Höstfiske efter båge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfiske efter båge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstfiske efter båge

Tog en sväng ut igår för att se om det fanns någon båge kvar att locka upp i ån hemma.
    Sträckan jag besökte hade jag i somras fantastiskt fiske efter båge på. Öringarna lyser här med sin frånvaro, utan håller till på andra mer strömmande sträckor.
    Vädret var på topp, men fisken uteblev. Kaffet och bullen smaka å andra sidan gott.

...snacka om produktplacering
    Click image for larger version

Name:	2012-10-12 160433.jpg
Views:	1
Size:	512,4 KB
ID:	1812845

Name:	2012-10-12 145519.jpg
Size:	497,5 KB
ID:	1812846

Name:	2012-10-12 160345.jpg
Size:	485,0 KB
ID:	1812847

Name:	2012-10-12 145528.jpg
Size:	602,3 KB
ID:	1812848
    Senast ändrad av Haspelmannen; 2012-10-13, 09:56.

Det kallar jag "batteriladdar miljö"

Kommentera

Ja det är en härlig sträcka av ån där man verkligen kan ladda batterierna.

Kommentera

När man ser de fotona, så förstår man att du häckar där så ofta du kan? Ser grymt trevligt ut! Bullen och fikat smakar nog extra gott där.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja, den åsträckan ser mycket inbjudande ut. Hinner inte med att fluga denna helgen, så sådana här foton lindrar ju abstinensen lite. Gick ifrån mina "inte för dyra spön" principer nu när FFM reade ut några spön. Beställde ett 10 fots z-axis femma custom, som jag får nu i veckan. Kommer nog bli perfekt till både vadning/ringen och tjeck. J-kligt spännande för jag har inte ens sett spöt

Kommentera

Jodå jag har bedrivit en och annan dag/kväll på den sträckan. :-)
            Sedan finns det en sträcka av ån som enbart flugfiske är tillåtet. Där brukar jag stå och nöta en del. Får man ingen öring där så kan det lika väl smälla på en stor färna som kämpar på bra i den starka strömmen.

Nu ikväll har jag suttit och bundit ett gäng fjädermygg och ska väl ta mig till P&T sjön utanför stan någon dag.

Kommentera

Finns det några hinder i ån eller sprider sig den utsatta fisken sig som den vill?

Kommentera

Det finns två kraftverk i vardera riktning som sätter stop för ev. vandrande fisk. Ett kraftverk ligger mitt inne i stan och det andra ligger en bit bortom en by som heter Sya. Sträckan bortom Mjölby är lugnflytande och inte mycket för en flugfiskare. Det skulle i och för sig inte förvåna mig om det står gamla regnbågsklunsar borta vid den ena kraftstationen då de inte kommer längre norrut. Har aldrig varit där och tittat om det över huvud taget går att fiska där. De regnbågar och öringar som ingen får upp måste ju ta vägen någonstans och simma omkring. Storleken på dem måste ju vara rätt så intressant då man har släppt i öring och båge regelbundet under många många år. Så det kanske simmar omkring båge på 7-9 kilo någonstans om den hinner bli så gammal och stor.

Kommentera

Och här sitter du o skriver om en sådan sak. Kanske är en riktigt guldvatten för stor fisk. På en streamer och piska vattnet nån kväll för att se om det händer nått :-P
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja det är ju nästan så man skäms...
                    Vem skulle inte vilja få på en öring/båge på 5+? Någonstans borde det ju rimligtvis simma omkring en sådan kluns i ån och här sitter jag vid datorn och förspiller min tid...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X