byta tafsar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

byta tafsar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• byta tafsar?

jag har precis fått ett flugfiskeset och innan jag börjar så undrar jag en sak och det är att när man knutit på en fluga på tafsen och klippt av en bit på tafsen och knutit på en ny fluga, då blir ju tafsen några cm kortare.
    ska man byta tafs hela tiden eller gör det inget att den blir kortare?

jag är väldigt tacksam om ni svarar på min fråga

Ja tillslut så måste du byta ut den.
    Annars blir det lite jobbigt att knyta på små flugor.
    Du kan köpa taperade tafsar som är tjocka i en ände och som sen blir tunnare och tunnare och ganska små i andra änden.
    Eller så kan du köpa flera olika spolar med vanlig tafs och "bygga" din egen tafs med olika tjocklekar.
    Kanske inte den bästa förklaringen men, men.

Jag kan tänka mig att Jock Scott kommer att se det här och komma med en äkta "Jock Scott-förklaring".
    Han e skitduktig på att förklara!! Han kan allt !!
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

Kommentera

Eller så kan du köpa flera olika spolar med vanlig tafs och "bygga" din egen tafs med olika tjocklekar.
      Kanske inte den bästa förklaringen men, men.

[/QUOTE]

nee man kan använda taperade tafsar och knyta på en tafs spets i önskad storlek och knyta på flugan där i stälet och när tafs spetsen blir för kort då knyter man fast en ny tafsspets på den taperade tafsen. Men man kan ju `bygga´ en egan tafs också men det är nog svårt för en nybörjare...

Kommentera

ok, har ni några bra billiga tafsar som jag ska ha?

Kommentera

Tack för förtroendet! (lyfter på hatten).

Jag tycker du ska skaffa några 25 meters spolar med nylon lina. Och göra dina egna tafsar. Blir billigast i längden.

Lämpliga dimensioner: 0.35, 0.25, 0.20, och 0.18. Kan vara bra att ha en spole 0.16 eller 0.15 också.

Bygg tafsar enligt följande (Gäller för Aborre, Harr, Regnbåge, Röding och Öring).

1m 0.35, 80cm 0.25 och resten ner till ca halva hand taget 0.20 eller 0.18 Alt. tunnare än så.

En standard tafs, ska vara lika lång som från toppöglan och ner till cirka halva handtaget. Vilket på ett 9 fots spö blir en total längd av ungefär 8 1/2 fot = 2.60m.

Du kan, ibland behöva köra en 12 fots tafs, när du fiskar med små nymfer och puppor från storlek 16 och mindre. Då är det bättre att förlänga den tjockaste och mellan delen mest än den tunnaste spetsen på tafsen. Annars kan du få problem med att få ordentlig sträckning på tafsen. Sträckt tafs är mest viktigt vid torrfluge och nymf fisket.

12 fot = 3.7 m

Du knyter lämpligast ihop de olika tafs delarna med "kirurg knuten":

Gör en liten ögla längst fram på flug linan genom att ta bort litet av ytan på ca 3 cm av lin spetsen med hjälp av kemiskt ren Aceton Använd sedan linans kärna till att göra öglan av. Droppa också på litet vattenfast kontakt lim på knuten och jämna ut limmet med en nål eller trä sticka.

Använd inte express lim! Det blir för hårt och vasst och kan till slut skära av linan.

Om du sedan gör en ögla på den grövsta delen av tafsen också. Då går det fort att byta.

Nu när du ju redan har en färdig tafs. Skarva bara på litet 0.20 eller 0.18.

Tänk på att nylon är färsk vara och du bör byta ut hela tafsen några ggr per säsong. Förvara nylon linan mörkt. UV ljus försvagar nylon i längden.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-02-26, 22:33.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tack så jättemycket

Kommentera

Varsågod.

Bara kul att kunna hjälpa till litet.

Kommentera

har du något tips på nylonlina? hittar bara 100 meters rullar

Kommentera

www.flugor.se Här finns det du behöver.

Kommentera

Glömde i brådskan säga att du har god hjälp av en s.k "nagel tång" när du ska knipsa av överskott av tafs material t.ex. Om du inte redan har en? Då har Apoteket en bra variant för 25 kr.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    160 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X