Ursprungligen postat av Siks
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kölrullar
Collapse
X
-
Köpte du hårda rullar eller tillverkade du egna? Om du köpte kommer du ihåg vad det var för rullar?
Lämna en kommentar:
-
Låter som att du behöver hårdare rullar.
Hade en HR532 tidigare och Respo trailer, original rullarna som är rätt mjuk sög fast båten och man var tvungen att vara 2 personer för att knuffa i båten. Byte till hårdare kölrullar som var massiva och då räckte det med en liten knuff och den åkte i av egen kraft.
Lämna en kommentar:
-
Jag googlade om polyuretan rullar och det står att dom är för aluminium båtar innebär det då att dom är för hårda för en plastbåt, jula rullarna och även original rullarna är gummi. Min tanke är att kanske byta till polyuretan rullar och några solida axlar, tror ni att det skulle funka?
Dom som sitter där är ordentligt infettade och rullar kanon utan båt.
Lämna en kommentar:
-
Tja... rör är iaf klenare än solida axlar.. Kan du dessutom höja de främre rullarna så båten "faller" mer bakåt så kan ju det gör sitt till...
Lämna en kommentar:
-
Det ser bara ut så på bilderna, det är mer än 20mm runt om i frigång. Problemet fanns före durken. Jag börjar mer fundera på om det kan vara axlarna / rören som är för klena. Men dom är original så jag tycker att någon annan skulle haft detta problemet ifall det är så.
Lämna en kommentar:
-
Svårt att se exakta toleranser men det ser ut som att håltagningen i aluplåten är något för liten. Om så är fallet så snurrar inte rullarna utan vilar delvis på plåtens kanter och då snurrar de inte, kölen snarare glider tungt över stillastående rullar... ?
Sedan skulle jag nog pröva att plocka isär rullarna och fetta rullaxlar samt rullarnas insida för att få lägre friktion. Eventuellt kan du kanske höja de främre rullarna något så att båten vilar på alla rullar i en mer accentuerad "uppförsbacke":
Senast ändrad av anteman; 2024-08-03, 01:09.
Lämna en kommentar:
-
Här är några bilder på hur båten ligger på rullarna, jag vet inte om ni kan se något på dom men jag tycker att det ser bra ut men ändå så rullar det inte.
Jag har original rullar på dom två som är längst bak och jula rullarna på de tre andra.3 Foton
Lämna en kommentar:
-
Lägg upp lite bilder så man ser hur båten ligger på trailern.
Tråkigt att köpa dyra kölrullar om det är något annat som är orsaken.
Lämna en kommentar:
-
Kan inte kärran din men kölrullar i polyuretan är hårda. Kolla hur väl de snurrar i fästet, axeln genom rullen måste tåla vikten utan att bågna. räcker att den gör det lite för att snurret ska påverkas negativt.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
|
20 svar
907 visningar
0 gillar