Kunniga hit! :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kunniga hit! :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kunniga hit! :)

Har nu inhandlat flugfiske spö efter lite tips från den förra tråden, det var inte så komplicerat att komma igång! Var in till den lokala fiskebutiken, Capricorn. Han rekommenderade "Guideline Kispiox" och jag slog till! Är väldigt nöjd med spöt, underbart att hålla i och ett plus är ju att det inte vart så överdrivet dyrt heller! Endast 1800:- för spökittet, ett par flugor och lite tafsmaterial. Väl investerat. Nu däremot har jag 2 frågor till er.

Vilka flugor bör jag köra nu på hösten? Kan man köpa en sån där färdig box på flugor.se? hört mycket bra om flicksländenymfer.

Och hur kommer jag ut längre när jag kastar? Jag överdriver inte om jag kommer ut högst 4-5 meter. När jag har ut mer lina så slår flugan bara in i spö toppen och det blir i stort sett trassel, och när jag lägger ut linan så blir tafsen som är 0.20 att se ut som en slingrig väg fram till flugan, tror inte det är ett bra sätt att presentera den på.

Med detta sagt så lyckades jag ändå få hugg igår, men var för sen i mothugget!

Dela med er utav era tips som ni tyckte var bra när ni var nybörjare. Uppskattas
    Those who dare to fail miserably can achieve greatly. - John F. Kennedy

Det enklaste är väl kanske att du åker tillbaka till capricorn och får lite hjälp där.
    Han har ju faktiskt en damm man får prova i.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej!! Kispiox, är ett bra kit att börja med. Och väl anpassat för nybörjaren.

Fiskar du put and take? Då har du den fyllda asken Regnbågen hos flugor.se att tillgå.

Komplettera den med Flickslände nymfer ( Damsel nymph på Engelska ) i storlek 12 eller 14 och ett par Fjäder myggor typ flugor.se "Twisted gnat " svart i storlek 16 så är du bra i mål med flugor som täcker säsongen på ett vettigt sätt.

Taperade = avsmalnande nylon tafsar på 9 fot med 0.18 spets och 0.16 spets. Den senare för de små flugorna = #16 och # 18 + skygg fisk, hittar du också hos flugor.se.

Att du ibland daskar flugan i spö toppen, beror nog på 2 st anledningar.

1. Du stressar litet och påbörjar fram eller bak kastet litet för tidigt och innan linan har sträckt ut horisontellt.

2. Du låter inte spö toppen beskriva en rak bana genom kastet. Utan du fladdrar nog litet hit och dit med den under kast rörelserna. Troligen i sidled misstänker jag. Kan vara ett resultat av att du inte har stel handled? Utan kör med den notoriska "gångjärns handleden", vilket är ett vanligt nybörjare fel.

Resultatet blir då en allmänt orolig spö bana + att du hela tiden avbryter spöts hävstångs verkan med försämrade kast längder och lina / tafs sträckning som följd. Ett pariserhjul till lin båge och div. trassel, brukar komma som ett brev på posten då också.

Att tafsen inte sträcker som den ska, kan bero på att du inte lyckas få tillräckligt med energi genom linan och ut i tafsen. Troligen slarvar du litet med att aktivt dra i linan samtidigt som du rör spöt. http://www.virtualflycasting.com/Gra...gle%20haul.swf Eller så kan det även bero på att du har spö toppen under klockan 10 när du skickar ut det sista av linan? Dvs. att linan + tafs inte får en chans att rulla ut som den ska.

Ang. kast längderna, så kommer de per automatik med en del övningar på gräsmatta. Men det bästa är att du i samband med det skaffar dig en riktig kast instruktör. Hör med din lokala fiske klubb. Det brukar nästan alltid finnas någon flugfiskare där som kan tänkas att ställa upp. Och har du tur? Så anordnar även klubben kast kurser.

Sätt en liten garn tofs i änden på tafsen när du övar. Och ha alltid någon form av ( skydds ) glasögon när du har en fluga på under fiske turen. Besök hos kirurgen är ju alltid rätt obehagliga eller hur?

Öva aldrig kast teknik vid ett fiske vatten. Då har du snart tappat fokus på tekniken och börjat att tänka på fisk och kollar in vad andra fiskare gör i stället.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-02, 10:01.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag kan tillägga det att, nu i början av din flugfiske karriär försök att koncentrera dig på att kasta rätt o inte långt, 10m lina, räknad från rulle till flugan är en bra längd o börja med(eller mindre, så att du får en sträckt tafs). Följ fluglinans rörelsen med öga o försök hitta rytmen. Som Jock säger en kast kurs är en bra genväg till att komma i gång fortare. Kom i hög att nyckel ordet är ÖVNING O ÖVNING.
        Skitfiske
        Senast ändrad av Mickefinn; 2013-09-02, 16:38.

Kommentera

Tack så mycket för era svar! Skall inhandlas lite flugor nu på flugor.se blir nog "Flugasken - Favoriter" är faktist inte ett så stort fan utav streamers av någon anledning så hoppar nog asken "Regnbågen". Måste säga att flugor.se verkar vara väldigt prisvärt, då jag får en box med 50 flugor, lite tafsmaterial samt några extra flugor utöver boxen för under 500 lappen, postförskott inräknat i priset. Har alltid tvivlat lite på kortbetalning, vill gärna se produkten i min hand innan jag betalar.

Angående kasttekniken så har jag kikat på youtube, "Tightlines" de har delat upp grunderna i tre stycken delar, och går väldigt snabbt på sak. Det jag tror jag felar med när jag kastar är att jag som sagt har rörlig handled och jag kastar ibland samma rörelser som att jag skulle kasta ett vanligt haspel spö, det ser inte bra ut helt enkelt. Detta tror jag dock att jag kommer att kunna ta bort ganska snabbt genom att lära mig som han säger på filmen. Sen det där med att tafsen blir som en svängig väg är nog som du förklarade samt att jag inte stannar spöt innan jag ska ut med linan i vattnet. Men som sagt, TRÄNING TRÄNING OCH TRÄNING

Stavfel kommer nog att finnas..

Kommentera

Med ca: 1,5 timmes träning på en fotbollsplan idag så kommer jag nu ca 10-13meter kastlängd! känns som att det kommer att funka tillslut detta!

Kommentera

Behöver inte kunna kasta så mkt längre heller

Kommentera

Se där, det var snabbt marcherat! Då kan du kasta tillräckligt långt för att kunna få fisk. Och när du sedan klarar 20 m så är du i stort sett i mål och kan börja att konsentera dig på att kasta med bra precision. För sådana övningar, så sätt upp några pinnar på olika avstånd och kasta prick på dem.

Visserligen, är streamer fisket inte lika kul som torrfluga och nymf fisket. Men fisket med streamer, är nästan ett måste sent och tidigt på säsongen med sjunk lina.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2013-09-07, 09:17.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fiskar man mycket P&T hela säsongen och vill vara effektiv, så är det helt klart ett måste med linor med lite olika sjunkgrader. Streamers funkar ju bra hela säsongen och sjunkande linor är väl egentligen mest allround även när det gäller RB fisket. Kul med torrflugefiske, men med undantag för perioder med bra kläckningar så är väl effektiviteten i många vatten sådär. Finns det gott om småfisk och annat i P&T vattnet, så verkar väl åtminstone de större exemplaren ganska snabbt ställa in sig på den typen av föda. Något enstaka kryp på ytan är väl förmodligen inte värd ansträngningen, när det finns energi effektivare byten. Har tom tagit större acklimatiserade bågar på streamers, som inte haft en slända i sig trots att det kryllat av dem på ytan.

Kommentera

hehe ja, det vart mycket lättare när man kastar rätt, dom kast jag gjorde tidigare var inte bra, satt och funderade på vad jag gjorde för fel tidigare nu när det gick bättre. Och jag kom fram till att spöt verkligen inte fick sin hävstångsverkan tidigare, nu när det får de så skjuter den ut linan galant med bra aerodynamik. Men jag ska nog inte ge mig på kast där jag lär in vid buskar och under träd, lite mer precision träning krävs för det som du säger Jock.

Nu när jag läst era svar, så fick jag mig en fundering till streamer fisket, måste man ha sjunklina för det? Känns som att som nybörjare vill jag helst inte hålla på och byta linor fram och tillbaka, då det är dyrt. Går det att fiska streamers effektivt med flytlina?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar