Flugfiske i Kalixälven - var och vilka flugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske i Kalixälven - var och vilka flugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske i Kalixälven - var och vilka flugor?

Hej!

Nu börjar det snart dra ihop sig till den årliga resan till Norrbotten. Jag kommer utgå från Gällivare och mestadels fiska i Kalixälven. Förgående år jag har varit där har det mest varit fiske efter harr med ett kast på tre flugor och pluck, men jag känner att jag vill testa flugfiske där.

Så nu till frågorna: Vilka flugor kan tänkas vara bra för öring, harr och kanske en och annan lax? Jag kommer vara där första halvan av Augusti.

Var i Kalixälven (gärna någorlunda nära Gällivare) går det bra att flugfiska. Antar att det är vadare dom gäller och då vill man ju helst inte stå där det är alltför strömt.

Alla svar uppskattas!

Ska du fiska lax bör du införskaffa ett tvåhands spö, alternativt ett enhands runt klass 10-11. En stor rulle är bra också, som rymmer runt 150 meter backing. På den tiden av året lär det räcka med flytlina men ett par sjunk är aldrig fel heller. Fiska med allt från tubflugor, mindre enkelkrokar och dubbelkrokar som är lämpade för lax och havsöring.

För harr och öringsfisket finns det många trådar här om tex de mest använda flugorna för respektive art, vilken ska man inte glömma hemma osv. Ta med ett gäng med stora streamers dock, det brukar öringen alltid gilla.

Kom på en sak, när börjar öringsförbudet? Det brukar vara i augusti någon gång. Någon som vet?
    sigpic

Kommentera

Okej, jag ska kolla runt lite. På flugor.se såg jag ett paket som heter Salmon Scandinavia. Kan det vara något (för lax då)?

Kommentera

Du klarar dig på en laxfluga i Kalixälv, Thunder and lightning. Den har funkat mkt bra för de flesta som fiskat i Kalixälv o Ängesån.
        I näst kast så .....

Kommentera

Jag lånar tråden lite då jag ev ska dit nästa år.

Korsdraget: Vad brukar funka bäst vid den här tiden där uppe, flyt eller sjunklinor?
          sigpic

Kommentera

Flytlina o intermed brukar funka bäst!
            I näst kast så .....

Kommentera

Ok. Tack, ska lägga det på minnet
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              158 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X