir bättre eller sämre. Akta dig bara så du inte gängar ur den helt. Då får du plocka bort växelhuset igen för att få dit den rätt. Ta inte i för hårt heller när du vrider runt den då det inte är mycket gods den är gängad i nere i huset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
        Du råkade inte vrida runt växelväljarstången som går ner i växelhuset när du plockade isär den. Så den är för lång eller kort nu. Om du misstänker att detta är problemet kan du lossa växelväljarstången uppe vid motorn. Sen kan du se om du kan hitta stången nedanför upphängningen och vrida den ett varv med en liten polygrip, sätta dit växelväljarstången igen och jämför om det blir bättre eller sämre. Akta dig bara så du inte gängar ur den helt. Då får du plocka bort växelhuset igen för att få dit den rätt. Ta inte i för hårt heller när du vrider runt den då det inte är mycket gods den är gängad i nere i huset.
        Är nog väldigt sannolikt att detta hände, kommer ihåg att jag stog som ett frågetecken vilket håll den var vriden när jag skulle sätta tillbaka den!
        Värsta är ju att båten måste testas i vatten för att se om felet blir åtgärdat, finns det verkligen inget sätt så man vet att det blir rätt?

Kommentera

Egentligen skall man plocka av växelhuset och mäta höjden på växelväljar stången. Men det finns genvägar.

Har du båten på trailer och har någon som kan hjälpa dig går det att åtgärda kanska enkelt.

Eftersom du skruvat på växelwiren vore det bra om du justerade tillbaka den igen. Om den var rätt injusterad innan vill säga.

När du justerat ett varv enligt mitt förra inlägg får din kompis snurra propellern medans du sakta lägger i en växel. Be honom ropa direkt när det inte går att snurra propellern längre så vet du när den går i. Växeln bör gå i lite innan du når det distinkta läget på reglaget. Både framåt och bakåt. När du hittat ett läge på växelväljarstången då växeln går i ungefär lika mycket innan det distinkta läget, både framåt och bakåt, samt att proppelern snurrar fritt vid neutralläget är det dags att peta båten i sjön och provköra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
            Egentligen skall man plocka av växelhuset och mäta höjden på växelväljar stången. Men det finns genvägar.

Har du båten på trailer och har någon som kan hjälpa dig går det att åtgärda kanska enkelt.

Eftersom du skruvat på växelwiren vore det bra om du justerade tillbaka den igen. Om den var rätt injusterad innan vill säga.

När du justerat ett varv enligt mitt förra inlägg får din kompis snurra propellern medans du sakta lägger i en växel. Be honom ropa direkt när det inte går att snurra propellern längre så vet du när den går i. Växeln bör gå i lite innan du når det distinkta läget på reglaget. Både framåt och bakåt. När du hittat ett läge på växelväljarstången då växeln går i ungefär lika mycket innan det distinkta läget, både framåt och bakåt, samt att proppelern snurrar fritt vid neutralläget är det dags att peta båten i sjön och provköra.
            Fast det där med att propellern hugger gör den redan nu, problemet är ju att motorn slår till när man väl lägger den i sjön och testkör.
            Det går alltså att köra både framåt och bakåt, men kör man framåt så liksom hugger det till i motorn precis som den missar splines. Och sjusterar man då gaswiren fullt framåt funkar inte backen längre men framåt hugger mindre.

Kommentera

Det är alltså stången som går från växelväljaren ner i växelhuset som du bör justera. Dennas längd är avgörande för om växlarna går i helt och hållet.

När du går från framåt till neutral på reglaget brukar den sista biten gå trögt och och ofta finns en spärr du måste hålla in för att kunna göra detta. Detta är det distinkta läget jag menar. Det finns även då du lägger i växel. Både framåt och bakåt. Växeln bör hoppa i strax innan detta läge då detta läge är tomgångsläget.

Wiren är för finjustering och stången för grovjustering.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
              31 svar
              22 835 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nivv
              av nivv