Enkel eller dubbelkrok på flugor för HÖ fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel eller dubbelkrok på flugor för HÖ fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkel eller dubbelkrok på flugor för HÖ fiske

Tänkte skaffa mig lite flugor då jag testat på bombarda metoden och gillar den skarpt.
    Det är flugor till HÖ jag tänkt mig och ska fiskas i sthlm området. Men frågan är vilken storlek som är lämplig, 10, 12 eller 14 samt ska man köra på dubbel eller enkel krok?

Vilka fördelar har dubbel respektive enkel krok.

Storlek på kroken är broende av vilken fluga, allt från 6 till 12.
    Jag kör enbart med enkel krok o brukar klämma ihop hulingen.

Kommentera

Okej jag som trodde stoleken på kroken berodde på fiskens storlek.

Varför gör du det? Man vill väl inte tappa fisk, och speciellt en HÖ som man krokar så sällan.

Kommentera

Den enda fördelen med dubbel krok, förutom bättre grepp i fisk munnen är väl att du får en större, lägre tyngd punkt som gör att flugan hela tiden går upprätt. Men detta med dubbel krok kan ha en baksida i att om inte båda krokarna fastnar i fisken? Så kan den fria kroken haka i på utsidan av håv garnet om man har otur.

Storleken på flugor kan variera. Ibland vill fisken ha stora byten t.ex. Sill, och Tobis. Och ibland plockar den små kryp så som Märl kräftor och tång räkor t.ex. Det gäller ju även de riktigt stora HÖ.

Jag har fått både Lax och HÖ på små i sammanhanget våt flugor på sen sommaren i storlekarna 6, 8 och 10.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-03, 13:52.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
          Varför gör du det? Man vill väl inte tappa fisk, och speciellt en HÖ som man krokar så sällan.
          Det blir skonsammare för fisken. Lättare att kroka av den osv. Man tappar definitivt inte mer fisk, tycker snarare att jag tappar mindre fisk sen jag började trycka in hullingen. Se bara till att inte få slaklina, men det ska du ju alltid göra ändå. Tror det beror på att kroken lättare går in hela vägen då det inte är någon hulling "ivägen" när den ska in och har du då spänd lina sen så ska det mycket till för att du ska tappa den oavsett hulling eller inte.
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Flugor med krokstorlek 4-8 är det jag oftast använder vid flug- och bombardafiske efter havsöring.

Smörbulten från flugor.se är en av mina favoriter:

/S
            Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-03, 15:25.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hann beställa 12st dubbelkrokade flugor i storlek 12 innan jag dum som jag är läste denna tråd. Men de kommer nog till hands när HÖ vill ha nåt lite större så får man testa de anda enkelkrokade flugorna jag köpte i somras för harrfisket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              339 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              135 visningar