Hjälp ang. fluga vs lina/spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp ang. fluga vs lina/spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur är dina kastkunskaper utan polytafsen? Som wadman skriver tror jag det har med ovana att göra. En polytafs är ju som en förlängning av linan vilket innebär att den väger lite mer. Testa att ta i lite mer när du kastar så kanske det blir bättre. Att korta ner tafsen är också ett alternativ, ett tråkigt men effektivt.
    sigpic

Kommentera

Håller med diedose.

Polytafs ger som sagt mer kraft ut i slit delen / tafs spetsen än den taperade nylon eller fluor carbon tafsen.

Ett exempel där detta framgick tydligt var vid ett tillfälle för ett par veckor sedan, då en kille och jag stod en eftermiddag och fiskade i en relativt svag motvind. Han med ett # 4 spö. Och han hade rätt stora bekymmer med sitt mjuka helaktions spö och taperade nylon tafs. Efter en stunds fiskande så bytte han till en poly tafs och ca. 1 m slit del. Då gick det betydligt bättre.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-05-19, 14:46.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag började flugfiska förra året. En bra dag kan jag iaf skjuta ut hela fluglinan med vanlig taperad tafs. Ska prova korta ned slittafsen och se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
        1 svar
        332 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Okoun
        av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
        0 svar
        132 visningar