Val av trailer, behöver råd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av trailer, behöver råd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av krabbish Visa inlägg
    Hej!
    Jag har bestämt mig att köpa en 80 trailer till min båt då den i framtiden inte kommer ligga i sjön hela tiden. Båten är en jurmo lux styrpulpet 4,75 lång 1,85 bred. Vikt 300 kg har jag läst mig till. Motor en 90tals 60hk 2 takt, 3 batterier, elmotor, kastdäck och lite bensin. Vad kan de väga?

Har kollat lite på en tiki bt750, erfarenheter om den?

Mvh Simon
    Hej Simon;

När du fått batterier, motorer, tankar, fiskeutrustning och alla tillbehör på plats kommer troligtvis båten tillsammans med trailern att väga drygt 1.000 kilo och du får då börja fundera på en större trailer..

Det är bättre att vara efterklok i förväg!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-05-11, 10:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Simon;

När du fått batterier, motorer, tankar, fiskeutrustning och alla tillbehör på plats kommer troligtvis båten att väga drygt 1.000 kilo och du får då börja fundera på en större trailer..

Det är bättre att vara efterklok i förväg!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm

Old Firehand
      Båten väger 530 kg ca med allt detta monterat redan

Kommentera

Klart att större ofta är bättre, starkare, säkrare, dyrare och ofta också alltför stort för garaget... Gäller ju både båtar och trailers...

Men, om din båt väger 530 kg med motor, elmotor, 3 batterier, bränsle, kapell, kolgrill och diverse småkrafs, dvs körklar, så skulle jag inte tveka en minut kring att välja en EU 750 kg trailer, t ex Tiki eller TK BT 750.
        Då har du 20-50 kg laglig marginal och jag tror inte att trailern säckar ihop av laglig vikt, det är den ju byggd att klara... med marginal kan man förmoda... Sen behöver man ju inte flyga fram över potthålen på grusvägen...

Å skulle du mot förmodan behöva uppgradera så kan du ju börja spara en slant å sen sälja din EU-trailer...

Kommentera

Du hamnar precis på gränsen men visst funkar det.
          Vore jag dig skulle jag titta på de trailer som har flest stödpunkter under din båt. Dels för vikten och dels för att det är en plastbåt.
          TK 750 och Majava 750 ligger bra till här.

Kommentera

Tiki bt 750 lastar ca 540 kg
            Tiki bt 700 lastar ca 580 kg, hur går detta ihop?
            Vad skiljer dessa trailers mer än lastvikten?

Kommentera

Det vart en tiki 700, väldigt gott intryck hittills. Den lastar 584 kg så där har jag lite marginal.
              Tack för alla råd!

Kommentera

Har du sjekket hva din kombinasjon av førerkort og bil kan dra av ubremset slep? Det er ikke sååååå mange biler som har lov til å dra en slik henger, feks kan jeg ikke gjøre det med min. (Men reglene i Norge og Sverige er litt forskjellige.)
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Har du sjekket hva din kombinasjon av førerkort og bil kan dra av ubremset slep? Det er ikke sååååå mange biler som har lov til å dra en slik henger, feks kan jeg ikke gjøre det med min. (Men reglene i Norge og Sverige er litt forskjellige.)
                  Självklart, får dra 750 kg obromsat.

Kommentera

Ursprungligen postat av krabbish Visa inlägg
                    Tiki bt 750 lastar ca 540 kg
                    Tiki bt 700 lastar ca 580 kg, hur går detta ihop?
                    Vad skiljer dessa trailers mer än lastvikten?
                    Låter nästan som en "tryckfel": en 700:a med en lastvikt på 580 skulle då ha en tjänstevikt på 120 kg och det låter inte riktigt rimligt, men vad vet jag - lycka till med din trailer iaf!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Låter nästan som en "tryckfel": en 700:a med en lastvikt på 580 skulle då ha en tjänstevikt på 120 kg och det låter inte riktigt rimligt, men vad vet jag - lycka till med din trailer iaf!
                      Det är en 750 kg trailer även fast den heter 700. Det som skiljer mot 750 är enkla stödhjul bak istället för dubbla och att den är lite kortare. Här är en länk. http://www.tiki.se/peodukter/battrailer/bs700-r

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      421 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X