Majava EU-trailer, någon som testat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Majava EU-trailer, någon som testat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Majava EU-trailer, någon som testat?

Jag behöver nu under våren byta min EU-trailer till en större modell. Köpte min båt begagnad och förra ägaren råkade investera i en trailer som var ett par storlekar för liten.

Sitter idag på en TK-trailer med 500 kilos totalvikt och hade tänkt skaffa mig en 750-kilos istället.

Jag hittade en relativt ny modell på den svenska marknaden som har bland annat bladfjädring vilket nog kan ge en lite mindre skumpig gång bakom bilen.

Majava VT-750

Är det någon här som testat någon av deras trailers? Kvalitetsintryck?
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Jag har. Körde ca 20 mil med den som premiäråk och inte mycket att klaga på. Men, för att klaga på något så är mitt (hittills enda) problem med vagnen att kölrullarna inte går att höja. Min plattarslade Tracker ligger på stödhjulen istället för att stå på kölen men får väl be ngn plåtbockningskunnig att laga nya rullfästen åt mig.

I övrigt mycket imponerad. Smarta lösningar som stansade hål i stegen bredvid skärmarna så det blir halkfritt att kliva upp, givetvis också plåtskärmar som håller att stå på om man vill det, flyttbart steg att kliva på mellan de dubbla axlarna, gott om fästpunkter för spännband, sidostöd som var busenkla att justera samt att vinschtornet är ställbart i både höjd och längsled (torde vara standard på alla vagnar men nämner det ändå). Största fördelen och det som tippade över från en Bålsta för min del var den smarta lösningen med vridbara "armar" för bakljusen och regplåten. Ingen ramp att skruva bort, skruva tillbaka, skruva bort, skruva tillbaka varje gång man ska ut med båten (rampen fick inte plats i min lilla bil så jag var tvungen att sätta fast den för att få med den till parkeringen). Att den sen var 3k billigare än en Bålsta gjorde väl också sitt till. Köpte min här och i annonsen finns bra bilder på de fördelar jag radat upp ovan.

Tror dessutom att den är bredare än en vanlig kärra. Jag hade inga problem att få plats med Trackern (V17) mellan skärmarna som jag haft på Bålstatrailern de levererades med en gång för länge sedan, Brederupen på landet samt som kompisen har med sin Tiki (han kör också V17). Han är tvungen att lägga sin båt ovanför skärmarna så det känns som det ska tippa över i varje kurva.

Hoppas det hjälper,
    A

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspand Visa inlägg
      Jag har. Körde ca 20 mil med den som premiäråk och inte mycket att klaga på. Men, för att klaga på något så är mitt (hittills enda) problem med vagnen att kölrullarna inte går att höja. Min plattarslade Tracker ligger på stödhjulen istället för att stå på kölen men får väl be ngn plåtbockningskunnig att laga nya rullfästen åt mig.

I övrigt mycket imponerad. Smarta lösningar som stansade hål i stegen bredvid skärmarna så det blir halkfritt att kliva upp, givetvis också plåtskärmar som håller att stå på om man vill det, flyttbart steg att kliva på mellan de dubbla axlarna, gott om fästpunkter för spännband, sidostöd som var busenkla att justera samt att vinschtornet är ställbart i både höjd och längsled (torde vara standard på alla vagnar men nämner det ändå). Största fördelen och det som tippade över från en Bålsta för min del var den smarta lösningen med vridbara "armar" för bakljusen och regplåten. Ingen ramp att skruva bort, skruva tillbaka, skruva bort, skruva tillbaka varje gång man ska ut med båten (rampen fick inte plats i min lilla bil så jag var tvungen att sätta fast den för att få med den till parkeringen). Att den sen var 3k billigare än en Bålsta gjorde väl också sitt till. Köpte min här och i annonsen finns bra bilder på de fördelar jag radat upp ovan.

Tror dessutom att den är bredare än en vanlig kärra. Jag hade inga problem att få plats med Trackern (V17) mellan skärmarna som jag haft på Bålstatrailern de levererades med en gång för länge sedan, Brederupen på landet samt som kompisen har med sin Tiki (han kör också V17). Han är tvungen att lägga sin båt ovanför skärmarna så det känns som det ska tippa över i varje kurva.

Hoppas det hjälper,
      A
      Bra svarat. Jag är också nöjd med Majava. Känns mer genomtänkt än t.ex. kompisens Thule.

Kommentera

så majavan går alltså stabilare på vägen?

Kommentera

Båten ligger stabilare på trailern eftersom bladfjädringen bättre dämpar alla stötar från underlaget.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Någon som har erfarenhet eller har några åsikter om tk-trailer bt-750?
            Har beställt en sådan nu och undrar om drt finns mycket för eller nackdelar med trailern?

Kommentera

När man trailar ofta är det ganska skönt med en trailer som inte har ljusramp som man måste plocka bort hela tiden. Utan att lyktorna istället sitter högt på hjulhusen.
              TK ska eventuellt ha vattentäta diodlyktor som tillbehör. Men de är ganska dyra.

Annars när det gäller fjädring. Kör med högst 1kg tryck i däcken och man kan hålla 100km/h på dåliga vägar utan problem. Jag kan då det, men då väger min last bara ca 340kg
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

1 kilos tryck i däcken? Det är som att abonnera på utnötta däck och punka om du har lite last, däcken kommer att blir väldigt varma då friktionen när gummit trycks ihop längst ner och expanderar högst upp värmer upp däcken snabbt. Prova känn på ett däck som har för lite tryck och som man kört med bara en stund, de blir riktigt varma.

Men du har rätt i att det är lite irriterande att plocka av och på ljusrampen hela tiden om man trailar ofta, helst TK´s snabbkontakter till lyktorna för de suger bäverpung. Det gillade jag skarpt med Majava, att man bara viker lyktorna framåt på trailern vid sjösättning.

Tikis trailers som har lyktor ovanpå hjulhusen har ett litet problem, är polisen kinkig så kan det bli en fin böteslapp. Jag minns inte exakt vilka mått som gäller men båten får iaf inte sticka ut mer än XX cm bakom lyktorna/regskylt för då blir de dolda i vissa vinklar. Nu har jag själv aldrig hört någon få en böteslapp för just detta men om man har otur och fastnar i någon kontroll med polisaspiranter som svärmar runt bil och trailer i sina försök att hitta fel så åker man säkert dit.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av fishing4ever Visa inlägg
                  Någon som har erfarenhet eller har några åsikter om tk-trailer bt-750?
                  Har beställt en sådan nu och undrar om drt finns mycket för eller nackdelar med trailern?
                  du beställer först och frågar om åsikter sen - kanske skulle gjort tvärt om

tk kan inte ta annat än båtar med v-vinklat skrov(eller kölade) vilket är synd eftersom de flesta mindre båtarna är platta i botten. svaga anslutningskontakter till lamorna har jag hört att de har.
                  några minus är också rak dragstång som blir som ett spjut in i bilen vid en frontalkrock samt att den är smal vilket gör den svårbackad och endast kan ta smala båtar.
                  Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
                  i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Ursprungligen postat av volvoxc Visa inlägg
                    några minus är också rak dragstång som blir som ett spjut in i bilen vid en frontalkrock samt att den är smal vilket gör den svårbackad och endast kan ta smala båtar.
                    Det är ju helt sant, har inte ens funderat på att de blir som ett spjut.

En annan sak som jag läste om enbart en rak dragstång, tror det var nån här på FS som skrev det, är att dragstången börjar "svajja" upp och ner om man kör med en tung båt på trailern.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    780 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    397 visningar