Tips på sjunklina... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på sjunklina...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på sjunklina...

Hejsan David från Piteå här!

Jag har flugfiskat i ca 6 år nu, och har alltid kört med flytande lina samt tafs.., däremot varierat med torrfluga/nymfer/guldskallar.. Men jag upplever speciellt nu i sommar när det varit så högt vatten i älvarna att det är som lönlöst att stå och nöta på ytan, får mest smått (förutom i Arjeplogströmmarna där jag fick en harr på 0,8 kg ) hur som helst min fundering är, kan det vara som så att man måste ner närmare botten för att få dom riktigt fina fiskarna?? Tänkte om nån har erfarenhet av sjunklina och dyl och kan ge tips,. Jag fiskar enbart Öring/Harr, samt regnbåge i inplanterade sjöar,. Kanske man skulle införskaffa sig en sjunklina och ha med sig två rullar när man fiskar så att man kan prova både på ytan, och ifall det inte funkar så snör man på en sjunklina och provar längre ner?? Bomba med tips och idéer, väldigt tacksam för alla tips jag kan få!!

//David W

Tjena!

En sjunk lina har du god nytta av när de strömmande vattnen går höga och i synnerhet när de är kalla också. Dan Tackels 2:a sorterings ( WF sjunk ) linor är ju riktigt billiga och bra. Ta en klass högre än vad det står på spöt. Om spöt är dubbel klassat? Exempelvis # 5/6 Är det en #6 som gäller.

Sjunk lina i stilla vatten, har man mycket nytta av alldeles i början och i slutet av säsongen. Och likaså när vattnet överstiger Regnbågens och Öringens max trivsel temperatur vilken är + 15 C. Då står fisken i de djupaste partierna och tar det lugnt för det mesta dag tid iaf.

"Sjunk" är vad Dan Tackel kallar sin normal sjunk lina.

För enkelhetens skull är det värt att antingen skaffa en reserv spole till den rulle du redan har. Och litet 20 pund backing förstås.

Eller en billigare extra rulle typ Vision Deep eller Okuma Airframe 4/6 som Dan Tackel, säljer för 299:- extra pris. Dock är Vision Deep 56 bättre men också dyrare.

Här är Deep 56. 200:- billigare ca. än annars.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-30, 21:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej tack för ditt svar! ska kolla upp med min lokala fiskehandel om dom kan fixa en reservspole till min rulle,. har en kromad scierra vet inte exakt vad den heter nu utan att kolla, men det bör ju finnas.. På tal om det där med trivseltemperatur,. Jag var och skulle fiska regnbåge igår, och vi har fått väldigt varmt och fuktigt väder här i Piteå nu, så säkert har tempen stigit en bra bit över 15 C i tjärnen där jag var.. För det var nämligen totalt dött på ytan, inte ett enda regnbågsvak förns sent på kvällen kanske vid 12 tiden så var det nått enstakta nymfvak, jag tänkte direkt att det måste ju vara totalt urfiskat här, men det kanske är så då att dom ligger på botten å trycker om dom inte trivs med den höga tempen?? Tack för tipset, är riktigt sugen på att införskaffa en sjunklina,,. Tycker däremot att flytande lina/tafs och ett haröra med guldskalle brukar funka utmärkt på regnbåge som harr och öring,. men som sagt skulle vara mkt intressant att gräva ännu djupare och se om man kan få något as till att hugga ; O

Kommentera

O.k. Ja hör dig för om reserv spole först och främst. Kostar den över 400:-? Köp en Vision Deep rulle i stället. 2 st rullar är ju trots allt bekvämast.

Vi har samma problem i våra grundare P&T pölar här nere med höga vatten temperaturer och med syre brist som följd dessutom.

Man kan klart se att bågen inte gillar detta. I och med att en del fisk tok hoppar av stress.

När det är så pass varmt? Då man får dag tid, söka fisken en bit ned och fiska flugorna mycket långsamt. Fisken vill ju inte slösa krafter på att gå efter byten mer än kanske ett par meter. Om inte Flickslände nymfer, Husmaskar och andra imitationer hjälper? Häng på en riktigt färg glad streamer typ en orange Zonker eller en Mickey Finn och testa med det? Ibland kan sådana "julgrans karameller" få trög fisk att hugga.

Kvällstid, när firren vakar? Då är det läge för mycket små och mörka nymfer i storlek 16 och 18 på tunn tafs spets, fiskade mycket sakta straxt under ytan på flyt lina. Och torra Fjädermygg imitationer, även de sakta fiskade och i samma storlekar som nymferna kan fungera i bland. Typ Griffiths Gnat och Mosquito exempelvis. En Fjädermygg puppa som i stort sett hänger stilla i ytfilmen kan också vara värd ett försök.

Varsågod och skit fiske på dig!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-30, 22:15.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        149 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jimmykay  
        Arbetar...
        X