Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag.

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svanholm
    replied
    Jo precis. Och när jag väl låter hela linan löpa ut så har den lagt sig på marken.

Lämna en kommentar:

• Tumlaren
    replied
    Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
    Upplever att linan hamnar ofta i marken/vattnet bakom mig och ökar jag farten på svingen så blir det en väldig snärt på linan och vid vissa tillfällen snärtar jag av flugan.
    Du kanske gör framkastet för tidigt, låter inte linan sträcka ut i bakkastet. Vanligt nybörjarfel, kolla bakom dej när du gör bakkastet hur linan rör sig. Det blir gärna en pisksnärt när inte linan får sträcka ut riktigt i bakkastet.

Lämna en kommentar:

• Svanholm
    replied
    Upplever att linan hamnar ofta i marken/vattnet bakom mig och ökar jag farten på svingen så blir det en väldig snärt på linan och vid vissa tillfällen snärtar jag av flugan.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Hej!

Sorry, att jag inte såg ditt inlägg tidigare!

Det låter för mig som du får en så kallad "Tailing loop". Dvs. att du inte låter linan att sträcka ut helt horisontellt innan du påbörjar nästa kast rörelse. Kan också bero på att du har litet ojämn kraft genom hela kast sessionen. Så att den övre delen av linbågen med tafs och fluga sjunker ihop mot den undre. Och att flugan sedan glider längs med linan tills att den hakar i skarven.

Och den 3:e orsaken kan vara att du får din spö topp att göra en konkav rörelse.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-07-08, 09:17.

Lämna en kommentar:

• JAWest
    replied
    Det här känns som en tråd jag kommer besöka ofta. Jag har återupptagit flugfisket efter ca 15 år och tycker att jag har problemet att flugan hakar i skarven mellan flytlinan och tafs lite väl ofta, särskildt när jag kör med små flugor när det blåser några ms. Har spö och lina i klass 6-7 och linan och tafs sitter ihop med någon sorts flätad öglam gammal Ron Thomson utrustning för övrig men arbetar på att uppgradera. Är det något särskilt jag bör tänka på för att slippa att flugan slår knut runt linan i tid och otid?

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Varsågod. Är glad över att du hade nytta av denna tråd.

Lämna en kommentar:

• Erre
    replied
    Det hår var riktigt bra att veta när jag ska lära mig flugfiska (tumme upp)

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Varsågod.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Tack för tipset.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Ok.

Ja, detta med att hålla linan i slingor i handen är ju en variant. Men troligen så blir det som du säger en slags broms. Kanske inte så mycket beroende på själva tyngden som att linan bromsas mot den första spö ringen innan slingorna har rätats ut?
    Och också troligen för att du inte har accelererat linan tillräckligt för att få ut all kraft från spöt genom linan och tafsen.

Tror att du kommer att tycka att du har god hjälp av en lin korg trots allt.

Kontakta din lokala sportfiske klubb och hör dig för om en kast instruktör.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-07-16, 09:54.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
158 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jimmykay  
Arbetar...
X