Tiki Treiler BT-450 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tiki Treiler BT-450

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tiki Treiler BT-450

Jag har en Tiki Treiler BT-450 just nu, men ska till våren byta båt. Jag försöker hitta lite info gällande hur stor båt man kan ha som MAX till just denna trailer. Jag hittar lite olika information och allting bara förvirrar mig. Kanske finns någon här som har en lika dan trailer som vet exakt vad maxmåttet på båt är? Tack på förhand

Ursprungligen postat av Adam Johansson Visa inlägg
    Jag har en Tiki Treiler BT-450 just nu, men ska till våren byta båt. Jag försöker hitta lite info gällande hur stor båt man kan ha som MAX till just denna trailer. Jag hittar lite olika information och allting bara förvirrar mig. Kanske finns någon här som har en lika dan trailer som vet exakt vad maxmåttet på båt är? Tack på förhand
    Jag har en crescent 434a på min, och känner att det är ungefär där max ligger, båten får ju inte sticka ut för långt ut bakom baklyktorna, och det är på gränsen för mig.

[quote]

Skjuter ut bakåt: Märk ut om delen skjuter ut mer än 1 meter.
    Utmärkning i dagsljus
    Flaggor eller liknande i tydliga färger både fram och bak.

Utmärkning i mörker (eller när väderförhållandena kräver det)
    Bak: Lykta med rött ljus samt röda reflexer.
    [quote]

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Jag har en crescent 434a på min, och känner att det är ungefär där max ligger, båten får ju inte sticka ut för långt ut bakom baklyktorna, och det är på gränsen för mig.

Såpass? Jag har hört att "veven" längst fram ska gå att justera så att man kan få på större båtar? Hört något surr om att man ska kunna få på 480 båt utan problem, men det tror du inte på alltså?

Kommentera

Det tänkte jag när jag köpte den också, men mittbalken är klen och böjs ganska rejält när jag drar in båten mot klykan.
        Sen ska man ju kunna veva också, är inte så jättemycket utrymme framåt, inte 40cm iallafall.

Jag tänkte faktiskt att en skulle kunna flytta fram stödhjulet 20 cm och vevstolpen iallafall 40cm, men kändes inte jättebra

Kommentera

Förstår! Hittade information nu iallafall hos en återförsäljare där det står att en Tiki treiler BT-450 tar 4.8m som max!

Kommentera

skjuter du fram tornet för mycket och har en kombi får du inte upp bakluckan....skjuter båten ut för mycket bakåt får du inte tillräckligt med vikt på kulan....
            maxlasten på en 450 är väl 325 kilo??? en 480 båt+motor+bensin och batteri torde gå över den gränsen en bra bit...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

oj, jag kom på, jag har bt500/bs450, dvs. eu-kärran.
              Dvs denna. De har bytt namnet från bt500 till BS450, så blandade ihop det

Kommentera

Jag skulle ringa tillverkaren i Sverige och fråga.

Ibland kan det vara svårt att säga exakt mått. Bland annat beroende på vilket kultryck du får, vilket beror på motorvikt, båten och dess viktfördelning och var man placerar eventuella batterier i båten.

En båt som är "baktung" kan ju medge att vinschtornet kan flyttas fram (utan att kultrycket blir alltför högt) och om du också vill kunna öppna bakluckan då...

Och slutligen båten bör ju, får ju inte sticka ut alltför mycket givet ljusramp men även aktre kölrulle - kraftigt överhäng där ger ökad punktbelastning på skrovet och eventuellt även akterspegeln. Det senare är väl mest betydelsefullt om man trailar mycket, långa sträckor och/eller på ojämna underlag.

Här var man lite tvåa på pucken ser jag!
                Senast ändrad av anteman; 2016-10-31, 20:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  oj, jag kom på, jag har bt500/bs450, dvs. eu-kärran.
                  Dvs denna. De har bytt namnet från bt500 till BS450, så blandade ihop det
                  https://www.traileronline.se/battrai...d-tiki-bs500-r
                  Så BT-500 motsvarar BS-450? Vad motsvarar då min BT-450?

Kommentera

Ursprungligen postat av Adam Johansson Visa inlägg
                    Så BT-500 motsvarar BS-450? Vad motsvarar då min BT-450?
                    jag har ingen aning tyvärr men hittade detta

"Det är samma trailer. Frabriksbetäckningen är Bs450R men i Sverige
                    säljer vi den som BS500R (BT500). Det sitter en 750 kg axel på den så du
                    behöver inte tänka på om det sitter en 450 axel på trailern med
                    betäckning 500."

är din en EU-trailer? borde vara en 500 då.
                    Min hette bt500 när jag köpte den, har handelsbetäckning tiki bs450-r och lastvikt på 364kg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    782 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    409 visningar