Ska ut och fiska lite imorgon och det verkar vara torrfluga som gäller nu. Undrar lite hur jag skall fiska dessa torrflugor? Har aldrig fiskat med torrfluga tidigare förutom med streaking caddis. Vet inte vad flugorna heter så är tacksam om ni beskriver vilken ni menar och inte bara säger namnet. Men jag vill självklart även lära mig namnet på dem. Tack på förhand.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur fiskar jag dessa flugor?
Collapse
X
-
Hur fiskar jag dessa flugor?
Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.Taggar: Ingen
-
Hej Haggis!
Flugan längst till vänster ( Troligen en Adams). Fiskar du som du gör med de flesta torrisarna. Du hasar den 5 - 10 cm i taget med några sekunders mellanrum.
Harkranken i mitten är ju en land insekt. Sådana är usla simmare. Så antingen låter du den driva med vinden och vågorna medan du försöker att ha bra kontakt med kusen. Detta sätt att fiska en fluga kallas för " Dead drift". Eller så flyttar du den uber sakta, med rätt långa pauser mellan förflyttningarna. Precis som man fiskar Fjädermygg och deras puppor.
Dagsländan ( Vulgata / Danica imitation i detta fall) fiskar du som flugan längst till vänster.
Nattsländor, typ E 12, Streaking Caddis och Goddards Sedge t.ex. fiskar du litet fortare och med längre drag. Flytta en sådan fluga 10 - 15 cm i taget med en kort paus mellan hem tagningarna.
Edit.
Tänk på att ha ett par sekunders fördröjning på mothugget med torrfluga. När man fiskar streamer eller nymf, så är ju fisken bara på flugan rätt vad det är? Men vid torrfluge fiske ska man ge fisken litet tid att ta flugan och vända på sig innan man lyfter spöt för bästa krokning.
Att säga : "God-save-the-queen" fort och sedan lyfta spöt brukar fungera bra.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-06, 11:18.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
-
Som vanligt så kommer det ett hypersnabbt och utförligt bra svar från mr Jock Scot! Mycket tacksam för det.
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggTänk på att ha ett par sekunders fördröjning på mothugget med torrfluga. När man fiskar streamer eller nymf, så är ju fisken bara på flugan rätt vad det är? Men vid torrfluge fiske ska man ge fisken litet tid att ta flugan och vända på sig innan man lyfter spöt för bästa krokning.
Att säga : "God-save-the-queen" fort och sedan lyfta spöt brukar fungera bra.
Jag har hört det med "God-save-the-queen" tidigare och får väl hoppas att jag lyckas behålla lugnet och säga det om det blir något.Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
Här kommer en liten uppdatering om hur det gick med fisket med de flugorna:
7:e juni åkte jag till Bondemölla och började fisket klockan 07:00 med flugan längst till höger. 20 minuter senare hade jag 3 landade fiskar och 5 missade hugg.
Fisket fortsatte vara helt grymt nästan hela dagen. Det var första gången jag fiskade med torrfluga så jag missade en hel del hugg p.g.a. att man är lite för ivrig. Jag VET att jag skall vänta, men det är verkligen inte lätt.
Totalt landade jag 8st fiskar tappade 5st och missade 20-talet hugg p.g.a. lite ivrighet, alla på flugan längst till höger.Den största låg runt ca 4kg och den minsta ca 2kg. Den ena var till och med inne på lite lite lite backing (första gången det hänt mig!). Kan inte sammanfatta det hela på annat sätt att det var helt grymt fiske och jag är helt nöjd!
Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av haggis82 Visa inläggSom vanligt så kommer det ett hypersnabbt och utförligt bra svar från mr Jock Scot! Mycket tacksam för det.
Det vet jag även om jag har MYCKET svårt för det! Blir helt lyrisk när jag ser fisk och har vid flertalet gånger ryckt ut flugan ur munnen eller ryckt bort den när jag har sett hur fisken tar på nymfer och streamers. Även på streaking caddis så har jag gjort det.
Jag har hört det med "God-save-the-queen" tidigare och får väl hoppas att jag lyckas behålla lugnet och säga det om det blir något.
Och jag vet hur svårt det är att ha is i magen och ta det lugnt när man har sina första påslag på torris. Det tar några torrfluge fångade firrar innan man kommer in i det så att man har fått in det rätta mothuggs tempot i det undermedvetna.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-11, 10:27.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
brukar köra med frasen "ja där har vi en" och sen mothugg funkar för min del =DFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av haggis82 Visa inläggHär kommer en liten uppdatering om hur det gick med fisket med de flugorna:
7:e juni åkte jag till Bondemölla och började fisket klockan 07:00 med flugan längst till höger. 20 minuter senare hade jag 3 landade fiskar och 5 missade hugg.
Fisket fortsatte vara helt grymt nästan hela dagen. Det var första gången jag fiskade med torrfluga så jag missade en hel del hugg p.g.a. att man är lite för ivrig. Jag VET att jag skall vänta, men det är verkligen inte lätt.
Totalt landade jag 8st fiskar tappade 5st och missade 20-talet hugg p.g.a. lite ivrighet, alla på flugan längst till höger.Den största låg runt ca 4kg och den minsta ca 2kg. Den ena var till och med inne på lite lite lite backing (första gången det hänt mig!). Kan inte sammanfatta det hela på annat sätt att det var helt grymt fiske och jag är helt nöjd!
Och inte ens jag efter alla dessa år lyckas kroka de fiskar som klipper torrisen under en säsong. Det är väl kanske 2 av 3 påslag som lyckas under en fisketur om man har en bra dag.
Undrar om du inte hade turen att komma straxt efter eller under en Ephermera Vulgata ( Sjösandslända) kläckning eftersom den där imitationen gick så bra? Såg du några liknande sländor vid vattnet?Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-11, 10:29.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
De bommar ju även flugan ibland, särskilt bågar. Brukar bara försöka lyfta spöt lite lungt. Har de bara flugan i munnen, så krävs det ju inte mycket kraft för att kroka. Man har ju även lite tid på sig innan de spottar, om de nu gör det. Har fått båge på torrt som tagit flugan och krokat sig själv, när man rett ut en linknutÄr nog sällan man är för långsam i varje fall.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inläggUndrar om du inte hade turen att komma straxt efter eller under en Ephermera Vulgata ( Sjösandslända) kläckning eftersom den där imitationen gick så bra? Såg du några liknande sländor vid vattnet?Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Kommentera
-
O.k. då hamnade du antingen i inledningen eller i slutet av en kläckning. Trevligt vilket som?Och egentligen är det faktiskt bäst så än att komma mitt i en massiv kläckning där ens egen fluga försvinner i mängden.
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av -martin-Tänkte lära mig att kasta med flugspö så jag är redo när strömmarna öppnar igen nästa sommar. Fick ett...2 Foton
-
Kanal: Flugfiske - Allmänt
2024-09-06, 22:59 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av -martin-, 2024-09-06, 22:59
|
2 svar
296 visningar
0 gillar