Boktips till en som börjat flugfiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Boktips till en som börjat flugfiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Boktips till en som börjat flugfiska

Hej
    Jag skulle gärna få förslag på bra fiskeböcker (flugfiske)
    Är intresserad av böcker om fiskeflugor kanske inte just hur man binder dom utan mer om vad de olika flugorna ska föreställa/imitera. Har ju köpt lite flugor men har ingen aning om vad dom heter eller vad för slags fluga det är.
    Kanske finns det nån bok om lite grundläggande baskunskaper om flugfiske. T.ex. om när man ska använda vilken fluga, hur man läser av omgivningen med insekter. Så kanske en bok om entomologi skulle vara bra att läsa, tycker det skulle vara intressant att lära sig om insekternas olika stadier.

Cheers

Hej!

Följande böcker kommer du att ha stor nytta av:

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har lyckats få tag på Flugbindning på mitt sätt av Lennart Bergqvist. Är de ovanstående böckerna bra komplement till den boken?

Kommentera

Din rackarns lyckost! Jo, absolut är de det. Kunde man sedan ( Vilket kräver stor tur! ) Hitta ett ex. av Ulf Pierrou's bok "Flugfiskarens insekter" på ett antikvariat också? Då är man bra i mål vad det gäller nyttig läsning.

Kommentera

Måste säga att det inte är svårt alls att få tag i den. På två månader har minst tre till fyra ex av den boken dykt upp på tradera. Visserligen går de för en 600:-
          Men efter att ha bläddrat i den tycker jag att det helt klart var värt det

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Din rackarns lyckost! Jo, absolut är de det. Kunde man sedan ( Vilket kräver stor tur! ) Hitta ett ex. av Ulf Pierrou's bok "Flugfiskarens insekter" på ett antikvariat också? Då är man bra i mål vad det gäller nyttig läsning.
            Jag brukar som oftast beställa böcker via Amazon (amazon.co.uk el. amazon.com) eftersom det finns så stort utbud och de har inbytesprogram (vilket medför att beg. böcker dyker upp titt som tätt). Just den som du nämner här finns det två beg. av för närvarande:

Har dock inte kollat om dom kan skicka till Sverige på dessa artiklar.

Kommentera

Och som av en händelse finns Lennart Bergqvists bok här http://www.tradera.com/item/302200/2...forsta-utgavan
              Rekommenderar den varmt.

Och även Flugfiskarens insekter för den delen....
              http://www.tradera.com/item/250208/2...er-haftad-1984
              Senast ändrad av Sverker; 2014-07-24, 08:06.

Kommentera

Om jag lägger rabarber på den också, är dagsländor och nattsländor boken fortfarande ett bra komplement? Eller klarar jag mig bra med Lennart Bergqvists bok och Flugfiskarens insekter?

Kommentera

Jo, de böckerna är ett fint komplement. Dagslände boken, är ju en inplastad fält handbok som du kan ta med dig ut på fisket dessutom.

Kommentera

Tack för tipsen på böckerna. Ska ta och lägga in en beställning.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar