vinscha upp trailern?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vinscha upp trailern??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vinscha upp trailern??

Tjena!
    Har en del sjösättningsramper som är lite krångliga med stor lutning, grus mm. Brukar oftast lösa sig om man är 2 pers ute men ibland vill man ju ut själv. Äger ingen fyrhjulsdriven bil så min tanke är att montera en extravinsch på trailern framåt som man då kan vinscha sig upp/ner för på rampen till bilen. Någon som kör efter denna modell och hur har ni i så fall fäst vinschen i trailern. Har även sneglat på elvinschar men då man inte har lust att punga ut för en dyr sak och biltema och Jula känns sådär att köpa från. Känns säkrare med manuell vinsch också. Kan nämna att jag äger ett bålsta-släp mindre modell också.
    Tack på förhand!
    /Krizz

Jag har färst en vanlig vinsch framåtvänd på min trailer. Såg ingen mening med elvinschen faktiskt. Den fungerar perfekt och jag använder den ganska ofta, framför allt vid branta nedsättningar och vid sandstränder. Jag fäste den i trailern enligt bilden, bara borra hål och bulta.
    Bifogade filer

Kommentera

Ingen dum lösning, men det räcker ju faktiskt att fästa båten med tamp, spännband eller annat
      när den ligger på trailern och sedan använda ordinarie vinch för att vincha upp trailern.....
      Kan dock kräva klossar eller annat så inte trailern rullar....

Kommentera

Ursprungligen postat av Sebring Visa inlägg
        Jag har färst en vanlig vinsch framåtvänd på min trailer. Såg ingen mening med elvinschen faktiskt. Den fungerar perfekt och jag använder den ganska ofta, framför allt vid branta nedsättningar och vid sandstränder. Jag fäste den i trailern enligt bilden, bara borra hål och bulta.
        Smart lösning du är ett geni.
        Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Man tackar

Spy: Jo jag funderade på den lösningen innan, men jag upplevde det som att det blev mer klabb. Dessutom tyckte jag att jag ville ha lite längre band än vad min trailervinsch har. Nu har jag 15 meter vire och ibland, när det är riktigt långa sandstränder har jag faktiskt använt hela. Visst, det går att ta i flera steg men enklare och inte särskilt dyrt var den extra vinschen. Ett annat problem jag har upptäckt de senaste åren är vinkeln på spännbandet på den ordinarie vinschen. Vid branta upptagningar så blir det en skarp vinkel från vinschen ner till fästpunkten (som i mitt fall är dragögla under kulan). När det är brant orkar inte jag att själv skjuta upp båten till kulan, utan vinschen måste dra den hela vägen. Tack vare den flacka vinkeln så kan jag dra trailerns fäste direkt över dragkulan. Med trailervinschen blir vinkeln för brant och trailern kommer att stanna ungefär 20 cm framför dragkulan. Är man två eller om man har en lätt alubåt, så är detta förmodligen inget problem.

Kommentera

Andreas - Hade man inte kunnat använda de befintliga bulthålen? Vad är det för trailer du har?

Martin

Kommentera

En Tikitrailer. Kanske på andra, men på min fanns inga bultrhål där jag ville ha vinschen. Sprayade i lite kalgalv i hålen och penslade med linolja innan jag drog i bultarna - för att förhindra rost.

Kommentera

en vanlig lösning på ditt problem (antar att du har framhjulsdriven bil) är att bygga en dragkrok själv som du gängar in i fästet för bogseröglan. på det sättet så har du bättre grepp när du drar upp båten.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

hej.har också vinschat på detta sett å de brukar funka bra.däremot på sand å grus-sten dvs mjuka underlag brukar det vara ett helvete om trailern inte har ett bredare luftgummihjul.på stödhjulet.en ggn i norrland fastnade vi på en sand strand detta sätt funkade inte.gick då till närmaste bonde.kl var ca kvart i elva på kvällen.han drog loss mig med traktorn.när jag frågade vad han ville ha för besväret?muttrade han bara SÖMN å ngnting om tokiga fiskare från stockholm.han skull tydligen upp kl 3 å harva.mvh stefan

Kommentera

när vi ändå är inne på ämnet......
                    någon som vågar sjösätta från sandstran med fyrhjulsdrivet?
                    Tänker man på fiske som Gustav svensson tänker på sport så kommer man snabbt fram till att fiske är ingen hobby - det är en livsstil!
                    i alla fall när fiske är i tankarna från morgon till kväll, tröttsamt värre.....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X