Vinterdäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterdäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Vassmannen Visa inlägg
    Det ser ut som att du fått svar med motiveringar på +/-
    Håller med om att det kan verka dumt att traila i båten vid isig ramp, kan bli väldigt krångligt till slut..om inte saltet lyckas tina det mesta.

När det gäller vinster med friktionsdäck så sa någon lägre bränsleförbr och däcksljud. Sen vill jag tillägga miljö och hälso-vinsten med att inte slita upp samma stora mängd skit från vägbanan.
    Skulle aldrig välja dubb på mina däck, men jag kör mest i Stockholms området med 10 mils omkrets..

Då har du vanliga smala sommardäck också . Dvs inte bredare än 195 .

Bredden på däcken gör rätt mycket på bränlseförbrukiningen och miljön . Mina sommardäck som är 16 tum 205 breda drar 1 dl mer per mil än mina dubbade vinterdäck som är 15 tum 195 breda .Så innan man man tycker sig vara duktig å köpa odubbadedäck kan man gärna byta ut sina feta sommardäck också .
    Det här är min första bil å ja kommer nog undvika breda däck så gott det går på min nästa bil för de är en riktig miljö bov.
    Så i mitt fall är det miljövanligare å köra på mina vinterdäck om man bortsrer från partilkarna då.

Vore kul om det fanns nån statistik på plåtskadade bilar vintertid om dom har dubb eller odubbat . Ingen som jobbar på nån plåtverkstad.

Kommentera

Det är just på isiga vägar dubben är bra. Bor man där det sällan pendlar mellan plusgrader och minusgrader klarar man sig bra med friktionsdäck. Tester säger ju att dom ska vara lika bra som dubb på skrovlig is. Men isen är sällan skrovlig om det hela tiden är 2-3 plus på dagarna och minus på nätterna. Då är dubb bättre. Har själv MS däck på pickupen tills isen kommer. Då blir det dubb. Detta eftersom det varken styr eller driver med ms däcken på is.

Kommentera

birkan : hur resonerar du nu med att förbjuda dubbdäcken ?
        kan slå vad om att de skulle bli bra många fler trafikolyckor då .
        ja bor utanför uppsala och på vintrarna kan de vara blankis på vägarna med snö ovanpå
        skulle du köra en familjebil med 3 ungar i den med bara friktionsdäck ? mycke kurvor och mycke upp och ner .

morsan som kör med hakkapelita 4 , ( ja vet kärringar kan inte köra ) har varit nära att köra av vägen några gånger med dubbdäck.

ja tycker att dem som bor närmare city kan köra med friktions däck men dem som bor utanför med lite folk och vägar som inte plogas så ofta så tycker ja att man ska köra på dubbdäck.

PS . sorry om ja går lite oftopic .

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Då har du vanliga smala sommardäck också . Dvs inte bredare än 195 .

Bredden på däcken gör rätt mycket på bränlseförbrukiningen och miljön . Mina sommardäck som är 16 tum 205 breda drar 1 dl mer per mil än mina dubbade vinterdäck som är 15 tum 195 breda .Så innan man man tycker sig vara duktig å köpa odubbadedäck kan man gärna byta ut sina feta sommardäck också .
          Det här är min första bil å ja kommer nog undvika breda däck så gott det går på min nästa bil för de är en riktig miljö bov.
          Så i mitt fall är det miljövanligare å köra på mina vinterdäck om man bortsrer från partilkarna då.

Vore kul om det fanns nån statistik på plåtskadade bilar vintertid om dom har dubb eller odubbat . Ingen som jobbar på nån plåtverkstad.
          Hej Jerklimpan. Det stämmer att mina däck är 195 på sommardäcken, varför ska man ha bredare än så?
          Bränsleförbrukningen beror ju på fler faktorer än hur breda däcken är, har du tunga skor så drar det mer vet ju alla.
          Det jag ville poängtera i mitt inlägg var att spara på miljön. Jag som kör i storstockholm och många turer ut i Södertälje skärgård behöver inte mer än friktionsdäck. Det var mest det jag ville påkalla...och Jerklimpan lova att du inte bortser fårn partiklarna

Skitfiske grabbar och tjejor!

Kommentera

DUBBDÄCK, funderar aldrig ens över annat.

DUBBDÄCK är bäst i alla lägen utom snö där dom är minst lika bra som odubbade!

Det enda odubbade är bättre på är ljudvolymen.

Läs gärna förra årets stora däcktest och kika själva

Problemet med odubbade är att dom försöker vara bra på is och tappar bra egenskaper på torr/våt vägbana vilket troligtvis är det de flesta av oss med bil åker flest mil på under vinterhalvåret. (mange och pasi undantaget).
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
              Jag skulle helst se att man förbjuder dubbdäck helt då det just som Vassmannen säger har en ganska dålig inverkan på miljön. Om folk istället lär sig att anpassa farten efter rådande underlag, så skulle de vara fan så mycket bättre.
              Har du någon gång åkt gokart i "optimalspår" när det regnar? Halt?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskemannen Visa inlägg
                birkan : hur resonerar du nu med att förbjuda dubbdäcken ?
                kan slå vad om att de skulle bli bra många fler trafikolyckor då .
                ja bor utanför uppsala och på vintrarna kan de vara blankis på vägarna med snö ovanpå
                skulle du köra en familjebil med 3 ungar i den med bara friktionsdäck ? mycke kurvor och mycke upp och ner .

morsan som kör med hakkapelita 4 , ( ja vet kärringar kan inte köra ) har varit nära att köra av vägen några gånger med dubbdäck.

ja tycker att dem som bor närmare city kan köra med friktions däck men dem som bor utanför med lite folk och vägar som inte plogas så ofta så tycker ja att man ska köra på dubbdäck.

PS . sorry om ja går lite oftopic .

Anpassar man farten som jag skrev...
                Vill man köra med dubbdäck och slita upp asfalten, rock on bara.
                Eftersom som inte vägverket gör ett bra jobb utan lägger kass asfalt som dubben sliter upp från vägen tycker jag det är skonsammare att köra med friktionsdäck. Detta är ju min åsikt, uppenbarligen delas den inte med många. Men jag har, peppar peppar aldrig kört ned i diket eller gjort något annat fatalkt misstag med mina friktionsdäck...
                ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Shitlake Visa inlägg
                  på min 4wd cheva blazer har jag fulldubbade 33 tums mudder däck,kan köra uppför isbelagda slalombackar med båten efter om jag vill,köp dubbat +katalysator befriad V8 bil!!.billig i delar o förs.Då är du garderad och kan ALLTID åka ut och fiska oavsett isiga ramper.....
                  Är inne helt på ditt spår. Själv kör jag 39,5x18 Bogger på min CJ7:a, dock utan dubb, men det funkar ändå. Bara att gasa mer.
                  Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg

Problemet med odubbade är att dom försöker vara bra på is och tappar bra egenskaper på torr/våt vägbana vilket troligtvis är det de flesta av oss med bil åker flest mil på under vinterhalvåret. (mange och pasi undantaget).
                    Helt rätt!! Bor ju sj en bra bit upp i landet å kör i jobbet bara Odubbat (pga det finns inga alternativ) men när det gäller privat finns bara ett,,, Dubb!!
                    Dom gånger man verkligen måste få stopp på fordonet för att undvika en olycka i halka så är ALDRIG dubb sämre!!!
                    Men skulle jag bo i södra delen av landet så kanske ?? Kör man inte så mycket årligen & är en duktig förare spelar det väl inte så stor roll!? Eller??
                    Senast ändrad av pekka.wallin; 2008-11-14, 07:50.
                    Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg

Generellt sett är friktionsdäck bättre på bar asfalt, lika bra på ren snö och sämre på is. Den slutsatsen är ganska tydlig om man kollar på alla tester, inte bara ett.
                      "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      764 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      381 visningar