problem att kasta med guldskallade flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem att kasta med guldskallade flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• problem att kasta med guldskallade flugor

Tja
    Testade igår att kasta med goldhead flugor och det gick uselt. Får inget flyt i kastningen utan det blir knyckigt. I t.ex. framkastet så blir det som att när tafsen ska sträcka ut så blir det som en liten snärt i tafsen. Körde med en kort sjunktafs och påskarvad förbrukningslina på kanske 0.5 m. Är det bara att träna så kommer det av sig självt?
    Dubbeldraget gick ju käpprätt åt skogen.
    Plus att bakkastet satt fast mer i ljungen än var i luften. Vad göra?
    Tacksam för svar

Personligen får jag alltid problem med kasten när jag kör med sjunktafs. Borde inte behövas med en förtyngd fluga? känns som att det blir kaka på kaka.

Problemen du beskriver låter som att du försöker kasta ett för tungt ekipage helt enkelt. Det går att träna sig på att kasta tunga "tackel" utan att gå upp i klasserna, men för nån (som mig) som inte är en kast-guru är det svårt.

Kommentera

Kör med antingen guldskalle eller sjunk tafs. Annars blir det kaka på kaka tyngd mässigt. Om du fiskar i hårt strömmande och djupare vatten? Då har du mer ut av en snabb sjunk lina i så fall?
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja men där slog ni nog huvudet på spiken, tänkte inte ens på att det kanske blir dels lite tungt för spöklassen och att det blir kaka på kaka. Skippar sjunktafs på goldhead och kör den med streamers och nymfer. Gäller det alla flugor som är förtyngda, att strunta i sjunktafs som olika flugor med lite lättare förtyngning?

Kommentera

Precis, och ju tunnare och längre tafsspets, desto djupare kan du fiska din förtyngda fluga.

Kommentera

Tack för snabba svar gott folk, det uppskattas =)

Kommentera

Kasta med en vidare linbåge också, det underlättar ofta; med en vid linbåge är det inte lika stor risk att flugan slår i spötoppen, eller krokar linan.
              Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Bra tips där troll, ska testa det.
                Hur gör man med bakkastet ska det göras med kraft för att få upp flugan ordentligt?
                Stora problem att jag fastnar i buskar och sånt fast jag inte har speciellt mycket lina ute. Den vill ju gärna falla ner mot marken när det är en guldskalle om man jämför med en liten torrfluga som jag upplever att den "svävar" bättre i luften och har lite mer tid att ladda framkastet innan den sitter fast i ljungen bakom en själv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                149 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X