Har ni någon fundering om Guide Line el G-Loumis spön?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har ni någon fundering om Guide Line el G-Loumis spön??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har ni någon fundering om Guide Line el G-Loumis spön??

Hej

Jag har testat alla Guide Line och G-loumis spön så om ni har några funderingar så fråga på .?.

//Ronny Lanidn (Jockfall Kalix Älven)

Vad bra! Jag har funderat lite på en 9ft #12..

Hur stor skillnad är det mellan ett 9ft #12 crosscurrent GLX (FR10812-4CC GLX 9’ - #12 4-delat) och motsvarande 3-delade GL3.. Är det värt pengarna att gå upp på en GLX eller duger motsvarander Guideline LPXe RS? Hur stor skillnad i snabbhet är det mellan spöna?

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
      Vad bra! Jag har funderat lite på en 9ft #12..

Hur stor skillnad är det mellan ett 9ft #12 crosscurrent GLX (FR10812-4CC GLX 9’ - #12 4-delat) och motsvarande 3-delade GL3.. Är det värt pengarna att gå upp på en GLX eller duger motsvarander Guideline LPXe RS? Hur stor skillnad i snabbhet är det mellan spöna?
      Hejsan

Det är värt pengarna att köpa ett G-Loumis spö som man kan ha hela livet + att det är livstidsgaranti. Guide Line har bara 3år. Jag skulle då satsa på GLX 9`-12#. crosscurrent GLX är lite snabbare än vanliga GLX. Men vad ska du fiska för nått? Tarpon eller? Skulle föreslå att du köper ett 9´-10# istället du tar garanterat lika stora fiskar och kastar lika långt men ett sånt spö.
      Fiske är värt pengarna
      Mhv Ronny

Kommentera

Tackar för snabbt svar!
        Jag har redan en #8 och en #10 men jag vill ha en #11 eller en #12 för lite grövre Tarpon.. Det är rätt skönt att använda #10 för permit iaf när man kasta de lite större krabbimmitationerna. Det jag har funderat lite på är också eftersom det är 9ft #11 eller 12 att det blir lite kvastskaftiga spön att skillnaden mellan ett GLX och en GL3 inte känns lika stor?

De spön jag funderar på är Sage xi2 (har testat en #8 och en #10 som jag gillade) eller ett crosscurrent (har ej testat). Har du jämfört dessa två?

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
          Tackar för snabbt svar!
          Jag har redan en #8 och en #10 men jag vill ha en #11 eller en #12 för lite grövre Tarpon.. Det är rätt skönt att använda #10 för permit iaf när man kasta de lite större krabbimmitationerna. Det jag har funderat lite på är också eftersom det är 9ft #11 eller 12 att det blir lite kvastskaftiga spön att skillnaden mellan ett GLX och en GL3 inte känns lika stor?

De spön jag funderar på är Sage xi2 (har testat en #8 och en #10 som jag gillade) eller ett crosscurrent (har ej testat). Har du jämfört dessa två?

Hej igen

GL3 är ingen större skilnad mot GLX bara priset tyckte jag men vissa säger att det är lite mjukare men jag kände då ingen större skilnad . Jag har inte kastat med Sage så kan tyvärr inte säga nått om dom. Crosscurrent är ju ett väldigt bra spö, Jag skulle nog välja det istället för Sage pga garantin.
          Kommer du att vara på Flugfiske mässan Älvsjö i Stockholm? isåfall kan jag visa några spön. Fiskar du nå Lax då?

Mhv Ronny Landin Jockfall
          Senast ändrad av Landin_89; 2005-08-25, 21:47.

Kommentera

hej jag åker till kanada om några dagar och ska bo där i ett år. jag har planerer på att skaffa mig ett g loomis flugspö till lax och steelhead fisket där. är det någon som har någon idé viken klass eller typ av spö man ska leta efter. är det en hands eller tvåhands som används? klasser och likande
            tack på förhand
            //Lukas
            "If you're not living on the edge, you're taking up too much space"
            "I came, I saw, I conquered"

Kommentera

Ursprungligen postat av Topper
              hej jag åker till kanada om några dagar och ska bo där i ett år. jag har planerer på att skaffa mig ett g loomis flugspö till lax och steelhead fisket där. är det någon som har någon idé viken klass eller typ av spö man ska leta efter. är det en hands eller tvåhands som används? klasser och likande
              tack på förhand
              //Lukas

Hej
              Jag använder GLX 15" men det är i kalixälven där det strömmar väldigt hårt.
              Det beror helt på vars du fiskar.. men du kan ju ha 9"-10# om du vill ha ett bra enhands till lax, öring. eller gå ner ytterlígare en klass om det inte är så stora laxar. Typ 9"-9# eller 9"-8# ..

Mhv Ronny Landin

Kommentera

Hej Ronny!
                Så du menar alltså att skillnaden i känsla och kastegenskaper mellan GL3 och GLX är minimal? Är det också livstidsgaranti på GL3?..... en fråga till: det finns även ett annat intressant spö nämligen CrossCurrent (och då menar jag inte GLX versionen), hur bra är den i jämförelse med GL3? ....jag är nämligen på jakt efter ett fint havsöring/gäddflugspö.

Kommentera

jag är inte någon mästare på att bedöma spön eller förklara aktion etc men visst tusan är det skillnad på GL3 och GLX! Jag har bara testat vanliga GLX/GL3 samt Stream Dance GLX/Metoulius och jag tycker det är en tydlig skillnad mellan GLX och GL3. Generellt sätt så tycker jag GLX är för snabba för min smak. Gillar lite mjukare och lugnare spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
                    jag är inte någon mästare på att bedöma spön eller förklara aktion etc men visst tusan är det skillnad på GL3 och GLX! Jag har bara testat vanliga GLX/GL3 samt Stream Dance GLX/Metoulius och jag tycker det är en tydlig skillnad mellan GLX och GL3. Generellt sätt så tycker jag GLX är för snabba för min smak. Gillar lite mjukare och lugnare spön.
                    Hej yoxler
                    Jag tycker att det inte är så himla stor skillnad på dom. Jag gillar snabba och styva spön. Jag har ett GLX Distance 14,6# och det är ett väldigt snabbt spö.

//Ronny Landin

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    341 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    135 visningar