Bygga båttrailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga båttrailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga båttrailer

Hej.
    Jag har ett projekt att bygga en båttrailer. Har skissat lite på hur jag vill ha det:
    Mina fråga är vilken tjocklek och vilket format balkarna skall vara? Båten är 4,2 meter lång och väger ca. 300 kg. med motor.
    Tacksam för alla förslag!
    // Micke

Här är lite länkar till trailertillverkare som jag samlade ihop för ett annat ändåmål - tror länkarna är uppdaterade.
    Vet inte om någon av dem skriver ut materialspecifikationer men en uppfattning om dessa samt lite nya idéer borde du kunna få...

/Hejan

Thule Trailers (Fogelstasläpet, Brenderup mm)
    Brenderup Group is Scandinavia’s largest provider of trailers – and one of Europe’s leading brands in trailers.

Bålsta-släpet

Tiki-trailer

REKO-trailer

CO Släpet AB Rottneros

TK-trailer

Kommentera

Det lättaste du kan göra är att skaffa ett husvagnsunderrede och bygga på denna så kan du även registera in den, dy då köra i 80 km/h.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Tack för alla tips!
        Att bygga från ett husvagn chassi är säkert enkelt men eftersom det här är ett skolprojekt som skall redovisas så vill jag gärna ha ett snyggt bygge som jag gjort från grunden.

Jag har nu kollat på lite olika trailers och gjort om min ritning lite:

Har gjort trailern bredare, nu är den 168 cm. istället.
        Jag tänkte bygga den lite längre en vad som behövs (5,2 meter) ifall jag köper en lite större båt senare, "pelaren" som vinschen kommer sitta på kommer bli flyttningsbar likaså sidorullar och kölrullar.
        Har även varit nere hos min lokala smedja och beställt 40x80x3mm fyrkantsrör, jag kommer bygga hela "ramen" i samma dimension.

Jag skall alltså börja med ramen och ett problem som kvarstår är axeln. Att använda en bakaxel från en framhjulsdriven bil vore ett alternativ men dom är vad jag har förstått inte breda nog.

Det jag tänkte göra istället är att använda ett par axeltappar som jag köpte på biltema, tänkte att man kunde svetsa in dom i ett grövre rör så blir det en axel som jag kan göra i perfekt längd.
        Dom har 4 bultar (4/100) så det blir lätt att hitta hjul som passar.
        Det är dessa men fel bild på sidan tyvärr: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Sl...lar-/Axeltapp/
        Vad tror ni om det?
        Senast ändrad av Micke.H; 2010-03-26, 09:36.

Kommentera

Här är en enkel ritning på en "vagga" liknande den Bålstasläpet har. Rörens tjocklek får anpassas till båtens vikt.
          Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av olotor Visa inlägg
            Här är en enkel ritning på en "vagga" liknande den Bålstasläpet har. Rörens tjocklek får anpassas till båtens vikt.
            Är det någon som har några ungefärliga mått på bålsta reg-750? Vilka mått har det främre stödet?

Har inget släp i närheten som man kunde mäta...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
            15 svar
            742 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
            4 svar
            346 visningar