Catch and Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Catch and Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jock Scott
    replied
    He, he, he! Nä, och man har ju fått fisk i en del P&T sjöar i sina dar som inte har varit så där ruskigt goda på tallriken heller. Lyckligtvis så smakar Bågen i mina 2 favorit vatten ( Björka dammen och Bjeveröds dammarna ) här bra iaf.

Lämna en kommentar:

• Wadman
    replied
    Har inte varit där och fiskat, men Nedre Rudan skall vara en bra P/T sjö i Stockholmstrakten och där är det i varje fall tillåtet med C/R, undantag fisk som varit uppe ur vattnet vid vinterfiske. Gillar man inte att käka P/T fisk, så är det bara att hoppas att fisken inte hoppar vid drillning vintertid

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Då är det bara att gratulera.

Här i östra Skåne där jag bor är det väldigt sällsynt med C&R i put and take vattnen iaf. Har för mig att det fortfarande är så i Stockholms trakten också?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-14, 19:04.

Lämna en kommentar:

• Wadman
    replied
    Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Mycket av detta med att de flesta put & take kort vatten inte tillåter C&R. Är att ägarna anser att allt för få fiskare behärskar metoden tillräckligt bra. Och då gör åter sättningen mer skada än nytta i deras ögon.
    Jasså? Ja, där vi mest fiskar P/T i mina trakter är då C/R tillåtet.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Ja, som du säger. Ska fisken tillbaka? Då ska det ju naturligvis vara en så snabb och skonsam behandling som det bara är möjligt? Men vad det gäller P&T i största allmänhet? Så får man ju inte sätta tillbaka fisken. C&R, i sådana vatten blir det ju nästan bara fråga om när det handlar om privata vatten som i fallet du nämnde. Eller i de mycket sällsynta fall då kort vatten ägaren tillåter detta.

Mycket av detta med att de flesta put & take kort vatten inte tillåter C&R. Är att ägarna anser att allt för få fiskare behärskar metoden tillräckligt bra. Och då gör åter sättningen mer skada än nytta i deras ögon.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-14, 17:48.

Lämna en kommentar:

• Wadman
    replied
    Vad det gäller P&T och klass 5 så kan du bända upp 6 kg firrar utan större problem. Klass 6, gör nog ingen större skillnad på drillnings tiden egentligen. Ett klass 7 skulle däremot göra det en hel del. Men hur kul är det att fiska båge och Öring med ett sådant spö egentligen? Man har även ju andra faktorer som påverkar den tid det tar att få firren i håven. Tafsens grovlek t.ex.

Men det blir ju litet tufft att köra 0.30 med en #14 torris av förståerliga skäl.
    Klart det går ta in stor fisk på klen utrustning om man tycker det är roligt/macho Tar bara längre tid och ökar mjölksyreansamlingen i fiskkroppen, vilket är riktigt illa om fisken skall sättas tillbaka. Tråden handlar ju om C/R ? Är väl många som använder sjuor vid fiske efter grov båge. Har både 5,6 & 7. Riktigt bra känsla i sjuan, men knappast något jag skulle fiska med i vatten med enbart mindre fisk. Var med i en klubb förr, där vi hade några egna P/T vatten och delade kostnaderna för fisk och annat. Eftersom man fiskade ofta, så blev det ju att mycket fisk sattes tillbaka av oss medlemmar. Bedriver man C/R på ett bra sätt så funkar det.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Jag förstår din tanke gång om klass 5 spön etc. Det är lätt att stirra sig blind på detta och börja tänka på ryggrad etc. Jag kör till väldigt stor del 0.18 i spetsen på min tafs. Men ibland är det ju nödvändigt att krypa ned på 0.16 eller 0.15. Gäller bara att hitta ett tafs material som har högsta möjliga brott styrka i förhållande till sin grovlek.

Juste video klipp!

Det är nog som de säger i England och "over there". It's all in the wrist.

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Vad det gäller P&T och klass 5 så kan du bända upp 6 kg firrar utan större problem. Klass 6, gör nog ingen större skillnad på drillnings tiden egentligen. Ett klass 7 skulle däremot göra det en hel del. Men hur kul är det att fiska båge och Öring med ett sådant spö egentligen? Man har även ju andra faktorer som påverkar den tid det tar att få firren i håven. Tafsens grovlek t.ex.

Men det blir ju litet tufft att köra 0.30 med en #14 torris av förståerliga skäl.
    Ja visst har du rätt där Jock. Vet inte till 100% hur jag tänkte där. Förmodligen att man är van vid en viss tafsgrovlek på ens #5 spö. Mycket handlar väl egentligen i hur grov tafs man har. Som du skriver att det blir ju lite tufft med 0.30 på de små flugorna.

När jag fiskar så kör jag som max 4X som tafs på min #5. Utifrån de flugor jag vanligtvis använder så blir det många gånger 5X och 6X. Det är nog utifrån det jag tänkte angånende "klena" spön vid grov fisk. I princip ska ett bra spö, även i de små klasserna, kunna ta näst intill hur stor fisk som helst.

Men jag skulle nog i princip ändå rekommendera #6 till en nybörjare som uteslutande står och kastar i P&T vatten.

Men som sagt, grov öring kan man ta på i princip vilken spö klass som helst.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Ja det här med att ta in fisken så fort det är möjligt borde ju vara en självklarhet. Därför finns det en poäng med att inte ha för klen utrustning. Klass 5 är en bra standardutrustning, men som du skriver Wadman så är det kanske inte så lämpligt alla gånger när det kommer till grövre fisk. Finns ju P&T vatten där man satt in riktiga klunsar och är det då lämpligt att komma med ett klass 5 till det stället? Visst nu tänker man väl inte på att släppa tillbaka en fisk man fått i ett P&T vatten. Men ändå. Ändå något att fundera över när man åker till vissa vatten.

Temperaturen i vattnet är nog också viktigt att tänka på. Är det lämpligt att fiska öring under högsommaren i ett vatten där temperaturen är oroväckande hög? Tveksamt.

Jag kör med ett #5 spö och har gjort så under många år. Men så har jag uteslutande fiskat i vatten som sällan innehåller grov fisk. Men jag planerar att utöka min utrustning med ett par spö till, ett kort #3 och ett #7 eller #8.

Kanske borde man uteslutande rekommendera minst #6 utrustning till nybörjare som övervägande fiskar i P&T vatten?
    Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-04-14, 09:46.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
29 svar
3 276 visningar
0 gillar
Senaste inlägg s1lvertungas  
Arbetar...
X