Flugfiske, vad är och inte är det ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske, vad är och inte är det !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När man fiskar med ett flugspö, en fluglina och i änden av tafsen har en artificiell fluga.

Vet exempelvis folk som ytmetat karp och liknande med bröd då de använt flugspö. Det skulle jag dock ej kalla flugfiske utan mete.

Jag anser dock inte att det är sämre att kalla en metod för något annat.

Kommentera

Har spinnfiskat sedans barnsben och tro mig, kastar man en spinnare i ett vak så är risken riktigt stor att firren är i närheten hugger aggressivt på spinnaren......men som sagt lite mer finess och lägga ut en E-12 i storlek 14 och ta hem den sakta och se plogen bakom den......där har man tjusningen med fluga

Men att fiska med "poppers" när man jerkade gädda och körde spinn efter abborre va ruskigt kul påminner mycket om flugfiske med torrfluga, riktigt aggressiva hugg
      Senast ändrad av mojoman; 2012-05-10, 18:43.
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av _DanneW Visa inlägg

Prova att dänga en spinnare på ett vak... nä precis, ingen fisk kvar där längre...finess, medvetenhet och respekt istället för klumpigt och oförståndigt...
        Har du testat att kasta spinnare på vak? En metod man använde till vakande Harr ( när man var yngre och inte upptäckt flugfiskets tjusning ) i Vättern när det fortfarande fanns gott om dem. Fungerar många gånger alldeles förträffligt

Kommentera

Jag skulle precis skriva att ni missat att jag skrev "skygg öring" men jag såg nu att det inte var i samma stycke, så det var dessvärre bara i mitt eget huvud som det var en skygg öring som stod för vaket. Hehe...

Prova att gå upp på fjället och kasta en spinnare rätt i ett vak i en liten fjällbäck där det står skygg öring...du kommer inte ens fram till vattnet innan de slutat vaka...du kommer definitivt inte få ett hugg som svar...

Äh ni vet ju vad jag menar...

Förresten så fiskar jag ul, jerk, vertikal, "vanlig" haspel och spinn förutom fluga, så jag är inte främmande för att kasta spinnare. =)

Kommentera

Finns ju alltid ju karbid å dynamit ifall fisken jävlas med en..

Kommentera

Äh... flugfiskare är inte finare än någon annan fiskegren. Det enda man kan referera till är ju sin egen uppfattning om vad som är fint, resten är helt betydelselöst.
              sigpic

Kommentera

Gränserna för vad flugfiske är får nog stå för var och en.
                Jag fiskar 95% torrt på enhandsspö, jag fiskar tenkara och jag fiskar lax med tvåhandsspö och laxflugor=våtflugor.
                Varför jag fiskar torrt är för att det är roligast, att fiska på en fisk som man sett vaka och vet att den äter och står just där, eller ganska nära. Jag tycker att våtflugefiske, både i å och sjö inte har riktigt samma tjusning, man står och kastar och kastar och kastar och hoppas att fisken kommer/finns i närheten men man vet inte , påminner för mycket om spinnfiske. Vilket jag har fiskat men helt tröttnat på. Fiskar även en del torrt i sjö med flytring men den sjön är förstöre pga av illegalt inplanterad abborre som totalt tagit över i en sjö som det bara fanns öring i innan.
                Tenkara fiskar jag på två sätt, dels torrt men också även så att flugan "trycks" upp i ytfilmen så att det bildas en liten "knöl" funkar kanon när inte torrt fungerar.
                Laxfiske är ju en skola för sig, hårt arbete och en smula tur.
                Men som sagt, vad som är flugfiske är nog lite upp till var och en.
                Angående tenkara så är det bara en butik i sverige som har det. Övriga vill inte ta in vad dom antyder "skitfiske" eller metspön. Men jäkligt skoj är det.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                  Finns ju alltid ju karbid å dynamit ifall fisken jävlas med en..
                  så länge det inte är no name, så man inte spränger sig själv hehehehe va bra tvungen
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Den ( flug) fiske metod som ger en fisk och en kick är bra oavsett vad andra tycker. Det är som med mat. En del gillar husmans kost och andra kina mat. Vem kan säga att den andre har fel smak?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-11, 09:23.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                      Den ( flug) fiske metod som ger en fisk och en kick är bra oavsett vad andra tycker. Det är som med mat. En del gillar husmans kost och andra kina mat. Vem kan säga att den andre har fel smak?

Exakt, å fiska ska man göra för att det är roligt, å då kan ett metspö av en björkslana + rev å en fluga/bete duga lika bra som nåt annat.., personligen så tycker jag det är roligare ju enklare redskap jag använder..., det ska vara jag mot fisken, å då behövs inga ekolod eller GPS:er.., sånt skit är för de som inte kan eller orkar lära sig fiska ;-) Lika illa som att fiska i dammar eller jaga i hägn.., då kan jag lika gärna fiska i fiskdammen på nån nöjespark å skjuta prick på plåtburkar i densamma.., kan va kul de med, men ger inte samma tillfredställse som att få lura/överlista ett riktigt vilt byte..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X