Jag vill flugfiska !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag vill flugfiska !!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hela veckan har ju blåst bort. De sa på väderrapporten att det va Ivan (eller va han nu hette) som skickat lite vind även till sverige.
    Nu börjar det sköna höstfisket, med klarblå himmel och ren lätt luft.
    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Hade en fin eftermiddag igår.
      Valde en mindre sjö med vindskyddande skog. Tog ca en och en halv timme att sakta ro runt den.
      Hann inte långt innan första nafset kom, ungefär två goda kast från båtbryggan. Nästa nafs kom några minuter senare. Det tredje när jag tagit mig runt halva sjön. Jag hade faktiskt ytterligare en båge som bet ytterst i jiggen innan varvet var fullbordat. Vid det laget hade jag börjat uppmärksammas av de övriga fiskarna. De kände inget föreföll det.
      Där jag hade haft det andra nafset fick jag en bråkig båge på nästa varv. Den trasade sönder jiggkroppen totalt. Satte på en gul den här gången. Rodde varvet igen men kände bara ett nafs. Bytte tillbaka till en orange 3" grub, som jag likt de övriga hade strimlat flärpen på.
      Vid den tiden var det stilla på huggfronten under flera varv men flera bågar visade sig i ytan inne i lävikarna, dit jag inte kunde komma åt dem. Skulle vinden började lägga sig så fanns chansen att det skulle gå bättre. Jag räknade med att de då lättare skulle upptäcka vad som fanns utblåst på sjön och söka sig ut på öppnare ytor. Det visade sig att jag kalkylerat rätt. Vinden mojnade vid femtiden och efterhand tilltog vaken utanför vassarna.
      En räkmetare fick nu en båge men flugsläparna och spinnarkastarna kammade noll vad jag kunde se. Metaren bytte plats efter ett tag. Jag passerade dennes gamla ställe och tog kvällens största där. Metaren såg länge efter mig. Sen tappade jag en fin båge. Då åkte metaren till det stället och blev kvar där en bra stund.
      Jag avlutade kvällen med att ro några varv runt den lilla holmen vid båtbryggan. Sen hade jag snart fått återstoden för att fylla upp kvoten.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
      0 svar
      156 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Jimmykay  
      Arbetar...
      X