Flugfiske i Östergötland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske i Östergötland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske i Östergötland

Sitter och funderar på vad det finns för bra flugfiskevatten i Östergötland, sjöar och rinnande vatten?

Med bra vatten menar jag då sådana som inte innehåller halvdöda regnbågar som knappt har några fenor kvar. Sådana P&T vatten är jag allergisk mot. En skymf mot fisk och fiskare (enligt mig).
    Vissa seriösa människor har bevisat att man kan ha vatten med riktigt fin regnbåge, sådan är helt okej.

Annars är det intressant vad det finns för vatten med naturliga bestånd av öring, men även fin inplanterad öring.

Tjena!

Bästa tipsen får du nog på Edge forumet skulle jag tro? Är ju ton vis med flugfiskare där från hela landet.

Håller med dig om att det är apa med P&T vatten med näst intill fen lösa bågar och Öringar + oseriösa vatten ägare som bara är i branchen för att håva in pengar. Lyckligtvis för mig och andra i området boende fiskare, så har jag både Björka dammen och Bjeveröd. Där fisken alltid är i topp kondition och har till 98% hela och fina fenor. De andra 2 procenten hör till kategorin "olycksfall i arbetet".
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Tjena!

Bästa tipsen får du nog på Edge forumet skulle jag tro? Är ju ton vis med flugfiskare där från hela landet.

Håller med dig om att det är apa med P&T vatten med näst intill fen lösa bågar och Öringar + oseriösa vatten ägare som bara är i branchen för att håva in pengar. Lyckligtvis för mig och andra i området boende fiskare, så har jag både Björka dammen och Bjeveröd. Där fisken alltid är i topp kondition och har till 98% hela och fina fenor. De andra 2 procenten hör till kategorin "olycksfall i arbetet".
      Jag har slängt ut frågan på Edge också.

Jag känner till några ställen, men vill höra runt vad andra känner till.
      Jag är ursprunglig östgöte men har inte bott här på ca 12 år. Så man känner sig nästan som ny. Mycket kan hända på den tiden.

Vad har man för syn på fisken och fiskare egentligen om man medvetet kan släppa i slöa, pelletstinna och fenlösa regnbågar?
      Hur kul är det egentligen som fiskare att komma till ett sådant vatten och redan på en kvart utan problem veva in 3 exemplar av dessa stackare? Då är det nästan roligare att lägga ut en fluga på små mörtar.

En variant om man har dåligt med bra fiskevatten vid sin närhet är ju att gå samman några stycken och arrendera ett bra och lämpligt vatten. Släppa i ett gäng öring av prima kvalitet och vips har man ett eget fint klubbvatten.
      Är man riktigt seriös ser man till att det finns en bra bäck som man ev. fixar till så att öringen kan gå upp och leka.
      Men det gäller ju att man har lite pengar också.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
      1 svar
      336 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Okoun
      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      134 visningar