Polytafs eller nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polytafs eller nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Polytafs eller nylon?

Hej,

Har lite nybörjarfunderingar gällande tafsmaterial.

Jag har idag vanlig nylontafs (+ nylonspets) på min rulle.
    Om jag förstått det hela rätt så kan man istället ha polytafs men fortfarande nylon eller fluorocarbon som spets.

- Är fördelen med polytafs att den kan fås i olika sjunkgrader eller är det något annat?
    - Byter man då bara tafsen istället för att byta lina om man t.ex. vill att den ska sjunka något?
    - Är det lättare eller svårare för en nybörjare att placera flugan med polytafs?

Tack på förhand!

Hej!

Om man jämför poly tafs med den gamla flät tafsen så är poly tafsen bättre. Den är mer integrerad med flug linan och får därför en bättre kraft överföring från själva flug linan.

Du kan använda både Fluor carbon och nylon som spets.

Fiskar du i stort sett endast i vatten med lågt medel djup = 2 - 5 m? Då funkar ju combot flyt lina och sjunk tafs året runt när du vill fiska djupare.

Men det blir bökigt i jämförelse med vanlig nylon tafs när du ska gå från torrfluga till nymf eller streamer och vise versa. Då får du ju inte bara byta flugan utan även tafsen. Kostnaden för en uppsättning poly tafsar är rätt hög dessutom.

Jag tror inte att det gör någon större skillnad i fråga om precisionen när det gäller att placera flugan mellan nylon tafs och poly dito. Det handlar mer om din egen förmåga.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-13, 09:30.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Stort tack.. som vanligt!
      Polletten börjar ramla ner så smått

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Men det blir bökigt i jämförelse med vanlig nylon tafs när du ska gå från torrfluga till nymf eller streamer och vise versa. Då får du ju inte bara byta flugan utan även tafsen.
      Varför?

Kommentera

Varsågod.

Jo, låt oss säga att du kör med en sjunk eller intermediate, poly tafs och nymf för stunden. Plötsligt så börjar det vaka rejält.
        Och du vill nu byta till torr fluga. Ja, då får du ju hänga på en flyt tafs dessutom.

Det behöver du ju inte om du kör med en vanlig, taperad nylon tafs.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        340 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        135 visningar