Trailer till Linder 400 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailer till Linder 400

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trailer till Linder 400

Eftersom det är svårt att få tag in en begagnad vagn så verkar det som jag får gå på en ny istället.

De vagnar jag kollast mest på är TK och Tiki, men nu lutar det mest åt en TK BT-500. Men frågan är om den funkar bra på bredden eller om man måste upp på en 600 istället? (Det är en fördel om vagnen är kort, då jag ev kan få in ekipaget i garaget då. Så där har 500:an en fördel.)

Eller finns det någon annan eu-trailer som lämpar sig bättre till en Linder 400?

Jag har en easyline 450 som jag tycker fungerar bra.
    Den är lite lågbudget men fyller sin funktion för mina behov.
    Ola

Kommentera

Den trailer jag tycker fungerar bäst till Linder 400 är Tiki BT 600. Då får du en bättre vagga jämfört med ex BT 450. Det är heller ingen nackdel att köra med en något överdimensionerad trailer. Du slipper även på Tikis trailer fundera över ljusrampen då den sitter skyddat högt upp på trailern.

Kommentera

Jägarn
        Om du kör mycket så tänk på att köpa en trailer med "riktiga" hjul. Finns/fanns Eu-trailer, tex TK, med 10"-hjul. Kass.
        Det med lysena är också viktigt om du lägger i ofta. Kontakterna slits och det kan vara knöligt att ta bort resp sätta dit rampen. Har haft en TK 450 i snart 4 år nu till min Sportsman och storleken passar bra men som sagt, däck och lysen är "EPA". Har bytt till 145/70-13 och byggde om ljusrampen direkt. Ska byta till fasta diodlysen nu för att helt slippa tänka på dem. (Trailrar 40-60 ggr/år inkl en 200-milaresa till Norge. Hade jag anat att det skulle bli så mycket köra av hade jag köpt en större/bättre från början men det är lätt att vara efterklok :-)

Kommentera

Tack för era svar!

Vad jag kan se så har flera små-trailers 10" hjul, men 13" hjul bör man kunna hitta billigt vid behov. Tiki verkar dock ha 13" även på sin minsta. Antar att 10" blir studsiga, eller vad blir problemet med dessa?

Kommentera

Nja, riktigt så enkelt är det inte tyvärr! Både fälgar och däck är ju små och smala. Letade som F efter passande fälgar men fann inget. Rätt storlek och bultcirkel är inte så svårt men det går inte att få dit hjulet utan att det tar i själva trailern på insidan. Följande låter kanske knäppt men är sant: Skaffade 4 begagnade fälgar, två med rätt bultcirkel och två med rätt utformad fälgbana, plåtfälgar består ju av två delar, bana och tallrik. Kapade ur alla tallrikar, lade de två rätta banorna i en fixtur och passade in tallrikarna med rätt bultcirkel och svetsade ihop. Kastet blev faktiskt mindre än original. Blästrade o lackade och sen nya däck, 13 tum som sagt.

På en del trailers går det säkert med köpefälgar, en del äldre Opel 13" passar, men kan du välja 13 original så gör det.
            De 10 tummare som sitter på original är inga bildäck och håller sämre. Är som du säger även lite studsiga. Men rullar lätt! Hade dem på första Norgetrippen och de slets ganska mycket och blev väldigt varma.

Kommentera

Fast TK trailer går även att köpa med uppblåsbara hjul och vattentätt diodlyse. Går även att köpa till i efterhand
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X