Flugfiske Hökensås - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske Hökensås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trist på den store. Men du verkade ha haft ett skapligt skit fiske trots allt. Säsongen är lång, så du lär alla gånger hinna med en retur match mot den du tappade eller hans tvilling brorsa.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Var lite halvflyt, när jag hittade ett gäng sista timmen på passet Kylan i vattnet gör ju att de gärna söker upp platser där det är något varmare och kan gå ganska koncentrerat där. Behöver inte skilja mycket i temperatur. Fast hittar man dem, så kan man ju ha riktigt schysst fiske. De fyra kompisarna jag fiskade ihop med hade inte ett känn på hela passet.

Kommentera

Där ser man ett lysande bevis på att som flugfiskare så måste man vara observant.

Helt sant det. Fisken står ju i skikten av varmare vatten så här års.

Märkte samma sak i Björka förr förra gången jag var där. De stod ca. en meter ovanför botten.

Kammade man botten med flugan så kände man ingenting i fisk väg. Verkade som om firren inte gärna ville lämna det varmare skiktet för att ta sig ned den lilla biten och kolla in flugan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-04-29, 20:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Där ser man ett lysande bevis på att som flugfiskare så måste man vara observant.

Helt sant det. Fisken står ju i skikten av varmare vatten så här års.

Märkte samma sak i Björka förr förra gången jag var där. De stod ca. en meter ovanför botten.

Kammade man botten med flugan så kände man ingenting i fisk väg. Verkade som om firren inte gärna ville lämna det varmare skiktet för att ta sig ned den lilla biten och kolla in flugan.
          Blir Hökensås minimässa imorgon tänkte jag, så det blir ett kort fiskepass också. Hade inte med mig några prylar för torrt sist, men det skall med denna gång. Var ett lite svåråtkomligt ställe där det vakade med jämna mellanrum. Förmodligen en öring som mutat in platsen. Nådde inte med sinktipen och niofotspinnen som jag fiskade med. Fast med en lb, lite medvind och mitt tiofots z-axis kan det nog funka

Kommentera

Låter som du får en del övning i precisions kast. Ska bli spännande att höra hur det gick sedan.

Skit fiske!

Kommentera

Låter som du får en del övning i precisions kast. Ska bli spännande att höra hur det gick sedan.

Skit fiske!
              Blev 2 st landade idag. Eller snarare 1,5, för jag lyckades efter mycket ytnötande landa en minibåge som jag tog på en adams irresistible. Testade till att börja en del olika midgets som borde varit mer rätt idag, men utan resultat. Tog även en på streamer ( bild ). Blev även en del spötestande på mini mässan. Testade några femmor, Vision extreme och cult, GL fario och reaction. Schyssta spön allihop, men fariot klar favorit av dessa. Blev även lite kastande med några canespön. Sugen på ett sådant. För tuff prislapp bara, 8000 kr
              Bifogade filer

Kommentera

Mycket grann båge det där! Synd att du inte lyckades lura på den på en torris eller nymf bara. Men så här i skarven mellan årstiderna så byter firren intresse för flug typ och djup litet hit och dit. Blir snart mer ordning på det när insekterna kommer igång på allvar.

Fario, är väldigt trevligt. Förstår att du blev förtjust. Håller klassningen bra också till skillnad från många andra GL spön.

Cane är härligt! Men varför inte köpa en cane klinga och bygga självt? http://www.hilevel.se/splitcane-prod...bambu-klingor/ Finns ju en 8 fot 5:a bla. Du landar väl på en bit över 2000:- totalt skulle jag tro? Flammade cane klingor är ju ruggigt snygga!
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-01, 21:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Blev 2 st landade idag. Eller snarare 1,5, för jag lyckades efter mycket ytnötande landa en minibåge som jag tog på en adams irresistible. Testade till att börja en del olika midgets som borde varit mer rätt idag, men utan resultat. Tog även en på streamer ( bild ). Blev även en del spötestande på mini mässan. Testade några femmor, Vision extreme och cult, GL fario och reaction. Schyssta spön allihop, men fariot klar favorit av dessa. Blev även lite kastande med några canespön. Sugen på ett sådant. För tuff prislapp bara, 8000 kr
                  Det är alltid kul att testa nya spön. De hade inga loop spön att testa? Man blir ju lite nyfiken när man läser att loop opti stream kom på andra plats i yellowstone anglers stora test av #5.
                  Loop kommer nog kränga spön nu!

Kommentera

Fario, är väldigt trevligt. Förstår att du blev förtjust. Håller klassningen bra också till skillnad från många andra GL spön.

Cane är härligt! Men varför inte köpa en cane klinga och bygga självt? http://www.hilevel.se/splitcane-prod...bambu-klingor/ Finns ju en 8 fot 5:a bla. Du landar väl på en bit över 2000:- totalt skulle jag tro? Flammade cane klingor är ju ruggigt snygga!
                    Har kastat med spöna förut, men inte vid samma tillfälle. Lite lättare att jämföra dem då. Fariot funkar fint med GL`s linor, så om det är rätt klassat enligt AFTM vete tusan. Fast spelar väl ingen större roll. Testat ganska många canespön och nu snackar vi djungel. Finns nog inte två med exakt samma egenskaper. Fast som med andra spön, så får man nog vad man betalar för. Har faktiskt funderat lite på att skaffa mig grejjer, så man kan sätta ihop prylarna själv. Byggde ett spinnspö för ett gäng år sen som blev ganska bra. Fast byggde det utan hjälpmedel, så det tog lång tid innan det var färdigt. Fast skaffar man en spölindningsmaskin, så är går det nog betydligt snabbare

Senast ändrad av Wadman; 2013-05-02, 05:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      Det är alltid kul att testa nya spön. De hade inga loop spön att testa? Man blir ju lite nyfiken när man läser att loop opti stream kom på andra plats i yellowstone anglers stora test av #5.
                      Loop kommer nog kränga spön nu!
                      Nix, inga loop. Några orvis, men ... Så cross s1 blev sågad för opti stream. Lite kul.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      156 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X